گزارشی از وضعیت ناحیه صنعتی کوهدشت؛

شهرک های صنعتی از مراکز اصلی تولیدات بومی و گرداننده چرخ های اقتصادی کشور محسوب می شوند که به چرخش چرخ های اقتصادی ایران کمک می کند؛ اما به رغم گسترش کمی، برخی از صاحبان صنایع استان لرستان با مشکلاتی مواجه اند که ناحیه صنعتی کوهدشت از آن جمله می باشد.

به گزارش لرستان خبر، شهرک های صنعتی از مراکز اصلی تولیدات بومی و گرداننده چرخ های اقتصادی کشور محسوب می شوند که به چرخش چرخ های اقتصادی ایران کمک می کند؛

 

اما به رغم گسترش کمی، برخی از صاحبان صنایع استان لرستان با مشکلاتی مواجه اند که ناحیه صنعتی کوهدشت از آن جمله می باشد.

 

شهرستان کوهدشت با وجود اغنا در جاذبه های گردشگری، کشاورزی، نیروی انسانی و فرهنگ با محرومیت در بخش های مختلف روبرو است؛ به طوری که جوانان این شهرستان در پی نبود اشتغال روانه ی کلانشهرها می گردند و موج بیکاری و فقر در این شهرستان یک اپیدمی است.

 

مثنوی مشکلات در ناحیه صنعتی کوهدشت

 

در حال حاضر ناحیه صنعتی کوهدشت، دارای واحدهای صنعتی مختلف در بخش های گوناگون است؛ اما هم اکنون در حالت نیمه تعطیلی و رکود به سر می برد.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

به اظهار تولیدکنندگان و صنعت گران فعال در این شهرک صنعتی، مشکلات شهرک صنعتی کوهدشت مثنوی صد مَن است که می توان از آن ها به نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز و  نداشتن زیرساخت ها اشاره کرد.

 

بر اساس این گزارش، ناحیه صنعتی کوهدشت در پنج کیلومتری این شهرستان واقع شده و 192775/90 وسعت دارد. حدود 25 واحد صنعتی یا بیش تر در این ناحیه صنعتی وجود دارد که طبق گفته ی صنعت گران، فقط 7 واحد آن فعالیت می کند و مابقی هنوز به دلیل مشکلات مالی و مشکلات نبود آب در این ناحیه به بهره برداری نرسیده و به حالت تعطیل درآمده اند.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

اشتغالزایی با وجود مشکلات

 

شرکت پارسیان زاگرس کوهدشت یکی از واحدهای فعال در شهرک صنعتی کوهدشت است. این شرکت با مساحت 11568 متر و5000 متر مربع بنای مفید درسال 1387با اعتبار 000/000/000/500/14 ریال احداث گردیده و شامل تحویل گیری و قصابی، پخت و سردخانه ای با ظرفیت نگهداری 1000 تن، خط تولید تین پلیت با ظرفیت 45000 قوطی کنسرو مرغ در روز، انبار محصول واتوکلاو با ظرفیت استریلیزاسیون 7500 قوطی در ساعت، روزانه ده تن انجماد وبسته بندی ماهی قزل آلا با رعایت اصول GMP وGHP می باشد.

 

شرکت پارسیان زاگرس کوهدشت، اشتغال زایی 110 نفر به صورت مستقیم و بیش از 300 نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده  و در سال جاری نیز به تجهیزات تولید یخ خرد با آب شیرین، دستگاه دودی کردن ماهی با ظرفیت یک ترولی در هر شیفت، دستگاه بسته بندی ترموفرمینگ با قابلیت ساخت ظروف بسته بندی، دستگاه برش تخلیه امعاء واحشاء با ظرفیت 40 ماهی در هر دقیقه مجهز گردیده است.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

محمد سهرابی، مدیر شرکت پارسیان زاگرس در یکی از واحدهای ناحیه صنعتی کوهدشت است و در این رابطه می گوید: واحد تولیدی پارسیان زاگرس با هدف رقابت افزایی و بالا بردن سطح کیفیت خود با بهره گیری از نظریات کارشناسان با انعقاد قرارداد درصدد اخذ گواهینامه ایزو 22000 و اجرایی کردن سیستم تجزیه و تحلیل مخاطره، کنترل نقاط بحرانی HACCP و استفاده از ماشین آلات منطبق با تکنولوژی روز در محیطی کاملاً کنترل شده از نظر  GMPوGHP می باشد.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

وی با بیان اینکه غرب کشور از جمله استان لرستان در حوزه شیلات به ویژه ماهی قزل آلا، ظرفیت و پتانسیل فراوانی دارد؛ اظهار داشت: این توانمندی خدادادی ما را بر آن داشت که این واحد تولیدی را تأسیس کنیم و اندک توانایی و مهارت های خود را در راستای فرآوری، بسته بندی و انجماد ماهی قزل آلا و دیگر ماهیان به کار گیریم تا بتوانیم با استمرار فعالیت خود در راستای ایجاد اشتغال مولد،گام های اثرگذار برداریم.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

قطعی آب در ناحیه صنعتی کوهدشت به صورت 100 درصد

 

این کارآفرین صنعتی به بیان مشکلات ناحیه صنعتی کوهدشت با وجود تمام تلاش واحدهای صنعتی برای اشتغال و تولید پرداخت و گفت: آب از لازمه های ایجاد فضای عاری از مسائل مخاطره آمیز جهت تولید محصولی متناسب با استاندارهای تعریف شده و رعایت اصول GHP و لازمه ایجاد بستر مناسب جهت تولید با کیفیت و رعایت اصول بهداشتی و فردی می باشد.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

مدیر شرکت پارسیان زاگرس با بیان اینکه ناحیه صنعتی شهرستان کوهدشت در سال 1372 افتتاح گردیده و دارای یک مخزن سقلی بتونی اختصاصی می باشد؛ تصریح کرد: متأسفانه از همین مخزن جهت روستاهای مجاور انشعاباتی داده شده که اولویت مصرف نیز با روستاها تعریف گردیده است؛ هرچند که مخزن اختصاصی و متعلق به ناحیه صنعتی کوهدشت می باشد.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

محمد سهرابی، قطعی آب در این ناحیه صنعتی را به صورت 100 درصد و از اواسط اردیبهشت دانست و اظهار داشت: در طول سال از اواسط اردیبهشت، لغایت اواخر مهرماه با قطعی 100 درصد آب مواجه می باشیم و اخیراً 500 میلیون تومان اعتبار برای رفع مشکل آب شهرک صنعتی از طریق استانداری اختصاص یافته که هنوز اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

وی با بیان اینکه در همه ی شهرک های صنعتی ابتدا زیرساخت ها آماده می شود؛ سپس نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام می گردد؛ تصریح کرد: متأسفانه ناحیه صنعتی شهرستان کوهدشت از این موضوع کاملاً محروم بوده و با اختصاص اعتبار جهت اجرایی کردن سیستم تصفیه فاضلاب عمومی این ناحیه می شود؛ تمامی آب مصرفی نایحه صنعتی جهت مصارف کشاورزی و گلخانه ای استفاده گردد و در بعضی موارد در بسیاری از سیستم های تصفیه فاضلاب های صنعتی از خروجی آن ها با  BOD و CODتعریف شده است.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

در شهرستان کوهدشت، اداره استاندارد ایجاد گردد

 

مدیر شرکت پارسیان زاگرس بیان داشت: با توجه به اینکه  بعضی از شهرستان های استان لرستان دارای استاندارد می باشند؛ لذا جهت آسان تر کردن پروانه های استاندارد و با توجه به میزان تولیدات کوهدشت امیدوار هستیم؛ این شهرستان با همت فرماندار و با توجه به اعلام آمادگی مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان لرستان این امکان نیز فراهم گردد که در شهرستان کوهدشت اداره استاندارد ایجاد گردد و امیدواریم که این هماهنگی نیز جهت کوتاه تر کردن زمان صدور این پروانه ها و به بازار رساندن محصول با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم مانند استان های دیگر به وجود بیاید.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

محمد سهرابی با بیان اینکه واحدهای صنعتی واقع در ناحیه صنعتی کوهدشت جهت تهیه تسهیلات نیاز به سند، جهت ترهین در بانک دارند؛ تصریح کرد: متأسفانه از سال 72 تاکنون هیچ سندی صادر نگردیده است و این واحدها دارای دفترچه قرارداد محل اجرای طرح می باشند و هیچ بانکی حاضر نیست این دفترچه ها را در رهن قرار دهد که این امر باعث پسرفت و افول صنعت گردیده است.

 

البته با پیگیری ها 90% کارهای سند انجام شده و درمرحله ی صدور سند می باشد و امیدواریم با حضور نماینده شهرک های صنعتی-مهندس ساکی- هرچه سریعتر این مشکل بر طرف گردد.

 

آسفالت در ناحیه صنعتی کوهدشت کاملاً فرسوده شده است

 

مدیر شرکت پارسیان زاگرس ضمن اشاره به اینکه از بدو تأسیس شرکت پارسیان زاگرس در ناحیه صنعتی کوهدشت طبق دفترچه قرارداد شرکت شهرک های صنعتی مقرر شده بود که امکاناتی از قبیل آب، برق، گاز و آسفالت در این شهرک فراهم گردد؛ بیان داشت: وضعیت آسفالت در خیابان های این ناحیه که یکی از موارد مذکور در دفترچه می باشد؛ اصلاً مناسب نبوده و فقط دارای یک روکش سطحی می باشد و به مرور زمان و بر اثر کانال کشی های مختلف و تردد خودروهای سنگینی که در این ناحیه رفت و آمد دارند؛ آسفالت کاملاً فرسوده شده و این کاهش انگیزه سرمایه گذاری در این ناحیه را به وجود می آورد.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

محمد سهرابی، اشتغال در شرکت پارسیان زاگرس را 110 نفر دانست و افزود: با توجه به اشتغال 110 نفر در شهرستان کوهدشت توسط شرکت پارسیان زاگرس، این واحد هم چنان بیمه پرسنل خود را به صورت کامل پرداخت می نماید که طبق اطلاعات موجود کلیه شرکت های تولیدی سراسر کشور از قانون ماده 80 بیمه تأمین اجتماعی پرسنل استفاده می نمایند؛ البته به استثنای لرستان و از همه مهم تر ناحیه صنعتی کوهدشت که لیست پرسنل کلیه شرکت ها به صورت آزاد واریز می گردد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به سفر ریاست جمهوری به لرستان و تصو.یب پرداخت سرمایه در گردش به کلیه واحدهای تولیدی استان، متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

مدیر شرکت پارسیان زاگرس به سوابق و افتخارات این شرکت اشاره کرد و بیان داشت:کسب تندیس واحد نمونه صنعتی سال 1390، ثبت شرکت در کتاب الکترونیک نامداران صنعت وتجارت ایران در سال 1391، کسب تندیس پنجمین گردهمایی بین المللی نامداران صنعت وتجارت ایران –مشهد در بهمن 1391 ،کسب تندیس ستاد گرامی داشت روز ملی صنعت  ومعدن سازمان صنعت، معدن وتجارت استان لرستان در دهم تیر ماه 1391،کسب تندیس کارفرمای نمونه اداره کل تأمین اجتماعی استان لرستان در بهمن 1392 ، کسب تندیس هشتمین جشنواره امتنان از کار آفرینان برتر استان لرستان خرم آباد در تابستان 1392، کسب تندیس یادمان همایش تکریم کارآفرینان  نمونه سازمان تامین اجتماعی استان لرستان 1393، گواهینامه تأیید توانمندی فناورانه علمی از سازمان پژوهش جهت تولید انواع کنسرو ماهی های سرد آبی، گواهی ثبت تولید ماهی قزل آلا در روغن، کسب تندیس گرامیداشت روز ملی صنعت ومعدن تیرماه (1393 ) و دریافت نشان حلال از موسسه جهانی حلال از سوابق و افتخارات این شرکت می باشد.

 

ناحیه صنعتی کوهدشت

 

در حال حاضر برای جلوگیری از اتفاق تلخ بعدی در ناحیه صنعتی کوهدشت باید اقدمات اساسی و جدی بر روی رفع مشکلات واحدهای صنعتی انجام شود و واحدهای غیر فعال، فعال و نیمه فعال شناسایی شوند تا واحدهای فعال و نیمه فعال نیز از سوی دستگاه های مرتبط حمایت شوند و این واحدها بتوانند به تولید و اشتغال خود بپردازند.آسوبان

 انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات