حکایت تشنگی در لرستان؛

بحران کم‌آبی در دلفان به‌گونه‌ای است که در برخی روستاهای بخش های میربگ ، ایتیوند وکاکاوند، آب‌رسانی به این روستاها با تانکر انجام می‌شوند، حال اگر وضعیت موجود به همین منوال ادامه یابد سفره‌های زیرزمینی درتهدید جدی قرارمی‌گیرد که لازم است درصدد راه‌حلی اساسی برای مقابله با بحران کم‌آبی باشیم.

به گزارش لرستان خبر، طی سال‌های اخیر خشک‌سالی و کمبود آب در سایر نقاط کشور به چشم می‌خورد و مردم دیار دلفان  از این موضوع بی‌نصیب نمانده اند، به‌طوری‌که بحران آب گریبان گیر اکثر روستاهای این شهرستان شده است.

خشک‌سالی‌ و کاهش آب‌های زیرزمینی،  دلفان را در وضع بحرانی قرار داده به‌گونه‌ای که وضع کم‌آبی در روستاها این شهرستان، این واقعیت را به نمایش گذاشته است.

 

کاهش نزولات آسمان، برداشت بی‌رویه آب، حفر چاه‌های غیرمجاز و روش‌های سنتی آبیاری، افت سفره‌های زیرزمینی را در پی داشته و نه‌تنها خساراتی بر پیکره کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست واردشده است بلکه مردم مناطق روستایی  دلفان با مشکلات عدیده‌ای درزمینه تأمین آب شرب و بهداشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 

 

بحران کم‌آبی در دلفان  به‌گونه‌ای است که در برخی روستاهای بخش های میربگ ، ایتیوند وکاکاوند، آب‌رسانی به این روستاها با تانکر انجام می‌شوند، حال  اگر وضعیت موجود به همین منوال ادامه یابد سفره‌های زیرزمینی درتهدید جدی قرارمی‌گیرد که لازم است درصدد راه‌حلی اساسی برای مقابله با بحران کم‌آبی باشیم.

 

 

کاهش شدید آب دهی منابع زیرزمینی به علت برداشت های بی رویه در سال های اخیر، وجود تعداد قابل توجهی چاه غیرمجاز در این دشت، متکی بودن اکثر فعالیت های کشاورزی و آب آشامیدنی و صنعت به منابع آب زیرزمینی، توسعه پایدار این شهرستان را به چالش کشیده است.  کارشناسان می گویند ادامه این روند وضعیت نامطلوبی را در این حوزه به وجود خواهد آورد و احتمال تهدید زیربناهای عمرانی، نشست زمین، پایین آمدن کیفیت منابع تامین آب های آشامیدنی و خشک شدن چاه ها، قنوات و چشمه ها، بروز پدیده مهاجرت و بحران های اجتماعی و اقتصادی وجود خواهد داشت.  در این میان مردم برخی از روستاهای کبودراهنگ به علت کمبود آب آشامیدنی به تنگ آمده اند و به مهاجرت رو آورده اند.

 

 
مشکل آب به مهمترین نگرانی  مردم روستاها تبدیل شده است

حجت‌الاسلام جعفر هاشمی نژاد امام جمعه شهرستان دلفان اظهار داشت: برخی از روستاهای شهرستان دلفان با بحران کم آبی مواجه هستند به طوری‌که در شبانه روز تنها 1 یا 2 ساعت آب دارند.

 

وی ادامه داد: بنا به شرایط حاکم بر اقلیم کشور و استان متوسط بارندگی موثر حتی در سطح کشور کمتر از استانداردهای جهانی است و از طرفی مجبور به کشت و افزایش تولیدات کشاورزی هستیم و این تولیدات در کنار وجود آب محقق می شود تا با اعمال مدیریت صحیح در مصرف آب کشاورزی بهره وری را بالا برده و بنا به فرمایشات رهبری اگر ۱۰ درصد با اصلاح الگوی مصرف آب راندمان آبیاری را افزایش دهیم از این بحران خشکسالی عبور خواهیم کرد.  او همچنین با اشاره به این که فعالیت های جهاد کشاورزی نقش اساسی در تامین امنیت غذایی مردم دارد اظهار کرد: استقلال و عزت مملکت در کنار صنعت و تکنولوژی در گرو خودکفایی در مواد غذایی است و با تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم می توان با صلابت کشور را در راه توسعه و رشد واقعی هدایت کرد.  وی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری استقلال و عزت ایران اسلامی در گرو خودکفایی تولیدات به ویژه محصولات کشاورزی است که این امر نیز محقق شده است.  وی افزود: مسوولان جهاد کشاورزی باید با تقویت کشاورزی صنعتی با شیوه های روز دنیا در تمام مراحل کشت ، نگهداری و برداشت از فنون روز دنیا استفاده کنند تا پاسخگوی واقعی مصرف کنندگان باشند و این نیاز به تشکیل و تقویت اتاق فکر که با ایده پردازی های علمی جهت های حرکت برای افزایش تولید و استفاده عملی از فنون کاربردی کشاورزی دارد.

 

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد تصریح کرد: در بحث آبرسانی سال‌گذشته بنا شد هشت میلیارد تومان به آبرسانی روستایی شهرستان دلفان اختصاص دهند اما متأسفانه این اعتبار به طور کامل پرداخت نشد

.

امام‌جمعه دلفان عنوان کرد: با توجه با کمبود بارندگی‌های امسال، مشکل آب به نگرانی جدی برای مردم روستاهای این منطقه تبدیل شده است.

 

سالانه۶۵۰میلیون مترمکعب روان آب ازشهرستان دلفان خارج می شود

 

سرپرست فرمانداری شهرستان دلفان در جلسه شورای اداری شهرستان دلفان گفت : سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب روان آب بدون کمترین استفاده از این شهرستان خارج می شود .

 

 جعفر طولابی  افزود: شهرستان دلفان به رغم وجود دو رودخانه دائمی و چشمه سارهای فراوان تاکنون یک سد در آن احداث نشده است.

 

وی ، تنها سد در دست ساخت شهرستان دلفان را سد تاج امیر عنوان کرد و بیان داشت :عملیات اجرایی این سد در سال ۹۰ آغاز شده است اما با گذشت چهار سال به سبب نبود اعتبار کافی پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد.

 

به گفته طولابی ، نبود اعتبار موجب توقف سد تاج امیردر شهرستان دلفان شده است .

 

این مسوول ، تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح را ضروری دانست واظهار داشت : با بهره برداری از این طرح بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان دلفان به آبی تبدیل خواهد شد.

 

بیش از 20 روستانی شهرستان دلفان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند

 

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان دلفان گفت: ۳۰ روستای شهرستان با مشکل کم‌آبی مواجه و ۲۰ روستا به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

 

قدرت‌الله عزیزی افزود: به دلیل خشکسالی‎های چند سال اخیر منابع تامین آب و چشمه‎های شهرستان دلفان خشک شده‎اند که ساکنان این روستاها برای تامین آب شرب خود با مشکلات فراوان روبه‌رو شده‎اند.
 
 
وی اظهار کرد: از مجموع ۴۴۰ روستای شهرستان، ۱۹۰ روستا تحت پوشش شرکت آبفار می‌باشند.
 
 
عزیزی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ روستای شهرستان با مشکل کم‌آبی مواجه هستند که دلیل آن هم پایین آمدن سطح آب سفره‎های زیرزمینی است.
مدیر آبفار دلفان تاکید کرد: ۲۵۰ روستای دلفان تحت پوشش شرکت نبوده که از این تعداد ۲۰ روستا به وسیله تانکر آب‎رسانی می‎شوند.
 
 
وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان دلفان ۸ طرح آب‎رسانی روستایی را در دست ساخت دارد که در صورت تامین اعتبار مشکل آب ۶۰ روستای منطقه حل خواهد شد.
 
*

 

متأسفانه عدم مصرف صحیح و هدر رفتن شدید منابع آبی به روشهای مختلف در حوزه های گوناگون و بی توجهی اغلب مردم به لزوم صرفه جویی و درست مصرف کردن منابع آبی، دلفان را طی این سالها با خشکسالی مضاعف مواجه ساخته است و از طرفی در بحث کلان باید گفت مردم در برنامه ها و سیاستگذاری های مربوط به مدیریت مصرف آب نیز مشارکت چندانی داده نشده اند.

 

 و شاید این خود مردم  هستند که به تشدید بسیاری از مشکلات فعلی دامن زده اند.

 

منبع: دلفان امروز

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات