لرستان خبر گزارش می دهد؛

شهرستان بروجرد دچار خشکسالی شده که راه نجات آن رونق سدهایی است که به دلایل مختلف متوقف‌شده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، کم‌آبی و خشک‌سالی مشکلی است که خیلی از استان‌های کشور با آن درگیر هستند و در استان لرستان این قضیه خیلی محسوس‌تر است.

 

استان لرستان باوجود منابع آبی فراوان ولی به دلیل خروج آب از این استان با مشکل آب شرب روبه‌رو است و در روستاهای شهرستان بروجرد کمبود آب در فصل تابستان برای مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

 

غلامرضا بنادری رئیس آب منطقه‌ای بروجرد عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه شهری این شهرستان، اظهار داشت: در صورت اخذ تائیدیه وزارت نیرو مبنی بر احداث سد گلرود بروجرد کمیته راهبردی استان با ابلاغ آن به مجری طرح کار، احداث این سد پیگیری می‌شود.

139312160943431764873604

 

سد گلرود؛ در انتظار مجوز وزارت نیرو

 

رئیس آب منطقه‌ای بروجرد اظهار داشت: علی‌رغم پیگیری‌های مکرر مسئولان و نمایندگان بروجرد در مجلس شورای اسلامی تاکنون احداث سد گلرود در وزارتخانه مربوط به تصویب نرسیده و در آخرین نامه ارسالی از وزارت نیرو صراحتاً اعلام شد که این سد از دستور کار وزارت نیرو خارج‌شده است.

 

وی با اشاره به طرح راهبردی و مهم احداث سد گلرود در تأمین آب شرب روستاهای شمال بروجرد، عنوان کرد: شهرستان بروجرد هم‌اکنون با بحران جدی کمبود آب شرب مواجه است که پیش‌بینی می‌شود تا ده سال آینده مهم‌ترین معضل بروجرد تأمین آب شرب شهری از سرچشمه‌های جاری اندک باشد.

13931216094424024873614

بنادری با بیان اینکه در چشم‌انداز افق 1425 شهرستان بروجرد نیاز به 50 میلیون مترمکعب آب دارد، خاطرنشان کرد: برای تأمین این میزان آب شرب موردنیاز بروجرد 20 میلیون مترمکعب آن از سرچشمه‌های آب‌سرده تأمین شود و بخشی از آن نیز از سد دیده‌شده در رودخانه گلرود تأمین می‌شود.

 

سد آب‌سرده؛ 25 درصد پیشرفت فیزیکی

 

وی کمبود اعتبارات در روند اجرایی سد آب‌سرده را مانعی بزرگ در راه اجرای آن دانست و اظهار داشت: این درحالی‌که است که این سد مهم در بروجرد تاکنون تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که اگر احداث این سد با این روند پیش برود دیری نخواهد پایید که کم‌آبی در بروجرد بیداد می‌کند.

139312160954308174873714

رئیس آب منطقه‌ای بروجرد با اشاره به کمبود مشهود آب در روستاهای شمال بروجرد، افزود: سد شهید بروجردی یکی دیگر از سدهایی است که می‌تواند مشکل کم‌آبی بروجرد و روستاهای آن را تا حدود زیادی برطرف کند اما این سد نیز در نیمه‌راه به دلیل معارضات محلی متوقف‌شده است.

 

بنادری یکی از مشکلات احداث این سد را مخالفت اهالی محلی با انتقال آب رودخانه گله‌رود از طریق لوله به این سد عنوان و تصریح کرد: متأسفانه مخالفت‌های محلی به‌قدری شدید است که این مشکلات به بابی رایج در بروجرد تبدیل‌شده است که عده‌ای به هر دلیلی از اجرای طرح‌های ملی ممانعت به عمل می‌آورند به‌گونه‌ای که با نیروها درگیر شده و اجازه انجام هیچ‌گونه عملیاتی در منطقه را نمی‌دهند.

139208011036476601391854

سد شهید بروجردی؛ در ایستگاه توقف

 

وی با تأکید بر ضرورت حمایت فرمانداری و استانداری همراه با ضابطین قضایی برای اجرای این طرح‌ها تصریح کرد: نباید این باب ناخوشایند در بروجرد ادامه یابد که عده‌ای بنا به صلاح‌دید خود از اجرای طرح‌های ملی جلوگیری کنند در این زمینه شورای حفاظت موظف است با ارائه دستور کتبی از این اقدامات جلوگیری کند.

 

رئیس آب منطقه‌ای بروجرد با اشاره به مشکل 12 ساله کم‌آبی در روستاهای شمال بروجرد، گفت: احداث سد شهید بروجردی 46 روستای بروجرد را از کم‌آبی نجات می‌دهد.

13930214092927062673594

بنادری با اشاره به بازدید چندین هیئت کارشناسی خارجی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه عنوان کرد: این بازدیدها نیز که هرچند وقت یک‌بار صورت می‌پذیرد راه به‌جایی نبرده است و پیش‌بینی می‌شود با اعتبارات قطره‌چکانی موجود این سد ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

سد گلرود؛ خروج از دستور کار دولت

 

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه در مقطعی از زمان به‌واسطه پیگیری‌ها کلنگ احداث این سد به زمین زده شد، اظهار داشت: متأسفانه به‌واسطه دلایلی احداث این سد مهم در بروجرد از دستور کار دولت خارج شده و تاکنون خبری از ادامه احداث آن در دست نیست.

139309101527025534196574

وی با اشاره به‌ضرورت احداث این سد در شهرستان بروجرد بیان کرد: باوجود ایراد سخنرانی‌های فراوان در صحن مجلس و تذکراتی که برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه داده‌شده، اما تاکنون این آرزوی مردم بروجرد محقق نشده است.

 

بیرانوند با تأکید بر ضرورت تعامل و پیگیری مسئولان برای اجرای این پروژه عنوان کرد: در راستای جلوگیری از انقطاع عملیات اجرایی این پروژه تا مرحله پیشرفته و دنبال کردن آن تلاش می‌شود تا این آرزوی دیرینه مردم هر چه زودتر به بار بنشیند.

139312160947006124873654

رفع تشنگی روستاهای بروجرد با سد گلرود

 

وی با ابراز تأسف از معطل ماندن روند اجرایی پروژه سد گلرود، خاطرنشان کرد: سد گل رود در این بازه زمانی تنها در حد یک نام بر سر زبان‌ها باقی‌مانده است و با وجود ضرورتی که برای احداث آن در منطقه احساس می‌شود بنا به دلایل مختلف که عمده‌ترین آن‌ها تحریک‌های جانبی از سوی برخی افراد است، خبری از احداث آن به گوش نمی‌رسد.

 

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس با اشاره به توجیه‌پذیر بودن این سد از منظر اقتصادی آن را ضرورت انکارناپذیر منطقه دانست و گفت: در حالی از اجرای سد گل رود خبری به گوش نمی‌رسد که این سد یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی در بروجرد است که می‌تواند برخلاف باور برخی افراد توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشد.

 

وی احداث سد گلرود را عاملی برای تجدید حیات منطقه دانست و افزود: احداث این سد علاوه بر رفع مشکل کم‌آبی منطقه، نقش مهمی در تجدید حیات روستاهای اشترینان دارد.

 

بیرانوند بابیان نقش مهم این سد در جلوگیری از هدر رفت آب، عنوان کرد: این سد می‌تواند نقش مهمی در تقویت بن‌مایه‌های صنعت توریسم و گردشگری و رفع معضل کم‌آبی در منطقه و شهرستان بروجرد ایفا کند.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات