نگاهی بر کشتارگاه دام شهر سراب دوره؛

علیرغم خطراتی که یک کشتارگاه آلوده می تواند بر تولید فرآورده های گوشتی و سلامت مردم داشته باشد، کشتارگاه دام بی در و پیکر و غیر بهداشتی شهر سراب دوره مدت زمان زیادیست که به فراموشی سپرده شده و نیازمند ترمیم و بهسازی هر چه سریعتر جهت تضمین سلامت مردم این شهر است.

به گزارش لرستان خبر، یکی از مهمترین روشهای تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور، بخش دامپروری و تکمیل فرآوردههای دامی میباشد.

 

 در این ارتباط تهیه گوشت قرمز بهداشتی در کشتارگاههای صنعتی دام یکی از مهمترین پروسه تولید گوشت قرمز محسوب میگردد.

 

  امروزه پیشگیری و بهداشت در جوامع جهانی جایگاه و منزلت خویش را به درستی پیدا کرده و عامل بهداشت به عنوان یکی از معیارهای مهم سنجش میزان پیشرفت کشورهای جهان مطرح است.

 

  احداث و توسعه کشتارگاههای صنعتی دام در کشور یکی از ضروریترین اقدامات در جهت تأمین بهداشت و سلامت جامعه و نیز تأمین مواد پروتئینی سالم و بهداشت میباشد.

 

 کشتارگاه‌های دام به سه دسته :سنتی ، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم می شود

 

کشتارگاه‌های سنتی:عملیات کشتار دام در وضعیت کاملا غیر بهداشتی صورت می گیرد ومصرف گوشت حاصل از این کشتارگاه‌ها به هیچ وجه توصیه نمی شود، همین طور کشتارهایی که خارج از حیطه نظارت سازمان دامپزشکی و در محل های خارج از کشتارگاه صورت می گیرد و می توانند عامل آلودگی و بیماری انسان باشند. 

 

  کشتارگاه‌های نیمه صنعتی :عملیات پوسکنی دام بر روی خط کشتار ( ریل) صورت می گیرد و بنابراین آلودگی ثانوی گوشت نظیر کشیده شده لاشه دام روی زمین کم می شود.

 

 کشتارگاه‌های صنعتی : کشتارگاه‌های صنعتی نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارند زیرا ضایعات حاصل از کشتار دام نظیر خون و اجزای گوشتی غیر قابل مصرف در محل تبدیل ضایعات به پودر گوشت تبدیل می شود که علاوه بر قرار گرفتن مجدد در چرخه اقتصادی از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری به عمل می آید و فاضلاب حاصل از کشتار در تصفیه خانه های مجهز تصفیه شده و پس آب حاصله به مصرف کشاورزی می رسد.

 

 کشتارگاه دام شهر سراب دوره مرکز شهرستان چگنی کشتارگاهی غیر بهداشتی با ساختمانی بدون در و پیکر است که محل مناسبی جهت کشتار دام نیست.

 

 

ساختمان کشتارگاه دام شهر سراب دوره خود نمایانگر این است که این کشتارگاه دام را نمی توان در هیچ یک از سه رده بالا دسته بندی کرد.

 

 

این کشتارگاه از کمترین امکانات یک کشتارگاه نیز برخوردار نیست و فقط نام یک کشتارگاه را با خود به یدک می کشد.

 

 نامی بلند ولی تهی که می توان با دیدن این کشتارگاه به عمق محرومیت آن پی برد.

 

 

یکی از ملزومات هر شهر داشتن کشتارگاه دام مناسب و بهداشتی جهت ذبح دام برای استفاده عموم مردم از گوشت آن است.

 

 

 شرایط بهداشتی محیط ذبح دام از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می تواند با نظارت کارشناسان مربوطه و ذبح در محیط بهداشتی و دارای تجهیزات لازم از انتقال بیماریهای دام به انسان جلوگیری کرد.

 

 

 

این کشتارگاه بی در و پیکر به نحوی است که حیواناتی از قبیل سگ و گربه براحتی می توانند تا محل ذبح حیوانات داخل شده و به استراحت بپردازند، بدون آنکه مزاحمی برایشان پیدا شود.

 

 "محمدمراد امیری" رئیس شورای شهر سراب دوره در خصوص کشتارگاه دام شهر سراب دوره گفت: در جلسه شورای بهداشت ماه گذشته شهرستان چگنی با که با حضور ریاست شبکه بهداشت، ریاست دامپزشکی و ریاست محیط زیست شهرستان چگنی ، شهردار و اعضای شورای شهر سراب دوره برگزار شد و در نتیجه شهرداری شهر سراب دوره می بایست مبلغی از بودجه سال جاری را جهت ترمیم و بازسازی این کشتارگاه دام از سنتی به صنعتی اختصاص دهد که در سال آینده این کار انجام می شود.

 

 

 

دکتر"قبادی" رئیس شبکه بهداشت شهرستان چگنی نیز با اشاره به غیر استاندارد کشتارگاه شهر سراب دوره بیان کرد: با پیگیری شبکه بهداشت قرار بر این شده که شهرداری شهر سراب دوره بهسازی کشتارگاه دام این شهر را انجام دهد و اگر این امر محقق نشود منتقی ترین کار تعطیل کردن این کشتارگاه و آوردن گوشت مورد نیاز مردم این شهر از کشتارگاههای سطح شهر خرم آباد با خودروهای یخچال دار است.

 

 در اینجا مسئولین مربوطه می بایست با پیگیری و اقدام هر چه سریعتر نسبت به ترمیم و بهسازی این کشتارگاه دام اقدام کنند تا مردم این شهر و شهرستان نیز بتوانند از فرآورده های گوشتی که در کشتارگاهی بهداشتی و صنعتی تولید می شود بهره مند شوند. منبع: خبرچگنی

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات