لرستان خبر گزارش می دهد؛

لرستان درحالی عنوان بیکارترین استان را یدک می کشد که با خسارات ناشی از فعالیت مهاجران غیربومی روی زمین های اجاره ای مواجه است تا کشاورزی غیراصولی این افراد آب و خاک این استان را به باد دهد.

به گزارش لرستان خبر، موضوع اشتغال مهاجران غیربومی در بیکارترین استان کشور روایت تکراری از مصیبتی است که بر بخش کشاورزی لرستان می رود، استانی که به عنوان یکی از قطب های کشاورزی دارای رتبه نخست در بسیاری از تولیدات زراعی و باغی است.

 

برخی کشاورزان غیربومی با حضور در استان لرستان و اجاره زمینهای کشاورزی علاوه بر اینکه فرصت اشتغال را از لرستانیها می گیرند، با کشاورزی غیراصولی زمینه آسیب های جدی به آب، خاک و محصولات استان را فراهم می سازند.

 

این کشاورزان غیربومی با استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی غیراستاندارد، کشت محصولات آبدوست در بحران کنونی آب و خشکسالی، برداشت غیرمجاز آب و تولید محصولات ناسالم به چالشی جدی در حوزه کشاورزی لرستان تبدیل شده اند.

 

برداشت هندوانه بهاره از مزارع شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

 

اینکه در استانی حاصلخیز و مرغوب برخی کشاورزان در ازای مبلغی زمین کشاورزی خود را به کشاورزان غیربومی و مهاجرین اجاره می دهند خود به تنهایی حاوی پیام های تخلی است که در گام نخست نیاز به آسیب شناسی و بررسی دارد.

 

حضور بی دغدغه مهاجران صاحبخانه را بیکار کرد

 

شاید در اولین نگاه ضعیف بودن فرهنگ کار در میان برخی لرستانیها موجب سوق دادن کشاورزان به سمت اجاره دادن اراضی کشاورزی به جای کاشت این زمین ها توسط خود بومی ها باشد که البته رفع این معضل نیازمند بررسی ریشه های آن و همچنین فرهنگسازی جدی دارد.

 

علاوه بر این، حضور بی دغدغه مهاجران و کشاورزان غیربومی در استان لرستان و تخریب های ناشی از فعالیتهای آنها نوک پیکان انتقادات را به سمت برخی مسئولان استان نیز نشانه می رود که چرا در این زمینه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

 

طی سالهای اخیر هر آنچه در این زمینه مطرح شده به نظر می رسد جز وعده و وعید و انتقاد بی حاصل چیز دیگری نبوده است تا عدم چاره اندیشی جدی در این زمینه بر وخامت اوضاع بیفزاید.

 

معضل کشاورزان غیربومی تنها مربوط به یکی از شهرستانهای استان نبوده و این معضل به عنوان چالشی فراگیر عمده شهرستانهای استان را درگیر کرده است.

 

برداشت پیاز از مزارع شهرستان هشت بندی

 

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم بروجرد در آخرین اظهارات خود در اینباره به خسارات کشاورزان غیربومی به اراضی کشاورزی و منابع آب بروجرد اشاره کرده و گفته بود: متاسفانه برخی از خارج استان با حضور در لرستان و بروجرد زمین های کشاورزی را اجاره می کنند و با استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی قابلیت استفاده های بعدی از زمین را می گیرند.

 

وقتی آب و خاک کشاورزی لرستان نابود می شود

 

حسین پیرحیاتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه با اشاره به معضل فعالیت مهاجران در حوزه کشاورزی استان اظهار داشت: متاسفانه این افراد فراتر از الگوی کشت از منابع آبی استان استفاده می کنند.

 

وی با انتقاد از برداشت آب بی رویه از سوی مهاجران برای کشت محصولات خود عنوان کرد: این افراد از استانهای همجوار به استان آمده و خاک، کشاورزی و منابع آبی لرستان را نابود کرده اند.

 

هجوم مهاجران به بخش کشاورزی لرستان

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه به این مهاجران در استان خود اجازه فعالیت نمی دهند چرا که منابع آبی آنها محدود است افزود: این امر موجب شده که به استان لرستان هجوم آورند و خاک کشاورزی لرستان نابود و همچنین منابع آبی زیرزمینی ما را خالی کنند.

 

پیرحیاتی با بیان اینکه در استان کشاورزان ما اراضی کشاورزی مانند گندم و جو را به این مهاجران اجاره می دهند گفت: این در حالیست که این افراد با تغییر الگوی کشت، این زمینهای کشاورزی را به کشت هندوانه، پیاز، سیب زمینی به عنوان محصولاتی آب دوست تبدیل می کنند.

 

سموم شیمیایی که به خورد مردم داده می شوند

 

وی با اشاره به استفاده از کودها و سموم شیمیایی بیش از اندازه از سوی مهاجران در کشت محصولات کشاورزی نیز بیان داشت: این امر نیز موجب به خطر افتادن سلامت مردم می شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برخورد با فعالیت مهاجران در بخش کشاورزی لرستان بیان داشت: در این راستا اخطارهای کتبی به این افراد داده شده است.

 

پیرحیاتی بر ضرورت همکاری نیروی انتظامی و همچنین دستگاه قضایی در برخورد با این کشاورزان متخلف تاکید کرد.

 

افت شدید منابع آب زیرزمینی لرستان

 

نادر مختاری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در این رابطه ر با انتقاد از فعالیت مهاجران در حوزه کشاورزی لرستان بیان داشت: متاسفانه به دلیل برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی لرستان به شدت افت پیدا کرده اند.

 

مزارع ذرت در شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

 

وی از کاهش آب دشتهای آبی لرستان نیز خبر داد و گفت: هم اکنون آب خیلی از دشتهای استان لرستان بین ۲۰ تا ۴۰ متر پایین رفته و کاهش پیدا کرده اند.

 

مختاری با اشاره به اینکه هم اکنون دشتهای استان لرستان به دلیل افت شدید دشت ممنوعه اعلام شده اند ادامه داد: این در حالیست که ما تا پیش از این هیچ دشت ممنوعه ای در لرستان نداشتیم.

 

مهاجران هرچه چشمه و چاه آب داشتیم خشک کردند

 

وی با اشاره به فعالیت مهاجران در بخش کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: این افراد هر چه چشمه و آب چاه در استان داشته ایم را خشک کرده اند.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به کشت هندوانه در زمینهای کشاورزی لرستان بیان داشت: هندوانه محصولی آب دوست بوده و هر کیلو هندوانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ لیتر آب نیاز دارد تا رشد کند.

 

وی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی در لرستان بیان داشت: در استان باید نسبت به کاشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند اقدام شود تا این حداقل منابع آبی نیز در استان از بین نروند.

 

وعده ای که بعد از یک سال هنوز عملیاتی نشد

 

این سخنان در حالی مطرح می شوند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در آخرین اظهار نظر خود در رابطه به استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی از سوی مهاجران در کشت محصولات کشاورزی هشدار داده و گفته بود: متاسفانه کشاورزان مهاجر اصفهانی زمینهای کشاورزی لرستان را چند برابر قیمت از کشاورزان ما اجاره می کنند واین در حالیست که استفاده از کودهای شیمایی از سوی این کشاورزان مهاجر در کشت محصولات بسیار وحشتناک است و موجب خسارتهای فراوان به خاک، آب کشاورزی و همچنین سلامت مردم می شود.

 

برداشت هندوانه بهاره از مزارع شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

 

وی یادآور شده بود که در این راستا به طور حتم با همکاری معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان و همچنین فرمانداران شهرستانها و همچنین دعوت از متولیان امر راهکارهای مناسب برای جلوگیری از فعالیت این کشاورزان مهاجر در سطح استان را اتخاذ خواهیم کرد.

 

از این  وعده رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به عنوان دبیر شورای سلامت لرستان یک سال می گذرد و این در حالیست که هنوز شاهد حضور مهاجران در بخش کشاورزی لرستان هستیم و هر روز می بینیم که روند فعالیت این افراد در بخش کشاورزی استان بیشتر از روز دیگر می شود به طوریکه در سال ۹۲ حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان در اختیار مهاجران بود در حالیکه به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان این میزان در سال ۹۳ به بیش از هفت هزار هکتار افزایش یافته است.

 

به هر روی با استمرار فعالیت کشاورزان غیربومی بر روی اراضی کشاورزی لرستان خسارات در این زمینه روز به روز رو به افزایش داشته است و اگر چاره اندیشی جدی صورت نگرفته و گام های عملیاتی برای برخورد با متخلفان برداشته نشود در آینده آه و حسرت و انتقاد راه به جایی نخواهد برد. منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ا

    آقا خدا وکیلی این گزارش اصلا توجیح ندارد در اول گزارش خودتان تنها علت یعنی فرهنگ کار نکردن را مطرح می کنید دیگر مابقی موضوع نیاز به توضیح ندارد

نظرات