لرستان خبر گزارش می دهد؛

آتش سوزی جنگل های جنوب لرستان بعد از ۴ شبانه روز مهار شد.

 

به گزارش لرستان خبر، قدرت الله ترابی نژاد فرماندار پلدختر در مورد آتش سوزی های اخیر شهرستان پلدختر اظهار داشت: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کوه «چارتا» واقع در میان کوه غربی شهرستان پلدختر در جنوب لرستان پس از گذشت 21 ساعت با تلاش نیروهای مردمی ، بسیج، سپاه منابع طبیعی و جهاد کشاورزی مهار شد.

 

 

وی افزود: آتش سوزی در این منطقه ساعت 24 پنج‌شنبه آغاز و ساعت 21 شب گذشته مهار شد و به علت وزش باد شدید احتمال می‌رود که منطقه دوباره دچار حریق شود به همین منظور نیروها در محل مستقر هستند که به محض وقوع آتش سوزی وارد عمل شوند.

 

مقابله با آتش در نبود امکانات

 

آتش‌سوزی کوه‌های «چارتا» در حالی از روز گذشته در پلدختر آغاز شد که آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب لرستان از سه‌شنبه هفته جاری در جنگل‌های «کیالان» آغاز شد و بعد از سه بار مهار آتش دوباره آتش در قسمت‌های دیگر این کوه به جان جنگل‌ها افتاد.

 

از روز سه‌شنبه تا شب گذشته نیروهای مردمی و منابع طبیعی در کوه‌های پلدختر برای مهار آتش در جنگل‌ها مستقر بودند و بعد از هر بار مهار آتش، ساعتی بعد از گوشه‌ای دیگر این آتش شعله‌ور می‌شود.

 

بنا براین گزارش، داستان آتش‌سوزی جنگل‌های استان لرستان سال‌ها است که با شروع فصل گرما به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و صعب‌العبور بودن و متعاقب آن نبود امکانات و تجهیزات تکرار و این منابع طعمه حریق شده و این فاجعه در حال رخ می‌دهد که یک‌میلیون و 200 هکتار از وسعت استان لرستان پوشیده از جنگل و عمدتاً بلوط است و این جنگل‌ها از حوزه رویشی زاگرس بوده که بعد از استان فارس درزمینهٔ وسعت جنگل‌های بلوط، دومین استان در کشور است.

 

سالانه بیش از 10 هزار هکتار از جنگل‌های لرستان به دلایل مختلف نابود می‌شوند به طوری که به گفته منابع طبیعی استان در سال گذشته بیش از 350 هکتار و در سال 92 بیش از 1600 هکتار از این جنگل‌ها بر اثر آتش‌سوزی نابود شدند.

 

نابودی 150 هکتار جنگل در دشتِ نخست آتش سوزی

 

امسال با شروع فصل گرما نیز آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های لرستان باقدرت و وسعت زیاد آغاز شد و در دشتِ نخست آتش‌سوزی که در 15 خردادماه جاری رخ داد حدود 150 هکتار از جنگل‌های منطقه ویسیان خرم‌آباد در آتش سوخت.

 

در آتش‌سوزی منطقه ویسیان که بیش از 12 ساعت به طول انجامید و درنهایت به کمک نیروهای مردمی مهار شد مسئولان استان و شهرستان نبود امکانات در منطقه را دلیل تأخیر در مهار آتش‌سوزی اعلام کردند.

 

نابودی 150 هکتار از جنگل‌های لرستان سبب تشکیل جلسه ستاد بحران استان با حضور فرمانداران و معاونان استانداری شد تا راهکاری اندیشیده شود.

 

نبود حداقل‌ترین امکانات برای اطفاء حریق جنگل‌ها و کمبود نیروی انسانی دو دلیل اصلی در تشدید آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های لرستان و خطای انسانی نیز عامل 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های لرستان از سوی مسئولان اعلام شد و مقرر شد اعتباراتی برای مقابله با آتش‌سوزی اختصاص یابد.

 

معاون عمرانی استانداری لرستان نیز عنوان کرد که باید بخشی از اعتبارات عمرانی لرستان به امکانات مقابله با آتش‌سوزی اختصاص یابد.

چهارمین روز آتش سوزی در جنگل های جنوب لرستان

 

هنوز خاکستر جنگل‌های ویسیان به زمین نیامده بود که آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شهرستان پلدختر آغاز و در چندین مرحله آتش‌سوزی بیش از 10 هکتار از این جنگل‌ها به کام مرگ رفت.

 

در چهار شبانه‌روز گذشته نیز آتش‌ به جان جنگل‌ها و مراتع کوه «کیالان»، «تخت چان» و اکنون «چارتا» در شهرستا پلدختر افتاده و بخش زیادی از این مراتع را نابود کرد و نبود حداقل‌ها سبب شد این آتش‌سوزی حدود 4 شبانه‌روز ادامه یابد.

 

200 هکتار از مراتع دلفان طعمه آتش شد

 

در حالیکه در چهار شبانه روز گذشته تمام فکر مسئولان استان روی مهار آتش سوزی جنگل های جنوب لرستان بود به ناگاه روز گذشته آتش به سمت جنگل های شمال غرب لرستان رفت و حدود 200 هکتار از مراتع شهرستان دلفان را خاکستر کرد.

 

جعفر طولابی سرپرست فرمانداری دلفان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: جنگل و مراتع بخش کاکاوند شهرستان دلفان ساعت 11 روز گذشته دچار حریق شد و 200 هکتار از مراتع  و جنگل در آتش سوخت.

 

وی افزود: با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه آتش‌سوزی پس از چهار ساعت توسط نیروهای مردمی، بسیج، سپاه، فرمانداری، شهرداری، آتش‌نشانی و هلال‌احمر مهار شد.

 

البته این قصه امروز و دیروز استان لرستان نیست، این قصه چندساله‌ای است که آتش‌سوزی از یک‌طرف و بی‌توجهی به ارتقای امکانات استان از طرف دیگر دامن‌گیر استان شده است.

 

در استانی که یک‌میلیون و 200 هکتار جنگل دارد و عمده آن را درختان بلوط تشکیل داده است، باید گفت متأسفانه نبود امکانات برای مقابله با بحران در هنگام آتش‌سوزی کماکان در استان ادامه دارد.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات