«آموزش قرآن در روستاهای محروم»

دو خواهر و برادر معلول جسمی و حرکتی در نابینایی مطلق به‌سر می‌برند، موفق به حفظ قرآن شده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، علی‌اصغر و سمیه کاویانی دو خواهر و برادر معلول استان فارس از روستای پیرسبز بخش قائمیه شهرستان کازرون هستند که با توجه به مشکلات معلولیت جسمی و حرکتی، نابینایی مطلق و همچنین بی‌‌سوادی در مؤسسه قرآنی فرهنگی، بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه کازرون موفق به حفظ 27 و 13 جزء قرآن کریم شده‌اند.

 

افتخاری بزرگ نصیب این دو خواهر و برادر شده، که نصیب کمتر کسی می‌شود تا بتواند قرآن را در این وضعیت حفظ کند و با نور و انوار الهی جان خود را روشنی بخشد و نور وجودش تابناک باشد.

 

علی‌اصغر تاکنون موفق به حفظ 27 جزء و سمیه نیز موفق به حفظ 14 جزء از قرآن شدند. این دو خواهر و برادر از  اعضای خانواده‌‌ای هفت‌نفره هستند که با وجود مشکلات معلولیت از ناحیه کمر به پائین قلبشان با قرآن جلا یافته و موفق به حفظ قرآن شده‌اند.

 

پدر خانواده به‌دلیل بالا بودن سن و فرسودگی فعالیت بدنی نمی‌تواند به فعالیت‌های بیرون از منزل بپردازد، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارد و مادر نیز برای ساماندهی امور زندگی به قالی‌بافی و خیاطی روی آورده است اما همچنان با مشکلات مالی مواجه هستند و در این راه همت مسئولان متولی و نیک اندیشان را می‌طلبد.

 

 

 

حفظ قرآن امید به زندگی را دوچندان کرده است

 

علی‌اصغر کاویانی که تنها پسر خانواده بوده و متولد سال 63 است، اظهار داشت از چند سال پیش زمانی که با مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان آشنا شده به‌اتفاق خواهر خود تصمیم به حفظ قرآن گرفته است.

 

وی افزود با توجه به کمبود امکانات و مشکلات زیاد معلولیت، حفظ قرآن سخت بود اما با کمکی که نور قرآن و معنویت آن کرد موفق به حفظ قرآن شد.

 

کاویانی با بیان اینکه حفظ قرآن امید به زندگی آنان را دوچندان کرده است، تصریح کرد با کمک اساتید قرآن و تشویق آن و گوش فرا دادن به نوارهای ترتیل قرآن موفق به حفظ قرآن شده و در رسیدن به این معنویت بزرگ خدای را شاکر است.

 

این حافظ قرآن خاطرنشان کرد: معلولیت محدودیت نیست و یک فرد با اراده و توسل به خدا و اهل بیت(ع) می‌تواند در زندگی خود موفق باشد و راه تعالی را در پیش گیرد.

 

آموزش قرآن در روستاهای محروم مورد توجه قرار گیرد

 

سمیه کاویانی نیز با بیان "حفظ قرآن برای ما که در وضعیت معلولیت قرار داریم یک سعادت بزرگ است که خداوند نصیبمان کرد" اظهار داشت: از زمانی که حفظ  قرآن را آغاز کردم  روحیه مضاعف گرفته و در زندگی نیز موفق‌تر بوده‌ام و خانواده نیز بسیار خوشحال هستند.

 

وی با قدردانی از اساتید قرآنی و حمایت مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان خاطرنشان کرد: آنچه در این زمینه حائز اهمیت است ترویج و آموزش قرآن در روستاهای محروم است و اینکه افراد بسیاری در روستاهای دورافتاده می‌توانند قرآن را فراگیرند.

 

 

این حافظ قرآن به مشکلات معلولیت خود در زمینه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: من و برادرم نیازمند حمایت بیشتر مسئولان بهزیستی هستیم و درخواست ما این است توجه ویژه در حمایت از ما داشته باشند تا بتوانیم قرآن را به‌طور کامل حفظ کرده و با مفاهیم آن نیز آشنا شویم.

 

حفظ قرآن توسط معلولان از اعجاز قرآن است

 

در این زمینه حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیرمؤسسه قرآنی، فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) اظهار داشت: حفظ قرآن توسط دو معلول جسمی و حرکتی آن هم در نابینایی مطلق یک معجزه بزرگ قرآنی و پی بردن به اعجاز قرآنی است.

 

عضو هیئت مدیره تشکل‌های قرآنی کشور افزود: در برخی مواقع انسان دچار بیماری کوچک می‌شود و نمازخواندن نیز در آن شرایط را به‌سختی انجام می‌دهد و این در حالی است که یک فرد معلول در آن شرایط به حفظ قرآن می‌پردازد.

 

شاهسونی با تأکید بر اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا تمام معلولان جسمی از فرصت‌های شغلی، ارتقای دانش، تحصیلات عالیه و فراگیری قرآن بهره‌مند شوند، گفت: این حافظان قرآن از 9ماهگی تحت حمایت‌های بهزیستی قرار گرفته‌اند، اما همچنان با مشکلاتی همچون امرار معاش و هزینه‌های درمانی مواجه هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

 

 

شاهسونی با اشاره به اینکه این حافظان قرآن می‌توانند الگویی برای جامعه قرآنی به‌ویژه جامعه معلولان باشند تصریح کرد: این دو نابغه قرآنی در گردهمایی بزرگ حافظان قرآن که روزهای پنج‌شنبه و جمعه  24 و 25 اردیبهشت‌ماه امسال در حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) برگزار می‌شود حضور می‌یابند.

 

وی افزود: سمیه و علی‌اصغر کاویانی به‌عنوان دو خواهر و برادر معلول حافظ قرآن در حضور مسئولان استانی و یک‌هزار و 66 حافظ کل قرآن به اجرای برنامه و بیان تأثیر قرآن در زندگی خود می‌پردازند.

 

مدیرمؤسسه قرآنی، فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: این مؤسسه قرآنی فعالیت خود را از سال 75 از روستای قرآنی محمدآباد خیر استهبان آغاز کرد و علاوه بر فعال بودن شعبه مرکزی این مؤسسه در روستای ماهفرخان خیر دارای 140 شعبه فعال در مناطق محروم 12 استان کشور است.

 

آنچه بین اقشار معلول در استان فارس مغفول مانده اجرای برنامه‌‌های فرهنگی برای این قشر از جامعه است که باید توسط اداره کل بهزیستی استان به آن توجه شود.

 

امروز معلولان برای اینکه معلولیت را محدودیت ندانند نیازمند یک روحیه معنوی هستند و به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان تقویت برنامه‌های مختلف فرهنگی بین این قشر از جامعه یک ضرورت است.

 

در تماس خبرنگار تسنیم با سید مرتضی موسوی مدیرکل بهزیستی استان فارس و اعلام این خبر، وی عکس‌العملی نسبت به این حرکت بزرگ نخبه‌های معلول قرآنی نشان نداد و این در حالی است که حضور نماینده بهزیستی در برنامه گردهمایی حافظان قرآن و تجلیل از این دو معلول می‌توانست باعث تشویق آنان شود و امید به زندگی را بیشتر کند. منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات