نظر شما؛

اختلافات در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب وارد مرحله جدیدی شده و طرف غربی خواهان بازرسی های نامحدود و همچنین مصاحبه یا همان بازجویی از برخی مقامات و دانشمندان ایرانی است، شما با این خواسته موافقید؟

به گزارش لرستان خبر، به نظر می رسد جدید ترین خواسته طرف غربی برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای به سرکشی های نظامی مربوط می شود.

 

همزمان با درخواست مذاکره کنندگان غربی برای مصاحبه و گفت و گو با برخی مسئولین و دانشمندان هسته‌ای و همچنین بازدید از تاسیسات نظامی ایران؛ آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفته که به موجب پروتکل الحاقی «وقتی که شکی داشته باشیم یا به ناسازگاری‌هایی بربخوریم، می‌توانیم برای بازرسی از مثلا یک مکان اعلام نشده درخواست کنیم، این می‌تواند شامل مراکز نظامی نیز بشود.»

 

 

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز چندی پیش گفت که کشورش بدون گنجاندن دسترسی بازرسان به همه تاسیسات ایران، از جمله تاسیسات نظامی، در توافق هسته‌ای با ایران، آن را نخواهد پذیرفت.

 

 

اما کشور ما در رابطه با این بازرسی ها دل خوشی از طرف غربی ندارد.

 

دکتر حسن روحانی در صفحه ۲۲۰ کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای» که به خاطرات وی از مذاکرات هسته ای در سالهای ابتدایی دهه هشتاد مربوط می شود؛  کمترین ضرر بازرسی ها از اماکن نظامی برای کشور را اینگونه توصیف می کند: « ... برای نمونه، اگر [در بازرسی ها] دستگاهی را می دیدند که دارای مارک کشوری بود، به آن کشور فشار می آوردند تا ارتباط تجاری خود را با ایران قطع کند ... »

 

از سوی دیگر مدارک زیادی حاکی از آن است که اطلاعات شهدای هسته ای ایران از طریق آژانس افشا شده است.

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی چندسال پیش و پس از شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان در یک گفت‌وگو با روزنامه عرب زبان الحیات- چاپ لندن- گفته بود: «۷ سال پیش تهران متوجه شد که مأموران اطلاعاتی سازمان جاسوسی بریتانیاMI۶- - اطلاعاتی را در مورد ایرانی هایکه در چارچوب برنامه‌های هسته‌ای ایران با آژانس همکاری داشته‌اند، جمع‌آوری کرده‌اند...دانشمندان هسته‌ای ایرانی نیز که بعدها از سویجاسوسان صهیونیست به شهادت رسیدند در میان همین افراد بودند.»

 

 

تقریباً ۲سال طول کشید تا نقش بازرسان آلوده در آژانس در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان آشکار شود.  

 

گزارش‌های آژانس انرژی اتمی در سال‌های قبل از آغاز ترورها حکایت از دسترسی آنها به دانشمندان هسته‌ای کشورمان دارد.

 

آبان‌ماه سال ۸۶آژانس در گزارش خود مینویسد: «ایران دسترسی کافی به افراد را فراهم ساخته، به‌موقع، به سؤالات پاسخ داده و به ارائه توضیحات درخصوص موضوعات مطرح‌شده در چارچوب برنامه اقدام، شتاب بخشیده است».

 

اسفند ٨٦ باردیگر آژانس در گزارش خود اذعان میکند: «ایران همچنین به سؤالات طراحی شده در مدالیته پاسخ داده است، به استثنای مطالعات نسبت‌داده‌شده، همچنین دسترسی آژانس به افراد درخواست‌شده را فراهم کرده است».

 

 

۲سال بعد و در دیماه سال ۱۳۸۸مسعود علی محمدی استاد فیزیک ذرات بنیادین دانشگاه تهران مقابل درب منزلش با انفجار بمبی به شهادت رسید.

 

بعد از ترور شهید علی محمدی سایت خبری تابناک در گزارشی نوشت: «پیش‌تر از سوی بسیاری از منابع رسمی کشور اعلام شده بود که اسرائیل در کنار تلاش برای نفوذ و رخنه به طرح‌های اتمی ایران درصدد شناسایی دانشمندان اتمی کشور است تا با ربودن و یا ترور آنها در چرخه علمی کشور در زمینه تکنولوژی هسته‌ای اختلال ایجاد کند.»

 

یک سال قبل از ماجرای ترور، شهید علی محمدی در نشستی که به پروژه موسوم به سزامی اختصاص داشت شرکت کرده و در همان نشست از سوی نمایندگان رژیم صهیونیستی شناسایی شده بود.

 


آذرماه یک سال بعد ترور مجید شهریاری استاد فناوری هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی ابعاد گسترده‌تری از برنامه ترور دانشمندان هسته‌ای در کشور را رقم زد.

 

ترور شهید شهریاری ۸آذرماه ۱۳۸۹اتفاق افتاد و ۵روز بعد حیدر مصلحی وزیر وقت اطلاعات از وجود جاسوس‌هایی در بین بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و به‌طور مشخص از سرویس‌های موساد، CIA و MI۶ در جریان این پرونده نام برد.

 

به‌گفته مصلحی هر ۳سرویس جاسوسی به یکدیگر اطلاعات داده و با یکدیگر در این حرکت هماهنگ بودند.

 

 

مرداد و دی سال ۱۳۹۰ترور داریوش رضایی نژاد پژوهشگر هسته‌ای و مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز نقش بازرسی های آژانس در انتشار عمومی اطلاعات هسته‌ای کشورمان را پررنگ‌تر کرد.

 

بعد از شهادت مصطفی احمدی روشن، سایت مشرق در نوشته‌ای فاش کرد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش از به‌شهادت‌رسیدن مصطفی احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته‌اند.

 

در همین فاصله علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده سابق کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای خطاب به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس از اینکه آژانس به وظایف خود در قبال ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان عمل نکرده انتقاد میکند.

 

او در نامه ۲۷آذرماه ۱۳۹۰خود به آمانو می نویسد: اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی که طی بازرسی ها و مصاحبه‌ها همکاری متعهدانه‌ای با آژانس داشتند، از مجرای آژانس به بیرون درز کرده و در فهرست غیرقانونی تحریم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.

 

از سوی دیگر جامعه بین‌الملل شاهد پدیده زشت جدید ترور دانشمندان و متخصصان هسته‌ای ایران به‌دست گروه‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل هستند.

 

 

شاید همین تجربه های تلخ موجب شد تا در هفته اخیر رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین(ع) با اشاره به خواسته طرف غربی فرمودند: «بارها، گفتیم که اجازه نمیدهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی از سوی بیگانگان صورت بگیرد.  می گویند بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمیدهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ حساس و مهمی، اندک‌ اهانتی بشود.

 

من اجازه نمیدهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند حرف بزنند.

 

در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمیدهد، هیچ دولتی ا جازه نمیدهد؛ دانشمندان شان را مخفی میکنند، نمیگذارند اسم‌هایشان را هم کسی بفهمد. دشمن پُررو و وقیح توقع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بیایند با دانشمندان ما، با اساتید ما، با محققان ما گفت‌وگو کنند، مذاکره کنند. درباره‌ چه؟ درباره‌ یک پیشرفت اساسی بومی علمی در کشور. این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد؛ این را هم دشمنان بدانند، هم کسانیکه منتظرند ببینند تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه میشود، بدانند.»

 

نظر شما چیست؟

شما کاربران گرامی می توانید با ارسال نظرات خود ذیل این خبر در این بحث مشارکت کرده و در رابطه با  بازرسی و بازجویی های هسته ای  نظرات خود را با خوانندگان ما درمیان بگذارید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    بازجویی وبازرسی هسته ای جز خفت برای ایران هیچ دستاوردی ندارد خیر موافق نیستم

  • ناشناس

    هرگز این موضوع پذیرفتنی نیست ...مگر این دارو دسته جدید قبول کنند

  • مرتضی

    به هیچ عنوان موافق بازدید نخوابم بود
    این خواری واحد پستی را که مزاکره کنندگان دارند بهمن ایران تحمیل می کننده رو هیچ وقت نخوابم بخشید خدا هم از آنها

  • سمیه

    این یک فاجعه است.

    خاک بر سر خیلی از این ها که بی غیرت هستند

    شهیدان را دادیم که عزت داشته باشیم و الان داریم عزتمون رو می دیم

    مردم هم که همه خوابند و به این دروغ های حاج حسن و ظریف الممالک گوش می دند

  • ابوذر فرجی

    بنده به هیچ عنوان حاضر نیستم که از دانشمندان و مراکز نظامی مصاحبه و دیدن شود.آیا شما اجازه دیدن از سازمآن های جاسوسی مثل موساد و mi6 را میدهید!؟اگر شما دادید ما هم میدهیم.

  • ناشناس

    ظریف الممالک. میخواهد در تاریخ ثبت شود

  • فاطمه

    به هیچ وجه موافق نیستم چون این یه حماقت محض...

  • صفیر

    خیر، ما اجازه نمی دهیم

  • علی نظری(محب الحسن)

    بنده بعنوان یک ایرانی با مذاکرات هم مخالفم چه برسد به این فاجعه ی تاریخی...

  • ناشناس

    طبق فرموده ی ولی امر مسلمین جهان حضرت ایت الله خامنه ای حفظه الله به عنوان یک جوان ایرانی هرگز تاکید میکنم هرگز اجازه ی همچنین جسارت و تحمیل همیچین ذلتی را نمیدهم
    این حرکت یک جسارت بزرگ به ملت بزرگ ایرانه اگر کسی عقل سلیم داشته باشه متوجه میشه که نباید این اتفاق بیوفته

  • سعید

    در چاچوب پرتکل الحاقی مخالفم

  • محسن مرادی

    به هیچ وجه اجازه نمی دهیم...کسی همچین غلطی نمیتونه بکنه...لبیک یاخامنه ای

  • علی

    مخالفم .

  • محمد

    اگراین اتفاق رخ بدهدمرگ همه ی مافرض است

  • زهره

    به هیچ وجه اجازه نمی دهیم...کسی همچین غلطی نمیتونه بکنه...لبیک یاخامنه ای

  • صالحین

    سلام.رهبر فرمودندهیچ عاقلی اجازه نمیدهد.فقط مانده ام چطور عقل تیم مذاکره به آنها اجازه جنین افتضاحی رو داد

  • سامان

    بزرگترین خدعه غربی ها همین نکته است می خواهند با افشای اسرار نظامی هیمنه جمهور اسلامی رو بشکنند کار رو برای حمله نظامی اون گزینه که سالها دم ازش می زنند ولی جرات ش رو نداشتند راحت کنند.....بابا توافق نخوایم کیو باید ببنیم

  • ناشناس

    به هیییییییییییییییییییییییچ وجه!!!!!!!!! ¡!!!!

  • ناشناس

    به هیییییییییییییییییییییییچ وجه!!!!!!!!! ¡!!!!

  • تدبیرگر

    اگه مدیریت شده باشه آره موافقم

  • ناشناس

    به نظرم این کار می تونه سبب ترور و حمله به کشور بشه

    امریکا قبل از حمله به عراق در چنین طرحی تمام مراکز نظامی این کشور را بازرسی کرد

    دیدید زمان حملهبه راحتی عراق تسلیم شد

    ترور دانشمندان ما هم به خاطر دادن اطلاعات انها بود که به خوبی در متن هم گفته شد

    غیرت و عزت ایرانی اجازه بازرسی و بازجویی رو نمی دهد

  • آرش

    مخالفم

  • تعلی امین منش

    صددرصدمخالفیم تاآخرین قطره خون پشت سرمقام معظم رهبری هستیم

  • جعفر بخش آبادی

    خیییییییر بهیچ وجههههه راصیدنسیتم

  • زیتون

    وای بر عزت ایرانی شیعه اگر در برابر تعظیم این سیاست زدگان بی کفایت سکوت کند و تن به خفت دهد. امان از روزی ک خون شهدای عزیزمان لگد کوب کفش های آهنین روباه و کفتار شود و ما نظاره گر باشیم. هیهات من الذله

  • باران

    مخالفم

  • همشهری

    صد سال ..... محاله

  • ناشناس

    آخه کدوووووووووووووووووووم احمققققققققققی اینکارو میکنه که ما دومیش باشیم؟؟؟؟؟؟!!اینا دیگه واقعاااااا شوروشو دراوردن....خدایا ظهور آقا

  • mahdi

    بشدت با بازرسی جاسوسان آژانس مخالفم

نظرات