اعتکاف فرصتی برای افزایش روحیه معنوی جامعه؛

در حالی که بسیاری از افراد بر این باورند که اعتکاف عملی کاملا فردی است اما با توجه به استقبال بسیار زیاد از این عمل در سال های اخیر این نکته که باید بسترسازی برای حضور حداکثری مردم به ویژه جوانان در مراسم معنوی اعتکاف ایجاد شود از وظایف مسئولان است.

به گزارش لرستان خبر، تا سال های نه چندان دور در کشورمان کمتر افرادی بودند که با مراسم اعتکاف آشنا بودند یا این که در این برنامه شرکت کرده باشند و در شهر های مختلف مساجد کمی پیدا می شد که امکانی برای اجرای این برنامه برای معتکفان فراهم نمایند اما در سال های اخیر خوشبختانه مردم  به  ویژه جوانان هر ساله برای شرکت در این  مراسم اشتیاق و علاقه فراوانی نشان می دهند.

 

 

 

در حالی که بسیاری از افراد بر این باورند که اعتکاف عملی کاملا فردی است اما با توجه به استقبال بسیار زیاد از این عمل در سال های اخیر این نکته که باید بسترسازی برای حضور حداکثری مردم به ویژه جوانان در مراسم معنوی اعتکاف ایجاد شود از وظایف مسئولان است.

 

 

 در این نوشته سعی داریم نکاتی را برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم معنوی و تاثیر گذار بیان نماییم که امیدواریم مورد توجه مسئولان برگزاری این مراسم قرار گرفته و در صورت امکان سعی در انجام این نکات برای برگزاری کیفی تر این برتامه نمایند.

  

 

 

 

1-تبلیغات، تشویق و زمینه سازی برای جامعه یکی از اقداماتی است که مسئولان باید قبل از فرا رسیدن ایام به آن توجه ویژه نمایند که در این زمینه باید سلیقه هنری به خرج داد و از نصب بنرهایی که تنها به نام مساجد و آمار اکتفا کند خودداری کرد و می توان با نصب شعارنوشته ها ، جملات ادبی و اشعار ، سخنان علما و بزرگان و نوشته های حاوی آیات و روایات  باعث ترغیب اقشار مختلف شد. در این زمینه زیرنویس تلویزیونی، تبلیغات در خبرگزاری ها و سایت های مختلف و پیامک های انبوه می تواند تاثیر گذار باشد.

 

 

 

 

2-سازمان دهی خادمان اعتکاف و علاقمندان به کار اجرایی در مساجد مختلف، که این امر را می توان با شناسایی و ثبت نام این افراد و بررسی توانایی های آنان و برگزاری جلسات توجیهی برای آشنایی هر چه بیشتر به وظایف خود انجام داد.

 

 

 

 

3-غبار روبی ، آذین بندی و زیبا سازی فضای مسجدهای محل برگزاری اعتکاف برای ایجاد فضای معنوی هر چه بیشتر می تواند مثمرثمر باشد که در کنار آن مساجدی که از لحاظ سرویس های بهداشتی و حمام دچار مشکل هستند از روزهای قبل از شروع اعتکاف اقدام به تجهیز و بهسازی این اماکن نمایند و این اقدامات را به روزهای منتهی به ایام اعتکاف ننمایند.

 

 

4-یکی از مشکلات عمده معتکفین در بسیاری از مساجد وعده های غذایی جهت سحر و شام است که بعضی اوقات حتی خانواده ها را هم به زحمت می اندازد که بایستی مسئولان این مشکل را با برنامه ریزی و مدیریت صحیح مرتفع سازند.

 

 

 

 

5-نکته ای که در بسیاری از مساجد توسط برگزار کنندگان اعتکاف مغفول می ماند قرار دادن امکاناتی جهت افراد خاص مانند جانبازان، معلولین، افراد مسن و ... است که این افراد برخی اوقات با مشکلات فراوانی مواجه می شوند که حتی می توان در هر مسجد خادمینی را برای برآوردن نیازهای این افراد ساماندهی نمود.

 

 

 

6-در برخی مساجد دیده می شود برخی بانوان که دارای فرزند خردسال هستند در این ایام علاوه بر این که خود دارای مشکلاتی می شوند برای دیگر افراد حاضر نیز مزاحمت هایی به وجود می آورند که مسئولان برگزاری می توانند با ایجاد یک مکان مناسب جهت برپایی مهد کودک با تهیه ابزار  و امکانات لازم همچون اسباب بازی ها و کتاب های داستان و استخدام مربیانی به تناسب تعداد کودکان این مشکل را مرتفع نمایند.

 

 

 

7-تهیه منشور و آیین نامه اعتکاف با هدف یکسان سازی و یکپارچه سازی اعتکاف بین مساجد مختلف می تواند در بهتر اجرا شدن این برنامه در سطح استان کمک کند.

 

 

 

8-تهیه و چاپ کارت اعتکاف جهت هر معتکف، ژتون غذا، نشریه یا بروشور روزانه، فرم های نظرسنجی با طراحی های زیبا و جذاب می تواند در نظم و ترتیب دادن به اعتکاف مدنظر قرار گیرد.

 

 

 

9-در روزهای اول با دعوت از روحانیون برنامه ابتدایی را با بیان احکام و آداب اعتکاف و وظایف فردی وعمومی معتکفین انجام داد و به سوالات و شبهاتی که برای معتکفین به ویژه کسانی که برای بار اول معتکف می شوند پاسخ داده شود که در این جلسه علاوه بر بیان احکام می توان نکات اخلاقی در رعایت حقوق دیگران را بیان نمود که از به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری نمود.

 

 

 

10-مراسم های جمعی حین برگزاری اعتکاف بسیار مهم است که این برنامه ها باید به صورتی باشد که علاوه بر این که مزاحمتی برای اعمالی که معتکفین به صورت فردی انجام می دهند نباشد بلکه باعث کیفی تر شدن این اعمال شود برای نمونه می توان به نکات زیر اشاره نمود:

 

الف-پرسش و پاسخ به صورت شفاهی و کتبی با حضور کارشناسان حوزه های مختلف از جمله مذهبی،سیاسی، اجتماعی و...

 

 

ب-  طراحی و اجرای مسابقات اعتقادی ، احکام، تاریخ، اخلاق، خاطره نویسی، مقاله، شعر، نقاشی، قرآن، نهج البلاغه و ...

 

ج-فراهم نمودن امکان انتقاد و پیشنهاد برای معتکفان به صورت شفاهی و کتبی و در صورت امکان تلاش برای رفع معایب

 

د-عکاس و فیلمبرداری توسط افراد مجرب از لحضات خاص

 

ح-دعوت از سخنرانان و مداحان توانی استان جهت برگزاری مراسم ها

 

و-اجرای برنامه شبی با قرآن با دعوت از قریان ممتاز کشوری

 

ی-برگزاری حلقه ها معرفت با موضوعات موضوعی از پیش مشخص شده

 

 

 

 

11-برنامه ریزی جهت جذب کمک مالی خیران برای بهتر اجرا شدن برنامه ها می تواند کمک شایانی جهت برگزاری برنامه های متنوع نماید.

 

 

 

12-برگزاری متمرکز اعتکاف در روستاهای همجوار به بهتر اجرا شدن اعتکاف کمک کند و مسئولان مربوطه را در خدمات رسانی بهتر یاری نماید.

 

 

13-حمایت دستگاه های مختلف دولتی و غیر دولتی از نیروهای تحت پوشش خود برای شرکت در این برنامه معنوی باید به صورت جدی انجام گیرد.

 

 

 

14-برگزاری جلسات نقد جهت شناسایی نکات ضعف و قوت برنامه ها پس از پایان اعتکاف  و ثبت و ضبط اطلاعات این برنامه برای برنامه ریزی صحیح در سال های آتی می تواند در برگزاری این برنامه در سال های بعد و جلوگیری از تکرار تجربه های ناموفق قابل توجه باشد.

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات