لرستان خبر گزارش می دهد؛

سایت پایانه خرم آباد در محله ای تنگ و شلوغ انتخاب شده است و امکانات پیش بینی شده در این پایانه در بعضی موارد از یک گورستان هم کمتر است

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان به لحاظ داشتن زیر ساخت های توسعه وضعیت مناسبی ندارد و از این بابت دارای نبود و کمبودهای تاریخی است.

 

 

خرم آباد مهمترین شهر و مرکز و جغرافیایی استان زاگرس نشین ، به لحاظ کمبود امکانات و زیر ساخت یکی از مصداق ها و نمونه های محرومیت بین شهرهای لرستان است و حتی مرکزیت سیاسی نیز نتوانسته نقش مناسبی برای کم کردن مشکلات شهر در ابعاد اقتصادی، زیر ساختی، اجتماعی و فرهنگی بازی کند.

 

 

یکی از کمبودهای مرکز لرستان که دیگر سبقه تاریخی پیدا کرده است نبود پایانه مسافری در شهر با وجود جمعیت 500 هزار نفری است و به جای ترمینال، سال های سال است که تعاونی های کوچک به مسافران خرم آباد خدمات می دهند.

IMG22044036

 

 

خرم آباد به علت اشتغال و تحصیل شاهد حجم بالای مسافر است

 

 

خرم آباد در حالی فاقد پایانه مسافری است که به علت اشتغال به کار و تحصیل، بسیاری از جوانان شهر در شهرهای دیگر، آمار مسافران آن بسیار زیاد هستند و کافی است برای صدق این مطلب چند لحظه در ترمینال جنوب تهران بیتوته کرد و به صدای مسئولان تعاونی های این پایانه گوش داد که آمار فریاد زدن مرکز استان لرستان چه قدر نسبت به شهرهای دیگر کشور بالاتر است.

1683340

برای احداث پایانه مسافری در شهر بدونه ترمینال خرم آباد، چندین بار سایت مکان یابی شده، اما هر بار به دلیلی مکان سایت عضو شده است که از جمله این عرصه ها می توان به سایت گلدشت و کمالوند اشاره کرد.

 

 

سایت در حال ساخت اسد آبادی برای پایانه مسافری غیر کارشناسی است

 

 

نزدیک به سه سال است که سایت اسد آبادی برای احداث ترمینال خرم آباد در نظر گرفته شده است، مکانی با دسترسی های غیر استاندارد و با معبر اصلی باریک، پیچیده و بسیار شلوغ  که معبر اصلی این مکان که قرار است به سایت ترمینال وصل شود دون یک محله و ماشین های گذری از آن است چه رسد به یک پایانه مسافری با حجم بالای تردد اتوبوس های 13 متری و ارتفاع سه متری.

 

 

متاسفانه جریان طرفدار احداث ترمینال مسافری در منطقه اسدآبادی، بیشتر اعضای شورای شهر خرم آباد هستند، و مستمسک قوی هم تا به حال برای انتخاب این سایت و جانمایی ساختمان مورد نظر ارائه نداده اند و در این راه صدای بسیاری از مسئولان و کارشناسان از استاندار لرستان تا شهردار وقت را در آورده اند.

 

0166

حسن رحمانی مدیرکل حمل و نقل و پایانه های لرستان در گفت و گو با لرستان خبر در مورد موضوع غیر کارشناسی بودن احداث ترمینال خرم آباد در منطقه اسد آبادی اظهار داشت: مکان یابی ترمینال در منطقه اسد آبادی از اول اشتباه بوده است.

 

 

پایانه باید در خروجی خرم اباد باشد نه در قلب منطقه مسکونی

 

 

وی در مورد دلایل غیر کارشناسی بودن سایت اسد آبادی ادامه داد: یک پایانه باید در کنار جاده و شریان اصلی ارتباطی ساخته شود ولی در منطقه اسد آبادی  باید اتوبوس وارد راه فرعی شود و همین موجب ترافیک در محل می شود و از طرفی به دلیل فرعی بودن دسترسی سواره، ورود و خروج به مکان مورد نظر مشکل است.

 

DSC02910

 

 

وی با اشاره به دیگر مشکل ساختاری سایت اسد آبادی برای ساخت ترمینال افزود: سایت یک پایانه مسافری باید در خروجی یک شهر قرار گرفته شود نه در منطقه اسد آبادی.

 

 

قرار گیری نامناسب سایت ترمینال در منطقه اسد آبادی

 

 

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های لرستان با اشاره به دیگر مشکلات ساختاری احداث ترمینال خرم آباد عنوان کرد: طراحی و نحوه قرار گیری ساختمان پایانه نیز دارای مشکل است؛ به عنوان نمونه به جایی اینکه این ترمینال در معرض دید عموم باشد پشت به فضای اصلی شهر ساخته شده است.

DSC02919

 

رحمانی تصریح کرد: طراحی داخلی و چیدمان فضایی ساختمان در حال احداث اسدآبادی نیز دارای معایبی است از جمله اینکه اندازه غرفه ها و سالن انتظار و لابی مناسب نیستند و کل مجموعه فاقد انبار توشه است.

 

 

بعضی امکانات گورستان از امکانات پیش بینی شده ترمینال خرم آباد بهتر است

 

 

مدیر کل حمل و نقل پایانه های لرستان در مورد ضعف امکانات پیش بینی شده در ترمینال خرم آباد اظهار داشت: در یک گورستان برای رفاه حال مردم  امکاناتی از قبیل سایه بان پیش بینی می شود اما در پایانه در حال ساخت خرم آباد در منطقه اسد آبادی برای حجم بالای مسافر و اتوبوس های در حال پارک، سایه بان پیش بینی نشده است.

 

 

وی ادامه داد: سایتی مناسبی در منطقه کهریز و بعد از پل کمالوند برای ترمینال پیش بینی شده بود اما متاسفانه با آن موافقت نشد و پیشنهاد من به طرفداران احداث ترمینال در منطقه اسد آبادی این است ضوابط احداث پایانه های مسافری سازمان مدیریت و برنامه ریزی را حتما مطالعه کنند تا بدانند که یک ترمینال مسافری به چه فضاها و استاندارد هایی نیاز دارد.

 

 

متاسفانه در دو سه سال گذشته با سلسله اقدامات غیر کارشناسی و حاشیه ای از سوی شورای شهر خرم آباد مواجه بوده ایم از جمله متوقف کردن طرح جنبش آسفالت، اصطکاک با انواع شهرداران انتخابی از ناحیه خود شورا، تشکیل گروه های پنج و شش نفره در شورای شهر و بحث های جنجالی و غیر ضروری و انتخاب سایت غیر کارشناسی پایانه خرم آباد در محله اسد آبادی آخرین نمونه از سلسله اقدامات این نهاد است.

 

 

سوال اساسی کارشناسان و مسئولان استان در یک ساله گذشته از شورای شهر خرم آباد این است که مستمسک انتخاب سایت اسد آبادی برای احداث پایانه بر چه اساسی بوده است، و خوب است این نهاد پاسخ شائبه ها و شایعه های موجود در انتخاب این مکان را به صورت علنی اعلام کند.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • محمد

    پس تکلیف ترمینال اسبستان که ساختن چی میشه

  • سامی

    با سلام
    بهترین مکان واس ساخت ترمینال همون ترمینال اسبستان بود نه اسدآبادی
    باتوجه ب گسترش شهر بسمت جنوب همون بهتر ک اون ترمینالو راه اندازی میکردید
    الان سه ساله درگیر ترمینال جدیدید ک اگه یک سال ازش صرف ترمینال اسبستان میکردید الان تکمیل بود هم بزرگتره هم تو شلوغی شهر نیست

نظرات