بعد از سا‌ل‌ها؛

کارگران ساختمانی خرم‌آباد که سال‌ها بلاتکلیف و در سطح میدان‌های شهر پراکنده بودند، ساماندهی و بیمه می‌شوند.

به گزارش لرستان خبر، کارگران ساختمانی از اقشار زحمت‌کش جامعه و ارکان مهم ساخت‌و‌ساز به شمار می‌روند که هرروز در پی لقمه نانی حلال برای خانواده‌شان روزگار می‌گذرانند.

 

کارگران ساختمانی شهرستان خرم‌آباد سالیان سال است در سطح میدان‌های شهر پراکنده‌اند و از مکان مناسبی برخوردار نیستند به‌طوری‌که از کنار برخی میدان‌های شهر که می‌گذری جمعی از کارگرانی را می‌بینی که به امید کسب روزی در سطح خیابان پراکنده‌اند و چشمشان به راه است تاکسی از راه برسد و به آن‌ها پیشنهاد کار بدهد.

 

این کارگران صبح زود از خانه بیرون می‌آیند و ساعت‌ها به انتظار کسب روزی در خیابان‌ها می‌ایستند اما این انتظار ممکن است تمام‌روز هم طول بکشد و گاهی انتظار بی‌نتیجه می‌شود.

 

وضعیت نامعلوم درآمد و بیمه کارگران

 

کارگران ساختمانی قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند که وضعیت نامعلومی از لحاظ درآمد و بیمه دارند این در حالی است که این افراد هر روز درخطر حوادث ناشی از کار هستند و از هیچ‌گونه حمایت و بیمه‌ای برخوردار نیستند.

 

این قشر زحمت‌کش جامعه از امنیت شغلی پایدار برخوردار نیستند و شاید بیمه کارگران ساختمانی تنها پشتوانه‌ای برای گذران زندگی آن دسته از کارگرانی باشد که از بد روزگار دچار حادثه می‌شود.

 

 

ساماندهی کارگران ساختمانی

 

یحیی عیدی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد ظهار داشت: کارگران ساختمانی و افرادی که در سایر رشته‌ها فاقد ساماندهی مناسب و در نقاطی از سطح شهر بدون داشتن هیچ‌گونه امکانت رفاهی مستقر می‌شدند، ساماندهی می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی در میدان‌های سطح شهر پراکنده بودند و در انزار عمومی وجهه مناسبی نداشت، افزود: تفاهم‌نامه‌ای با اداره کار و رفاه اجتماعی و بخش خصوصی به‌منظور ساماندهی و فراهم کردن حداقل امکانات رفاهی از جمله ایجاد سرپناه، امکانات بهداشتی رفاهی منعقد شد.

 

شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه کارگران ساختمانی که معمولاً فاقد مهارت بودند توسط اداره کار آموزش داده می‌شوند، عنوان کرد: کارگران ساختمانی توسط بخش خصوصی به مراکز کاریابی معرفی و با هماهنگی مدیرکل تأمین اجتماعی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند و از مزایای بازنشستگی برخوردار می‌شوند.

 

صدور کارت مهارت برای کارگران

 

وی بابیان اینکه دو مکان دیگر جهت ساماندهی این کارگران در شهرداری خرم‌آباد نیز در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: برای این افراد کارت‌ مهارت از طریق فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود که مردم می‌توانند از تخصص این افراد استفاده کنند.

 

عیدی بیرانوند خاطرنشان کرد: با گسترش این مراکز زمینه یک مرکز تخصصی کار را فراهم می‌کند و اداره کار برای هر شخص با توجه به تخصص یا مهارت حداقل دستمزدی را در نظر می‌گیرد.

 

علی آشتاب، مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان  بابیان اینکه مرکز ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی شهر خرم‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: با ایجاد مرکز ساماندهی کارگران ساختمانی، این کارگران ساماندهی و از دور میدان‌های شهر جمع می‌شوند که این امر می‌تواند به زیباسازی منظر شهری نیز کمک کند.

 

بیمه شدن کارگران

 

وی با اشاره به ضابطه‌مند شدن کارگران و رابطه بین کارگر و کارفرما، افزود: با انجام این امر تبعات منفی و اجتماعی ناشی از به‌کارگیری مستقیم کارگران در منازل کاهش می‌یابد.

 

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان بابیان اینکه با راه‌اندازی این مرکز برای کارگران تشکیل پرونده اطلاعات فردی و تخصصی داده می‌شود، عنوان کرد: آموزش کارگران بر اساس طرح کارگری و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها سبب افزایش نظم اجتماعی می‌شود.

 

وی با اشاره به طبقه‌بندی کارگران در حیطه شغلی و تخصصی، بیان کرد: با راه‌اندازی این مرکز کارگران ساختمانی بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند. منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات