عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبر داد:

در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه ایران دلالای وجود دارند که در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند این در حالی است که وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی با آنها به شدت برخورد کرده و در برابرشان مقاومت می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت در مجلس گفت: به غیر از پیوند قرنیه چشم، پیوند سایر اعضای بدن به بدن افراد غیر ایرانی ممنوع است.

عابد فتاحی با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس قانون، وزارت بهداشت مکلف شده تا به تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی ممنوعیت پیوند اعضای بدن ایرانیان به افراد خارجی را ابلاغ کند و این کار قدغن است و اگر کسی چنین عمل را انجام دهد، مجازات های سنگین در انتظارش است.

وی افزود: این در حالی است که بارها دیده شده برخی دلالان ایرانیانی که تمایل به اهدای عضو دارند را برای این کار به کشورهایی مانند ترکیه، اقلیم کردستان، عراق، کشورهای حاشیه خیلج فارس و... برده و عمل پیوند عضو در آن کشورها انجام می شود.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان جراح چشم و کسی که ۲۳ سال در عرصه بهداشت و درمان حضور داشته، تا به حال پیوند اعضای بدن ایرانیان به بیگانگان را در سطح مراکز درمانی مشاهده نکرده ام.

وی درباره چگونگی فعالیت دلالان عرصه بهداشت و درمان در کشور گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه ایران دلالای وجود دارند که در حوزه بهداشت و درمان فعال هستند این در حالی است که وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی با آنها به شدت برخورد کرده و در برابرشان مقاومت می کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس توضیح داد: یکی از عرصه های فعالیت این دلالان در زمینه گردشگری سلامت است به این معنا که بیشتر بیماران اقلیم کردستان ترجیح می دهند برای درمان بیماری های خود به ایران مراجعه کنند اما متاسفانه دلالان در بیمارستان های دولتی و خصوصی چند برابر هزینه اصلی هریک از خدمات را از آنها دریافت می کنند.

وی ادامه داد: به عبارت بهتر در برخی از بیمارستان های دولتی خدمات گاهی اوقات ۳ تا ۵ برابر قیمت اصلی آنها به این بیماران ارائه می شود و وضعیت بیمارستان ها و مراکز خصوصی نیز مشخص است و هرچه بتوانند دریافت می کنند.

وی با انتقاد از مسوولان وزارت بهداشت بیان کرد: با وجود عیان بودن این معضل وزارت بهداشت تاکنون مانع آن نشده و هیچ از مراکز درمانی بابت دریافت هزینه های گزاف مورد بازخواست قرار نگرفته اند.
وی تاکید کرد: متاسفانه این شیوه در اصل اخاذی از گردشگران سلامت محسوب شده و به چهره کشور خدشه وارد می سازد در حالی که در کشوری مانند ترکیه خدکات به همان قیمتی که به شهروندان آن کشور ارائه می شود به بیماران خارجی نیز ارائه می شود.
فتاحی گفت: ادامه چنین روش هایی موجب ناراحتی بیماران اقلیم کردستان هم دوست دارند به ایران سفر کنند، می شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات این حوزه فروش چند برابر قیمت، داروها به بیماران خارجی است در حالی که در سایر کشورهای دنیا چنین چیزی اصلا متداول نیست.

این نماینده مجلس درباره عملکرد وزارت بهداشت در ۲ سال گذشته عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت بهداشت و درمان در کشور بهتر شده و ایران هم اکنون جزو کشورهای قوی در این بخش است هرچند انتظار داریم برنامه ریزی های مدون و بهتری در این بخش برای ارائه خدمات بهتر و ارزان تر به مردم صورت گیرد. منبع: افکار نیوز

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات