دامداران اعتقاد دارند دولت به جای افزایش قیمت محصولات لبنی، یارانه شیرخام را در قالب نهاده‌های ارزان قیمت تأمین کند. صنایع لبنی ضمن مخالفت با افزایش قیمت محصولات خود، اعتقاد دارند هرگونه افزایش قیمت در سال جاری به صلاح نیست. به نظر می‌رسد زمینه‌سازی دولت برای قطع یارانه دامداران، دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد بود.

به گزارش لرستان خبر، هرچند که پس از گذشت یک ماه از اعلام خبر افزایش ۶ درصدی قیمت محصولات لبنی توسط وزیر صنعت می‌گذرد، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندکان، اعتقاد دارد تاکنون هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته است؛ با این وجود، خبرها از افزایش قیمت در برخی محصولات لبنی حکایت دارد.

در این میان، سخنگوی دولت که چندی پیش صراحتاً از عدم توانایی دولت در پرداخت یارانه به دامداران خبر داده بود، در هفته گذشته از هرگونه خبری مبنی بر افزایش ۶ درصدی قیمت این محصولات، اظهار بی‌اطلاعی کرد. مشخص است که قطع پرداخت یارانه به تولیدکنندگان شیرخام، زمینه افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

 

 

نوبخت در باره افزایش قیمت لبنیات می گوید: قیمت هر کیلوگرم شیر برای واحدهای صنعتی پیش از این ۱۲۵۰ تومان بود اما دامداران اعلام کردند که این قیمت برای آنها به صرفه نیست و برای اینکه بتوانند به فعالیت دامداری خود ادامه بدهند باید قیمت هر کیلوگرم شیرخام به ۱۴۴۰ تومان افزایش یابد

این در حالی است که دامداران اعتقاد دارند دولت به جای افزایش قیمت محصولات لبنی، یارانه شیرخام را در قالب نهاده‌های ارزان قیمت تأمین کند. از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس نیز با بیان اینکه یارانه بخش تولید باید از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود، از عدم تعهد دولت مبنی بر پرداخت یارانه به تولیدکنندگان انتقاد کردند.

از سوی دیگر، وزارت جهاد کشاورزی بر این نظر است که با قیمت فعلی شیرخام، دامداران متضرر هستند و این قیمت متناسب با هزینه‌های تولید در سال جاری نیست. طرح خرید تضمینی شیرخام نیز که از سال گذشته توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شده است، هم اکنون با درخواست دامداران مبنی بر تمدید آن در ماه‌های آتی، در حال بررسی توسط این وزارتخانه می‌باشد.

صنایع لبنی نیز به عنوان تولیدکننده محصولات لبنی، ضمن مخالفت با افزایش قیمت محصولات خود، اعتقاد دارند هرگونه افزایش قیمت در سال جاری به صلاح نیست. به نظر می‌رسد زمینه‌سازی دولت برای قطع یارانه دامداران، دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد بود.منبع:598

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات