لرستان خبر گزارش می دهد؛

بخش بشارت شهرستان الیگودرز باوجود مشکلات متعدد غرق در محرومیت و فقر است و مردم این دیار فراموش‌ شده تنها در موسم انتخابات به یاد می‌آیند.

 
 

به گزارش لرستان خبر، اینجا تکه‌ای جدا ناشدنی و مانی از دیار پهناور شهرستان الیگودرز است، منطقه محرومی که سخاوتمندی، مهمان نوازی و شجاعت دلاورمردان و شیر زنانش بر تارک سرزمین قهرمان پرور لرستان می‌درخشد.

 

مردمانی که همه سرمایه و داشته‌های خود را بی‌تکلف و بدون چشم‌داشت به پای قدوم مبارک هر مهمان و رهگذری می‌ریزند.

 

*دیار فراموش شده بشارت

 

 

اینجا سرزمین خوبان است، با نژاد اصیل بختیاری که به جبر زمانه، شرایط جغرافیایی و کم مهری و بی‌توجهی‌ها محروم نگه داشته شده‌اند، اینجا دیار آبشار آب سفید است و مزین شده به مقبره امامزاده صاحب کرامت محمدبن حسن(ع) و بالاخره اینجا دیار فراموش شدگانی است که در موسم انتخابات و در زمانی محدود به یاد آورده می‌شوند.

 

اما هیچگاه بی‌توجهی و قصور وکلا و وزرا را در سطور کارنامه درخشان و سرشار از افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ثبت نکرده و همواره مهر قلبی و ارادت خویش را نثار اهل بیت (ع) و فرزندان خلف فاطمه(س) ابراز داشته‌اند.

 

این ارادت صادقانه و بی‌ریا که سیاست‌بازان و سیاسی کاران مدعی از آن بی‌بهره‌اند، هنگامی به اوج و کمال می‌رسد که تصاویر مبارک امام راحل و مقام معظم رهبری دیوار گلی کاشانه محقرشان را مزین کرده و این جلوه زیبای عشق است که بی‌اختیار سخن ارزشمند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در گوش هر نظاره‌گری طنین‌انداز می‌شود و اثرات دلدادگی بزرگ‌مرد تاریخ معاصر را نسبت به کوخ‌نشینان به تصویر می‌کشد و در مقابل نیز از غفلت و نسیان برخی مسئولان در قبال ولی نعمتان انقلاب اندوهگین می‌شوی و ...

 

 

آری سخن در باب منطقه اصیل ذلقی است.

 

بخشی که شامل 123 روستا با سه دهستان پشت‌کوه، پیشکوه غربی و پیشکوه شرقی می‌شود و نزدیک به 10 هزار نفر در آن ساکن شده‌اند و اکثر آنها به شغل دامپروری، آنهم در حد و اندازه امرار معاش و گذران زندگی و متاسفانه احداث سد رودبار در این بخش نیز نتوانسته تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال بگذارد، به گونه‌ای که در زمان فعالیت این پروژه از 2 هزار نفر نیروی کار این پروژه تنها 80 نفر از اهالی بخش ذلقی آنهم در مشاغلی نظیر نگهبانی و کارگری ساده مشغول فعالیت بوده‌اند.

 

در بحث راه ارتباطی که به طور طبیعی نبود آن زمینه مشکلات بسیاری را فراهم خواهد کرد، این بخش حدود 80 کیلومتر راه آسفالته دارد که بخشی از آن توسط پروژه سد رودبار آسفالت شده و 350 کیلومتر دیگر از مسیرهای اصلی و فرعی هم نیاز مبرم به آسفالت دارد و 100کیلومتر از مسیرهای بخش مذکور هنوز راه‌شکافی نشده و اهالی این روستاها از جاده‌های مال‌رو استفاده می‌کنند و برخی باید ساعت‌ها پیاده طی طریق کند تا بتوانند به جاده‌های خاکی و آسفالته برسند و قصه آنها هنگامی تلخ‌تر می‌شود که وضعیت بیمار و یا زن بارداری وخیم شود و نیاز اورژانسی به مراکز درمانی، پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی داشته باشد و در خوشبینانه‌ترین حالت او را سوار بر الاغ و یا قاطر نموده و جدالی سخت با مرگ را آغاز کنند، جدالی که در اکثر اوقات اهالی روستا محکوم به شکست هستند و در این  مسیر طولانی و ناهموار این فرشته مرگ است که بر بیمار غلبه می‌کند.

 

 

 آری اهالی 45 روستای بخش ذلقی راه ارتباطی و پل ندارند و اکثر آنها برای گذر از رودخانه از وسیله سنتی گرگر استفاده می‌کند.

 

نبود اماکن فرهنگی و عدم حضور حتی یک روحانی ثابت در منطقه مشکلات فرهنگی و مباحث دینی را در این بخش افزون کرده است  و باز هم صد افسوس که در 123 روستا تنها دو مسجد وجود دارد.

 

عدم بهره‌مندی از خطوط ارتباطی هم از معضلات اهالی این منطقه است به گونه‌ای که هیچکدام از 123 روستای این بخش تلفن ثابت ندارند و 35 درصد آنها نیز زیر پوشش آنتن‌های تلفن همراه قرار ندارد و اهالی 120 روستا نیز از تماشای برنامه‌های صدا و سیما بی‌بهره هستند و همین امر باعث شده که اکثر آنها برنامه‌ها را از طریق آنتن‌های ماهواره‌ای دریافت کنند.

 

همچنین سوخت‌رسانی به این بخش با مشکلات فراوانی مواجه است به گونه‌ای که اهالی پشتکوه ذلقی و پیشکوه غربی به ناچار سوخت مورد نیاز پخت و پز و گرمایش را از طریق قطع درختان تامین می‌کند که همین امر تخریب جنگل‌ها را در پی‌داشته است.

 

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره و تائید مشکلات منطقه بشارت ذلقی گفت: این بخش یکی از مناطقی است که ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه دارد که متاسفانه در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

محمد تقی توکلی با اشاره به اینکه فقر و نبود امکانات در بخش بشارت باعث مهاجرت مردم این منطقه شده است افزود:اگر کاری مشابه ززو ماهرو دراین بخش انجام شود و راه دسترسی به مرکز این بخش مانند بخش ززوماهرو احداث شود، گام بزرگی را در جهت بهبود شرایط این منطقه بر داشته‌ایم.

 

وی از اقدامات صورت گرفته در این بخش را توجه به احداث راه‌های روستایی و آسفالت راه‌های موجود عنوان کرد و افزود: آغاز طرح مطالعات اجرای راه ارتباطی اتصال الیگودرز به خوزستان از طریق لالی مسجد سلیمان و همچنین بازسازی ساختمان امام‌زاده محمد بن حسن (ع) شروعی برای توسعه این منطقه محروم است.

 

از مشکلات اهالی این بخش در بخش‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، اماکن ورزشی و ... هر آنچه بگوییم واقعا باز هم هیچ نگفته‌ایم، زیرا بر این باوریم که تاثیر دیدن مشکلات و از نزدیک آنها را لمس کردن با شنیدن فاصله و تفاوتی به اندازه محرومیت مردم بخش ذلقی و رفاه و آسایش وزرا و وکلا دارد.

منبع:فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات