با وجود پیشرفت‌های‌ پزشکی و افزایش امنیت عمل جراحی، یک سزارین، خالی از خطر و عوارض نیست.

سارا سروش- تا همین یکی دو سال پیش، عمده مادران باردار ایرانی حتی آن‌ها که‌امکان زایمان طبیعی را داشتند، حاضر بودند، هزینه‌ای بیشتر بپردازند و بارشان را به روش «رستم زایی» یا سزارین زمین بگذارند. عوارض این نوع زایمان برای نوزاد و مادر مسئولان را بر آن داشت تا طرح زایمان طبیعی رایگان را اجرا کنند. البته برگزاری دوره‌های‌ آموزشی رایگان برای مادران باردار و بهسازی اتاق‌های زایمان بیمارستان ها، چاشنی‌های‌ این طرح بودند.

 

 

امروز اجرای این طرح یک ساله می‌شود و کشور ما که تا پیش از این رتبه اول منطقه و رتبه دوم جهان را در عمل‌های‌ سزارین داشت، حالا به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و درمان، شاهد کاهش 7تا 10درصدی این عمل‌ها بوده است.

 

 

اما مسئله اینجاست که با وجود کاهش سزارین (هر چند اندک، اما مطلوب)، عمده کارشناسان امر بر این نکته پافشاری می‌کنند که فقط حمایت‌های‌ مالی کافی نیست و فرهنگ سازی نسبت به فواید روش زایمان طبیعی، می‌تواند مادران زیادی را به انجام این نوع زایمان ترغیب کند.

 

 

4دلیل تمایل به سزارین

 


صبا- زایمان سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم ، عضلات زیر آن و جدار رحم انجام می‌گیرد.

 

 

برخی متخصصان معتقدند علت افزایش گرایش زنان به انتخاب زایمان سزارین، فرار از درد زایمان است. اما عمل سزارین خود با درد همراه است و عواقب منفی متعددی نیز به همراه دارد.اما چرا در ایران آمار زایمان سزارین به طور غیر متعارف بالا رفته است؟

 

 

پاسخ‌های‌ زیادی برای این سوال وجود دارد:

 


1 - پیشرفت پزشکی و فناوری

 


به گفته برخی متخصصان بارز ترین علت افزایش آمار سزارین پیشرفت پزشکی و فناوری است که در مواقع خطر برای مادر و جنین می‌تواند مفید واقع شود.برای مثال خطرات عمل جراحی برای مادر به علت امکانات بیهوشی، انتقال خون و آنتی بیوتیک‌ها خیلی کاهش یافته است.مراقبت‌های‌ نوزادی نیز پیشرفت کرده و خطرات سزارین برای نوزاد نیز کاهش یافته است.

 

 

حتی با مشاهده علایم خطر برای جنین و یا مادر در حین دردهای زایمانی می‌توان فوراً او را سزارین کرد، در حالی که این امکانات 20 سال پیش وجود نداشت.

 

 

2 – منافع پزشک

 


یک علت دیگر مربوط به پزشکان است. متأسفانه برخی پزشکان به دلیل این که ریسک یک زایمان مثلاً با دستگاه (واکیوم و یا فورسپس) را متحمل نشوند فوراً بیمار را سزارین می‌کنند و البته دستمزد بیشتری نیز دریافت می‌کنند.هرچند سزارین یک عمل پیشرفته است ولی باید این نکته را هم متذکر شد که عمل جراحی بزرگی است و در صورتی که برای بیمار ضروری نباشد اصلا عاقلانه نیست. امروزه در آمریکا هیچ پزشکی نمی‌تواند بدون طرح یک علت پزشکی قابل قبولی به سزارین بیمار اقدام کند و چیزی به عنوان سزارین اختیاری که ما در ایران داریم، وجود ندارد. یعنی اگر چنین کاری را انجام دهند از نظر قوانین پزشکی توبیخ می‌شوند!

 

 

3 - تفکر اشتباه مادران

 


علت دیگر افزایش تعداد سزارین، خود مادران باردار هستند. متأسفانه برخی از خانم‌ها سزارین را مثل یک پدیده مُد می‌پندارند و فکر می‌کنند که هر کسی که مدرن تر و یا امروزی تر است باید سزارین شود و حتی متاسفانه در نظر برخی زایمان طبیعی یک نوع " توحش " است!

 

 

برخی هم فکر می‌کنند سزارین برای نوزادشان بهتر است، چرا که " فشار " روی سر بچه وارد نمی‌شود. باید به چنین خانم هایی تذکر داد که همین فشاری که جنین تحمل می‌کند برای او حتی مفید هم هست چرا که با حالت مکشی که ایجاد می‌کند ریه‌های‌ او را پاک می‌کند. به همین علت است که نوزادان زایمان طبیعی مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی‌ها دارند.

 

 

از بابت فشار روی سر جنین نیز نباید نگران باشند چون استخوان‌های‌ سر او به نحوی است که این فشار را به خوبی تحمل می‌کند و هیچ عارضه‌ای‌ برای نوزاد پیش نمی‌آورد، مگر در مواردی که سر جنین نسبت به لگن مادر بزرگ باشد که در این مواقع سزارین برای مادر و جنین ضروری است.

 

 

از نظر مُد نیز باید بدانند که‌امروزه در کشورهای پیشرفته، زایمان طبیعی را یک موفقیت بزرگ برای زنان می‌دانند و سزارین را یک شکست تلقی می‌کنند؛ به طوری که کلوپ‌های‌ حمایت از سزارینی‌ها تشکیل می‌شود تا آن‌ها را از نظر روحی حمایت کنند چرا که معتقدند قادر به کسب یک موفقیت بزرگ نشده‌اند.

 

 

4 -علل علمی و اورژانسی

 


افت ضربان قلب نوزاد، کنده شدن جفت و حوادث اورژانسی دیگر ، ممکن است زایمان طبیعی را به سزارین تبدیل کند در خیلی از موارد اگر سزارین انجام نگیرد جان مادر و نوزاد به خطر می‌افتد.

 

 

فواید زایمان طبیعی

 


درد و ناراحتی بخشی از زایمان است، اما با زایمان طبیعی، زنان احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از احساس مادر شدن لذت می‌برند.موقع زایمان، انقباضات رحم که درد زایمان را در پی دارد، زیاد می‌شود.با هر انقباض رحم، علامت هایی به مغز فرستاده می‌شود که باعث آزادشدن هورمون اکسی‌توسین می‌شود. با آزاد شدن این هورمون، انقباضات شدت بیشتری می‌یابد.اکسی توسین هورمونی است که طی زایمان و بعد از آن نقش دارد. این هورمون بعد از باز شدن دهانه رحم و طی زایمان آزاد می‌شود و باعث تسهیل زایمان و آزاد شدن شیرمادر می‌شود.اگر درد از بین برود، سیستم انقباض رحم عمل نمی‌کند و زایمان با سرعت کمتری انجام می‌شود.اگر درد زایمان زیاد شود، اندروفین به مقدار زیاد در بدن ترشح می‌شود و به صورت طبیعی باعث کاهش درد می‌شود.

 

 

اولین دیدار

 


بعد از تولد نوزاد، مادر او را در آغوش می‌گیرد، در حالی که هیجان زده و شگفت زده است و احساس غرور می‌کند.در این مرحله است که مادر و نوزاد از نظر جسمی و عاطفی به هم وابسته می‌شوند و نوزاد در آغوش مادر گرم می‌شود.در عرض چند ساعت و یا چند روز، نوزاد و مادر همدیگر را بهتر می‌شناسند و عاشق همدیگر می‌شوند.

 

 

فواید زایمان طبیعی برای نوزاد


- تکامل جنین: 


وقتی رشد جنین کامل می‌شود، زایمان طبیعی انجام می‌شود.

 

- کاهش مشکلات تنفسی : 


هنگامی که کودک به روش طبیعی به دنیا می‌آید، مایع آمنیوتیک از ریه نوزاد خارج می‌شود.

- دریافت باکتری‌های‌ محافظت کننده : 

 


هنگامی که نوزاد از مجرای زایمان عبور می‌کند، باکتری‌های‌ محافظت کننده را برمی دارد. این باکتری‌ها وارد روده نوزاد می‌شود و سیستم ایمنی را شکل می‌دهد.

 

 

- عبور از مجرای زایمان، سیستم قلبی عروقی جنین را تحریک می‌کند و باعث گردش خون بهتر و آماده سازی او برای تولد می‌شود.

 

 

- طی زایمان طبیعی، نوزاد از امواج هورمونی در کاتکول آمین‌ها استفاده می‌کند. این هورمون‌ها باعث می‌شوند نوزاد هوشیار شود و با مادر خود ارتباط بهتری برقرار کند.

 

شیر مادر

 


-نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، علاقه بیشتری به رفتارهایی مانند مکیدن شیر مادر دارند.

- تحقیقات نشان داده است کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، 20 درصد کمتر دچار بیماری دیابت نوع یک می‌شوند.

 

 

- زایمان طبیعی نسبت به سزارین باعث می‌شود که نوزاد بر استرس بیشتر بتواند غلبه کند.

 

 

- اگر زایمان طبیعی بدون استفاده از داروها باشد، نوزاد عوارض جانبی داروها را تجربه نخواهد کرد.

- بعد از زایمان طبیعی، تماس فیزیکی و چهره به چهره مادر و نوزاد سریع تر رخ می‌دهد. این تماس دارای فواید روانی بسیاری برای نوزاد است؛ از جمله: رشد مطلوب مغز و مکیدن بهتر شیرمادر.

 

 

فواید زایمان طبیعی برای مادر

 


- در این روش مادر هوشیار و آگاه است و به جنین فشار وارد می‌کند تا به سمت مجرای زایمان حرکت کند.

- مادر نیازی به تزریق اکسی توسین برای شدت گرفتن انقباضات رحم، قرار دادن سوند در مثانه و یا استفاده از انبرک جراحی ندارد.

 

 

- نسبت به سزارین، بهبودی سریع تر حاصل می‌شود و مادر مدت زمان کوتاه تری را در زایشگاه سپری می‌کند.

 

 

- خطر زخم شدن و ایجاد عفونت و مشکلات دیگر در زایمان بعدی وجود نخواهد داشت.

 

- مرگ و میر در این روش بسیار کمتر از سزارین است.

- زایمان طبیعی مقرون به صرفه تر است.

 

عوارض زایمان سزارین

 

با وجود پیشرفت‌های‌ پزشکی و افزایش امنیت عمل جراحی، یک سزارین، خالی از خطر و عوارض نیست.

 

عوارض مربوط به مادر


خون ریزی‌های‌ پس از عمل، لخته‌های‌ خونی که در برخی موارد بسیار خطرناک و حتی کشنده است، عفونت و چسبندگی در رحم و لوله‌ها و حتی روده ها، عوارض بیهوشی و دردهای مربوط به بخیه‌ها از جمله عوارض مربوط به مادر در عمل سزارین است. همچنین روزهای بستری در سزارین برای بیمار بیشتر است. مدت زمانی که فرد بتواند به روال عادی زندگی برگردد بیشتر است و احتمال نازایی بعد از سزارین نیز وجود دارد.

 

عوارض مربوط به جنین


این عوارض عبارت است از یرقان و مشکلات تنفسی. البته منظور این است که احتمال بروز این مشکلات در نوزادان سزارینی بیشتر از نوزادان زایمان طبیعی است نه این که حتماً در هر نوزادی که با روش سزارین به دنیا می‌آید این مشکلات نیز پیش می‌آید و بالعکس.

 

فشاری که در حین زایمان طبیعی به قفسه سینه نوزاد وارد می‌آید کمک زیادی به تمیز شدن ریه‌های‌ او از ترشحات و مایعات می‌کند که باعث برقراری یک فعالیت تنفسی عادی برای نوزاد می‌شود. البته باز هم باید تأکید کرد در صورتی که ماما یا پزشکتان تشخیص دهد که عمل سزارین برای شما و نوزادتان مفیدتر است باید سزارین انجام شود و عوارض آن با عوارض مربوط به یک زایمان طبیعی مشکل، باید سنجیده شود و هر کدام برای شما مفیدتر است انتخاب شود.

 

 

حالا وقت سزارین است/ دلایل مورد قبول برای سزارین

 


به هر حال گاهی اوقات لازم است که یک مادر باردار برای به دنیا آوردن نوزادش عمل سزارین را بپذیرد. در ادامه این دلایل آورده شده است.

 

1- تطابق نداشتن سر جنین با لگن مادر:


اغلب این گونه موارد در موقع دردهای زایمانی مشخص می‌شود. به این ترتیب که با وجود انقباضات زایمانی، پیشرفت زایمان خوب نیست .

 

2- زجرجنین:


زجر جنین به معنای تغییرات بارز در تعداد ضربان قلب جنین است که نشان دهنده این موضوع است که میزان اکسیژن خون او کافی نیست و مواد زاید خونش بیش از اندازه است.

 

3 - غیرعادی بودن طرز قرار گرفتن جنین:


وضعیت طبیعی قرار گرفتن جنین به صورت سر به پایین و داخل لگن مادر است. در غیر این صورت معمولا به روش سزارین جنین را به دنیا می‌آورند.

 

4- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف:


اگر جدا شدن زودرس جفت اتفاق بیفتد و یا جفت به جای این که در قسمت فوقانی رحم واقع شود، روی دهانه رحم قرار گیرد(جفت سر راهی)، بهترین روش زایمان همان سزارین است.

5- جنین های نارس و دیررس


جنین های نارس احتمالاً فشار زایمان طبیعی را تحمل نخواهند کرد. جنین های دیررس نیز به علت درشتی و اشکال در خون رسانی در زایمان طبیعی، دچار مشکل می‌شوند.

 

6- جنین های دارای مشکلات RH خون:


جنین هایی هم که مشکلات ناشی از RH خون دارند بهتر است با روش سزارین متولد شوند چون به‌اندازه کافی قوی نیستند که زایمان طبیعی را تحمل کنند. همچنین موارد دیگری مانند چند قلویی، وجود برخی عفونت ها، سابقه مرگ نوزاد، سابقه نازایی و ... نیز در تشخیص پزشک برای انجام عمل سزارین موثر است.

 

 

زایمان طبیعی؛ انتخاب سلبریتی ها

 


امروزه زایمان طبیعی در دنیا حتی، مورد استقبال ستاره‌ها و سلبریتی هایی است که تاکید دارند؛ ساختار فیزیکی بدن مادر بعد از یک زایمان طبیعی، سریع تر به حالت اولیه خود بازگردد و زایمان کمتر تاثیر خود را بر اندام مادر، باقی بگذارد. این فهرست اسامی ستاره هایی است که به ادعای بعضی سایت ها، برای به دنیا آوردن فرزندشان، روش طبیعی را برگزیده‌اند.

 

1. کیت میدلتون - دوشس کمبریج

 


کیت میدلتون 31 ساله همسر پرنس ویلیامز که از قضا بسیار مورد توجه رسانه هاست، فرزند اول خود را که یک پسر 3800 گرمی بود، با انتخاب خودش به شیوه طبیعی در بیمارستان سنت مری، به دنیا آورد.

 

2. جسیکا آلبا- بازیگر هالیوودی

 


جسیکا هم زایمان طبیعی داشته است، او بعدها در مصاحبه‌ای‌ عنوان کرده بود: زایمان بیشتر شبیه مدیتیشن است تا چیز دیگر. زایمان طبیعی او بدون درد انجام شده است.

 

3. میراندا کر- مدل

 


این مدل مشهور طبق اعلام خود در وبلاگ اختصاصی اش، با وجود تمام سختی‌ها و مشغله  کاری اش ترجیح داده است که فرزندش را به روش زایمان طبیعی و بدون استفاده از هیچ مسکنی به دنیا آورد. او در وبلاگش این تجربه را این طور وصف کرده است: «من در 6 ژانویه پسرم فلین، را به طور طبیعی به دنیا آوردم. در طول زایمان، همسرم کنارم بود و به من روحیه می‌داد طوری که بدون او نمی‌توانستم تحمل کنم.»

 

4. هالی  بری- بازیگر

 


«هالی بری» 48 ساله، فرزندش «نهلا» را در ابتدای دهه پنجم زندگی اش و به روش طبیعی به دنیا آورد. او بعدها عنوان کرد: زایمان را با تمام درد و زیبایی هایش دوست داشتم.

 

 

5. بیانسه- خواننده


بیانسه هم فرزندش بلو آیوی را در یک زایمان طبیعی به دنیا آورد، او این اتفاق را بهترین تجربه‌ای عنوان کرده بود که تا به حال داشته و گفته بود: اولین جمله من به فرزندم یک خوشامدگویی بود: «به دنیا خوش آمدی بلو! ما دوستت داریم.» منبع: پارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات