گزارشی از عملیات ساخت پروژه راه آهن الیگودرز به اصفهان ؛

عملیات ساخت پروژه راه آهن ازنا- الیگودرز – اصفهان به طول 27/5 بدلیل عدم تخصیص اعتبار کافی جهت آزادسازی اراضی بعد از مهر ماه متوقف می شود .

به گزارش لرستان خبر وبه نقل از هیجار راه آهن استان لرستان با بیش از  70سال سابقه  یکی از قدیمی ترین خطوط ریلی کشور است  که به نوعی شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور محسوب می شود ولی شاید پروژه راه آهن  ازنا - الیگودرز –اصفهان به طول 325 کیلومتر راباید  پرماجراترین پروژه ریلی در سطح کشور دانست که بعد از گذشت سه دهه هنوز به بهره برداری نرسیده است.

 

 

کلنگ زنی و آغاز عملیات ساخت این  پروژه مانند  بیمارستان 96 تختخوابی شهید ولیان، و سایر پروژه های عمرانی شهرستان بیش از 20 سال را طی نموده است وحتی به آرزوی دست نیافتنی برای مردم شهرستان الیگودرز تبدیل شده است.

 

 

بدشانسی که گریبانگیر پروژه راه آهن الیگودرز به اصفهان شد

 

 

پروژه راه آهن دورود - خرم آباد به سمت جنوب و دورود - بروجرد به سمت غرب در مهرماه سال 90 توسط رئیس جمهور کلنگ زنی شد.  اما در جریان تصویب بودجه سال 90 ، پروژه  راه آهن ازنا - الیگودرز – اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز شانس نیاورد و در اقدامی کم سابقه با به رای گذاشتن ردیف های بودجه ای ،اعتبار در نظر گرفته شده برای مطالعه آن نیز حذف شد.

 

 

پس از ماجراهای طولانی این پروژه در نهایت در روزهای پایانی سال 90 با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی شد.

 

راه آهن،الیگودرز،اصفهان،ازنا،عکس،تصویر،پروژه،عملیات،ساخت،اصفهان - الیگودرز - ازنا

 

عملیات ساخت قطعه پنجم این پروژه  به طول 27/5  کیلومتر در شهرستان الیگودرز از تیر ماه سال گذشته توسط شرکت ویسا آغازشد و مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز در فروردین ماه امسال در این پایگاه اطلاع رسانی  خبر داد که پروژه راه آهن الیگودرز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 

 

 بسیاری از مردم شهرستان الیگودرز با عبور از جاده کمربندی  الیگودرز به سمت ازنا و مشاهده  عملیات ساخت به شنیدن صدای صوت  قطار در الیگودرز و ارتباط ریلی بین این شهرستان  و  استان اصفهان بعد از گذشت 30سال امیدوار شدند .

 

 

نا امیدی سهم مردم الیگودرز از دولت روحانی   

 

 

ولی پس از گذشت یکسال مردم این شهرستان نیز  ازبی مهری وکم توجهی مسئولین  دولت تدبیر وامید  مانند سایر دولتهای گذشته بی نصیب نمانده و شاهد کاهش سرعت عملیات ساخت این پروژه  شدند .

 

معاون کارگاه شرکت ویسا اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربنای کشور حدود پنج کیلومتر از اراضی کشاورزان را با استفاده از ماده 9 قانون تملک اراضی و یا خرید اراضی آزاد سازی نمود تا عملیات ساخت  این پروژه از 27 تیر ماه سال گذشته  آغاز شود.

 

،ویسا راه، آهن،الیگودرز،اصفهان،ازنا،عکس،تصویر،پروژه،عملیات،ساخت،شیخ اسلام،شرکت

وی ادامه داد : بیش از  3/6کیلومتر این اراضی در روستاهای عباس آباد و شریف آباد  و حدود 1/8 کیلومتر نیز در روستای ده نصیر آزادسازی شدند  وپس از گذشت یکسال  عملیات احداث پلها در این اراضی حدود 96 درصد پیشرفت فیزیکی و عملیات خاکریزی نیز نزدیک به 85 درصد پیشرفت داشته است.

 

 

عملیات ساخت پروژه راه آهن الیگودرز متوقف می شود

 

 

 سیامک شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه عملیات ساخت راه آهن بعد از مهر ماه  متوقف می شود اظهار داشت: شرکت ساخت وتوسعه زیربنای کشور  وابسته  به وزارت راه وشهرسازی  در این مدت بدلیل نبود اعتبارات لازم نتوانست اراضی واقع  در ادامه مسیر انجام پروژه را خریداری نماید و به همین دلیل عملیات ساخت این پروژه بعد از مهرماه متوقف خواهد شد.

 

  

وی  با اشاره به اینکه عملیات ساخت این پروژه طولانی خواهد شد  بیان کرد: حتی پول اراضی خریداری شده از  کشاورزان منطقه  نیز  به طور کامل پرداخت نشده است که  اگر این روند ادامه یابد  شاید راه آهن  در 40 سال آینده نیز به بهره برداری نرسد.

 

راه آهن،الیگودرز،اصفهان،ازنا،عکس،تصویر،پروژه،عملیات،ساخت،اصفهان - الیگودرز - ازنا

وی اضافه کرد :مکاتبات لازم  با استاندار وسایر مسوولین شرکت مذکور انجام شده است ولی  نتایجی حاصل نشده است و تنها بدلیل عدم تخصیص اعتبار لازم برای آزادسازی اراضی این پروژه متوقف می شود .

 

 

معاون کارگاه شرکت ویسا عنوان کرد : حدود یک میلیارد تومان  به شرکت ویسا  برای عملیات ساخت این پروژه پرداخت شده است در حالی پیمانکار حدود 12 میلیارد تومان از شرکت طلب داشته وبسیاری از دستگاههای حفاری وماشین آلات  نیز بعلت عدم آزادسازی اراضی از فعالیت باز مانده که هزینه های زیادی را به شرکت تحمیل نموده اند .

 

 

وی با اشاره به اینکه تنها قطعه پنجم راه آهن در الیگودرز در حال ساخت می باشد افزود :  طول مسیر این پروژه از ازنا تا اصفهان به طول  325 کیلومتر می باشد که تنها  27/5 از این مسیر درشهرستان الیگودرز در حال ساخت می باشد و مسیر باقی مانده پروژه نیز به مناقصه گذاشته نشده و احتمالا مطالعات آن نیز تکمیل نگردیده است .

 

راه آهن،الیگودرز،اصفهان،ازنا،عکس،تصویر،پروژه،عملیات،ساخت،اصفهان - الیگودرز - ازنا

 

 

عدم اعتبار کافی برای ساخت راه آهن الیگودرز 

 

 

 شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه ساخت پل بر روی رودخانه سور نیز در حال اتمام است بیان کرد: عملیات ساخت پل برروی رودخانه سور تا 15 مهر ماه ادامه داشته و خاکریزی  نیز تا پایان مهرماه به اتمام می رسد . نقشه پل روی جاده کمربندی الیگودرز به سمت ازنا نیز بمدت یکسال است که به مشاور طراح  تحویل داده شده است  ولی متاسفانه  هنوز شرکت ساخته وتوسعه اقدامی انجام نداده  تا در این قسمت شروع به فعالیت نماییم.

 

 

وی یاد آور شد: مدیر راه آهن منطقه شمال وشمال غرب کشورنیز از این پروژه  بازدید نمودند که حتی ایشان نیز در سخنان خود اذعان نمودند اعتبار کافی برای ساخت این پروژه وجود ندارد .

 

 

شیخ الاسلامی در آخر خاطر نشان کرد: وزارت راه وشهرسازی نیز با توجه به اولویت بندی که بر روی پروژه های ریلی  انجام داده است  اولویت  تخصیص اعتبار را به سایر پروژه های قدیمی  در سایر استانها  اختصاص داده است  ولی مسوولین استان وشهرستان باید  با همدلی جهت بهره برداری این پروژه تلاش نمایند .

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات