یاداشت؛

واژگونی تریلرهای نفتکش در محورهای مواصلاتی شهرستان پلدختر در استان لرستان به چالشی اساسی برای منابع آب سطحی و محیط زیست شهرستان تبدیل شده است.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان پلدختر در مسیر جاده ترانزیتی شمال به جنوب و غرب به جنوب قرار گرفته است و یکی از پرترددترین و در عین حال پر حادثه ترین جاده ها است .



جاده های مواصلاتی شهرستان پلدختر یکی از مسیرهای اصلی عبور مواد سوختی و شیمیایی در درون کشور و همچنین مسیر عبور تانکرهای حامل مواد نفتی عراقی است.



این مسر ارتباطی به خاطر دشت ها ،کوهها ، پوشش جنگلی و رودخانه های اطراف جاده ، زیبایی طبیعی منحصر به فردی دارد.



جاده های کوهستانی این شهرستان برای رانندگان تانکرهای نفت کش به ویژه رانندگان عراقی نا آشنا است و بارندگی، خواب آلودگی رانندگان، نقص فنی خودروها ،ریسک واژگونی تانکرها را در این مسیر بالا می برد.



رانندگان به خاطر فرار از عوارض بزرگراه خرم آباد - پل زال که ظاهرا برای آنها هزینه قابل محاسبه ای به شمار می رود ( حدود یک میلیون ریال تا اندیمشک) ترجیح می دهند از جاده قدیم پلدختر عبور کنند.



واژگونی متعدد و دنباله دار تریلرهای نفتکش و آلوده کردن رودخانه های کشکان و سیمره ، تهدید و چالش های اساسی برای منابع آب سطحی و محیط زیست و معضلی حل نشدنی برای شهرستان پلدختر ایجاد می کند.



پس از وقوع چنین حوادثی ،حتی اگر نیروهای امدادی در سریع ترین زمان ممکن وارد صحنه شوند باز هم به علت انتشار سریع آلودگی، آسیب هایی بسیار جدی به منابع آب وارد می شود .



در هنگام آلوده شدن رودخانه ها امدادرسانی باید با سرعت و حساسیت بالایی انجام شود و معمولا تا استقرار نیروهای امدادی و مدیریت بحران به محل صحنه ، مردم با ابزار آلات موجود مانند بیل ،نخستین سدها و موانع را در برابر ورود مواد نفتی به رودخانه ایجاد می کنند.



با استفاده از بیل مکانیکی و لجن کش می توان مانع ورود مواد نفتی به رودخانه شد و در هنگام ورود مواد نفتی به رودخانه اقدامات اجرایی شرکت نفت و احداث پدهای جاذب در کاهش میزان آلودگی رودخانه ها موثر است .



ادارات امور منابع آب و جهاد کشاورزی در هنگام آلوده شدن رودخانه به مواد نفتی به حقابه بران کشاورزی پایین دست محل آلودگی، که پمپاژ کشاورزی و موتور تلمبه منصوبه دارند ،هشدارها و اطلاع رسانی های لازم را از طریق دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا انجام می دهند تا محصولات کشاورزی آنها در اثر آلودگی رودخانه ها خشک نشوند و آسیب نبینند.



افزون بر این اقدامات، در مراجع قضایی و انتظامی در خصوص خسارت آلودگی رودخانه ها به مواد نفتی اقامه دعوی شده است .



با توجه به استمرار خشکسالی ها ی سال های گذشته و کاهش 10 متری سطح آب های زیر زمینی آشامیدنی شهر پلدختر در دراز مدت ، شست و شوی تریلرهای نفتکش در کارواش های سطح شهرهم یکی از معضلات زیست محیطی محسوب می شود ورود مواد نفتی به زمین های کشاورزی موجب تخریب خاک ، آلودگی منابع آب زیر زمینی و هدر رفتن حجم وسیعی از آب زیر زمینی می شود .



عبور روزانه بسیار بالای تریلرهای نفتکش از راه های ارتباطی و مواصلاتی پلدختر و استمرار آلودگی بیش از پیش رودخانه ها و منابع آب شهرستان به مواد نفتی،باید مسوولان را به فکر چاره بیاندازد .



لزوم ساماندهی تریلرهای نفتکش توسط شرکت فرآورده های نفتی و اداره حمل و نقل و پایانه ها ، الزام و اجبار عبور تریلرهای نفتی از آزاد راه خرم آباد – پل زال تا تکمیل و چهار خطه کردن راههای ارتباطی شهرستان ، تعریض جاده ها و حذف نقاط حادثه خیز ، الزام داشتن بیمه آلودگی تانکرهای نفتکش از اقدامات پیشگیرانه و ضرورت های اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از آلودگی منابع آب شهرستان پلدختر است.



ورود فرآورده های نفتی،گازوییل ،مازوت و اسید سولفوریک به رودخانه ها و منابع آبی شهرستان اتفاقات ناگواری است که مسوولان مربوط باید پاسخگوی این موارد باشند و این موضوع را تعیین تکلیف کنند و خسارت وارده به منابع آب را جبران نماید .



در فصول کم آبی که مواد نفتی وارد رودخانه می شوند به علت کاهش شدید روان آبها سطحی رودخانه ها ، چون میزان آلودگی بیش از حد مجاز است رودخانه نمی تواند آلودگی را رقیق نماید و آلودگی به بخش های مصرف کننده منتقل می شود.



مردم منتظر اقدامات مسوولان مربوط برای رهایی پلدختر از فاجعه زیست محیطی بیشتر هستند.  منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات