مساله بسیار نگران کننده است، الگویی غیربومی و برگرفته از محافل پرورش مد غربی که با فرهنگ ما هیچ سنخیتی ندارد.

برگزاری هر رویداد فرهنگی که با بدنه اجتماع و توده مردم در ارتباط است از خود تجربه هایی را بر جای می گذارد که قابل تامل است. تجربه هایی که در بسیاری مواقع می تواند با ذات رویداد مورد نظر هارمونی دقیق داشته باشد و گاه هم در تناقض با آن به مسیری دیگر هدایت شود .برگزاری هفته مد تهران با هدف بومی سازی و ترویج مدهای داخلی یکی از اتفاقاتی است که این روزها در یکی از نقاط شمال شهر تهران توجهات بسیاری را متوجه خود کرده است .گامهایی که در دالان های شمال شهر برداشته می شود و قامت هایی که افراشته شده تا به اصطلاح با هدف حمایت از تولید داخلی به اتفاقی فرهنگی و بومی تبدیل شود !

 

مانکن‌هایی با شعارهای متناقض! +تصاویر

 

هفته مد تهران که در واقع می توان آن را نسلی نوپا و جدید و وارداتی از عصر مدرنیته دانست و به نوعی ریشه آن را از جریانات برگزاری نمایشگاههای مد و لباسی دانست که در سالهای گذشته و از طریق کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شد .

 

مسئولان بنیاد ملی مد و لباس باید به این نکته واقف باشند که مد در بطن خود یک جوشش عمومی دارد و نمی توان آن را مختص به یک عده خاص دانست که خود را جزو طراحان و تولیدکنندگان برتر قلمداد می کنند و کارهای خود را در میان هم صنف های خود به نمایش می گذارند. اتفاقی که پیش از بحث فرهنگی توجیهی اقتصادی برای بعضی شرکت هایی دارد که در برگزاری آن تاثیری غیر قابل انکار دارند . اما نکته ای که در این میان بسیار قابل توجه است جنبه عمومی این جریان است و اینکه تا چه میزان چنین رویدادی با هدف ترویج یک فرهنگ موازی با موازین داخلی و فرهنگ بومی انجام می شود؟ 

 

مانکن‌هایی با شعارهای متناقض! +تصاویر

 

آنچه در ظاهر امر پیداست مساله ای است که بسیار نگران کننده جلوه می کند و آنهم یک الگوی غیربومی و برگرفته از محافل مد غربی است که ارتباطی هم با اکثریت جامعه ما ندارد و فقط می توان این مد را مختص یکسری از اقشار محدود جامعه دانست که راهیابی به میان آنها بسیار دور از دسترس افرادی است که فقط از طریق عکس و فیلم مربوط به هفته مد تهران در سایت ها و شبکه های مختلف شاهد برگزاری چنین رویدادی هستند. 

 

به گفته مسئولان برگزاری این رویداد همه‌ی مجوزهای لازم از نهادهایی هم‌چون اماکن، پلیس امنیت و وزارت ارشاد گرفته‌ شده است ، اما  فارغ از بحث مد و لباس و البته صحت و سقم ادعای دریافت مجوز باید نگاهی داشت به این موضوع که تا چه میزان ابعاد گوناگون فرهنگی و بازخوردهای آن در جامعه قابل رویت و بررسی است و تا چه میزان می توان به نتیجه ای درخور امیدوار بود ؟

 

مانکن‌هایی با شعارهای متناقض! +تصاویر

 

 طبیعی است که اگر بنا را بر این بگذاریم که متولیان برگزاری هفته مد تهران با هدف ارائه یک الگو و ارتقاء جریان بومی سازی تولید و شناخت طراحان برتر دست به این کار زده اند، پس باید براساس یک الگوی مطابق با ریشه های ایرانی اسلامی و با مجراهایی مشخص و در دسترس عموم مردم صورت بگیرد ، نه اینکه در سالن هایی آنچنانی و در مکان هایی که ورود به آنها هم نیازمند سازو کاری خاص است شاهد برگزاری هفته های مد و لباس باشیم .

 

نقاط نگران کننده دیگری که وجود دارد الگوهایی است که از شرکت های مد و لباس کشورهایی چون انگلستان و آمریکا برداشته شده و با وفاداری تمام به جزی ترین ساختار این چنین برنامه هایی به اجرا در می آید ، اما فقط عنوان و شعار آن موجه است ، اما شکل و شمایل افرادی که در راهروهای آنجا گام برمی دارند سنخیتی با شعارهای به ظاهر ملی آنها ندارد و فقط می توان این شعارها را سرپوشی بر تمام کارشکنی های فرهنگی دانست که از گوشه و کنار این مراسم به چشم می آید.

 

به هر رو نمی توان نسبت به حساسیت های موجود در برگزاری چنین مراسمی چشم پوشی کرد ، چون تبعات اجتماعی و فرهنگی مخرب آن می تواند توده مردم را با چالشی بزرگ مواجه کند و تناقضات موجود در کیفیت و شکل اجرای این مراسم هم گویای این است که باید الزامی در نظارت های بیشتر در این محافل به اصطلاح فرهنگی وجود داشته باشد تا علاوه بر جلوگیری از سوءاستفاده های اقتصادی و جابجایی مبالغی که بابت اجناس ارائه شده در نظر گرفته شده است، به معنای واقعی بر شعاری که بیان می شود پایبند بود و فقط برای گریز از فیلترها چنین جملاتی را بر زبان نیاورد و در نتیجه اینکه به یک هارمونی در اجرا و مفهوم رسید .

 

مانکن‌هایی با شعارهای متناقض! +تصاویر

 

بزودی خانم ها هم در مقابل آقایان اجرا می کنند!

 

جالب اینکه حمید قبادی مدیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درخصوص مجوز نمایش زنده لباس در خیابان فرشته گفت :ما در چهارچوب و طبق مجوز نیروی انتظامی و براساس آیین نامه این نمایش زنده لباس را برگزار میکنیم همچنین در برگزاری نمایش ناظر هایی  از نیروی انتظامی و کار گروه مد و لباس حضور دارند.

 

وی ادامه داد:نمایش زنده لباس توسط بخش خصوصی انجام میشود و هر اقدامی بر اساس ضوابط انجام شده تا جایی که مدلینگ ها نیز قبل از اجرا باید صلاحیتشان تایید شود و همه ی این کارها برای آن است که بخش خصوصی ظرفیت و توان خود را نشان دهند.

 

قبادی افزود :فعلا اجراهای زنده خانم ها مختص خانم ها است و با رعایت شئونات اسلامی و بدون خودنمایی و تبرج خانم ها میتوانند در مقابل آقایان هم اجرا کنند. این روشی مهم در دنیاست و همه برندها محصولات خود را با این شیوه به نمایش میگذارند.

 

وی تصریح کرد: نمایش زنده لباس  30 صفحه آیین نامه دارد و هر طراح لباسی قبل از اجرا مورد داوری قرار گرفته و لباس ها صدرصد ایرانی هستند.

 

قبادی خاطرنشان کرد: این اتفاق در چهارچوب ضوابط و با رعایت اصول و شئونات در حال انجام است و وظیفه ی ما الگوسازی است.
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات