لرستان خبر گزارش می دهد؛

کارخانه‌ها نساجی بروجرد با بیش از ۱۰۰۰ کارگر به دلایل مختلف از جمله کمبود و گرانی مواد اولیه با بحران جدی مواجه شده به طوری که در یک ماه اخیر تعدادی از کارگران واحد ریسندگی این کارخانه از کار خود اخراج شده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، به‌ رغم سهم 35 درصدی شهرستان بروجرد از صنایع مهم استان لرستان این روزها برای چندمین بار پیاپی شاهد تعطیلی بخشی از صنایع بروجرد بوده‌ایم که این بار نوبت به صنایع مهم و گسترده نساجی بروجرد رسید تا این کارخانجات نیز از این میان بی‌بهره نمانده باشد.

 

کارخانه‌ها نساجی بروجرد با بیش از هزار کارگر مدتی است به دلایل مختلف از جمله کمبود و گرانی مواد اولیه با بحران جدی مواجه شده به‌گونه‌ای که در طی یک ماه اخیر تعدادی از کارگران واحد ریسندگی این کارخانه از کار خود اخراج شده و منتظر اعلام نظر مسئولان در رابطه با ادامه فعالیت حرفه‌ای خود در این کارخانه هستند.

 

فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع کشور و به‌ ویژه شهرستان بروجرد رونق تولید را با چالش جدی مواجه کرده این در حالی است که نبود بازار فروش محصولات در کنار کمبود نقدینگی موجود از دیگر عوامل رکود صنایع این شهرستان است که روزگاری قطب صنعتی استان لرستان محسوب می‌شد.

 

کهنگی و فرسودگی ماشین‌آلات کارخانه نساجی بروجرد

 

روایت تکراری بیکاری کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان که در آغازین روزهای سال دامن سامان کاشی و پس‌ازآن کاشی جم بروجرد و واحدهای ریز ودرشت صنعتی و تولیدی این شهرستان را گرفت این بار سایه تیره خود را برسر کارگران نساجی بروجرد گسترانده است تا التهاب کهنگی و فرسودگی ماشین‌آلات این کارخانه زنگ خطری را برای مسئولان لرستانی به منظور تجهیز و نوسازی آن به صدا درآورد.

 

وعده اعطای تسهیلات میلیاردی با سود بالا و مدت‌زمان پرداخت کوتاه‌مدت توسط مسئولان استانی به صاحبان صنایع این شهرستان نه‌ تنها التیامی براین زخم کهنه نمی‌گذارد بلکه تمام توان تولید صنایع را صرف بازپرداخت سود حاصل از این تسهیلات کرده و به نوعی ضربان قلب تپنده صنعت را روز به روز به ایستایی نزدیک‌تر می‌کند.

 

علی از کارگران کارخانه‌ها نساجی بروجرد است که هم‌اینک شانزدهمین سال خدمت خود را در واحد بافندگی این کارخانه‌ها پشت سر می‌گذارد، وی که یکی از کارگران فصلی این کارخانه است گفت: هم‌اینک دو واحد ریسندگی کارخانه‌ها نساجی بروجرد به دلیل کمبود مواد اولیه از خط تولید خارج‌شده و کارگران این دو واحد نیز موقتاً از کار معلق شده‌اند.

 

وی افزود: دیگر واحدهای تولیدی این کارخانه‌ها نظیر واحد بافندگی و رنگرزی در حال حاضر مشغول تولید و فعالیت هستند اما تاکنون قراردادی با کارگران این واحدها منعقد نشده است.

 

عدم تمدید قرارداد کارگران فصلی کارخانه نساجی بروجرد

 

کارگر نساجی بروجرد عنوان کرد: بر اساس قوانین مدیران این کارخانه موظف به انعقاد قرارداد با کارگران فصلی در انتهای هرسه ماه هستند و هم‌اینک به‌ رغم گذشت یک هفته از موعد مقرر انعقاد قرارداد، خبری از تمدید آن نیست و این موضوع تجمع عده‌ای از کارگران در این واحد تولیدی بوده است.

 

مرتضی دیگر کارگر کارخانه نساجی بروجرد که هم‌اینک با ده سال سابقه کاری نگران آینده شغلی خود است، در این رابطه گفت: هم‌اینک عمده نگرانی کارگران این واحد تولیدی که تجمعات پراکنده آن‌ها را به دنبال داشته است، عدم اطمینان خاطر از ادامه فعالیت خود در این کارخانه است چراکه هرروز شایعه‌ای جدید مبنی بر اخراج و یا تعدیل نیرو در این کارخانه بر سر زبان‌ها می‌افتد.

 

وی با اظهار بی‌اطلاعی از اجرای طرح توسعه در این کارخانه، اظهار داشت: مدیران نساجی بروجرد هیچ‌گونه حرفی از اجرای این طرح و دلایل تعدیل نیرو ابراز نکرده‌اند تنها چیزی که در علت تعدیل نیرو گفته‌اند کمبود مواد اولیه در تولید و فرسودگی دستگاه‌ها بوده است.

 

انعقاد قرارداد جدید با کارگران به شرط دریافت تسهیلات

 

کارگر نساجی بروجرد با بیان اینکه مدیر کارخانه خواستار تسهیلات کم‌بهره شده است، افزود: مدیر کارخانه انعقاد قرارداد جدید با کارگران را منوط به دریافت این تسهیلات کرده و دعوت به کار کارگران تا موعد یادشده را منتفی دانسته است.

 

اما در این میان مدیران کارخانه‌ها نساجی بروجرد معتقدند که پرداخت تسهیلات طرح توسعه، کارخانه‌ها نساجی را از بحران نجات می‌دهد، همچنان که امید علایی جانشین مدیرعامل کارخانه‌ها نساجی در گفت وگو با خبرنگاران این شهرستان عنوان کرده بود که به‌ رغم رکود بازار کسب‌وکار، تولید نخ و پارچه نساجی بروجرد تاکنون متوقف نشده و این کارخانه در هیچ‌یک از پرداخت‌های خود از جمله حقوق کارگران، بیمه و مالیات تأخیر نداشته اما تسهیلات با سود بانکی بالا و بازپرداخت کوتاه‌مدت برای نساجی هیچ فایده‌ای ندارد.

 

وی با بیان اینکه هزینه روزانه خرید الیاف این کارخانه حدود 12 میلیارد ریال است، افزود: با توجه به رکود بازار و وجود مقادیر زیاد نخ و پارچه خام در انبارها هزینه این مبلغ برای شرکت به‌ صرفه نیست براین اساس در صورت تداوم روند کنونی و پرداخت نشدن تسهیلات ارزان‌قیمت به این مجموعه مجبور به تعدیل نیروهای به کار گرفته‌شده در کارخانه‌ها نساجی بروجرد در فاصله سال‌های 92 تا 93 هستیم.

 

موقتی بودن تعدیل نیرو در کارخانه نساجی بروجرد

 

این مشکلات در حالی بیان می‌شود که مسلم پورقاسمیان فرماندار ویژه شهرستان بروجرد در تازه‌ترین اظهارات خود تعدیل نیرو در مقطع کنونی در کارخانه‌ها نساجی بروجرد را موقتی دانست و اظهارداشت: در جلسه‌ای که با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی از قبیل ادارات کار و رفاه اجتماعی و دستگاه اطلاعاتی بروجرد و مدیرعامل این کارخانه برگزار شد، به اتفاق آراء مقرر شد تجهیزات و ماشین‌آلات این کارخانه نوسازی شود.

 

وی افزود: به عقیده کارشناسان در صورت عدم تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات و استفاده از تکنولوژی‌های نوین این کارخانه‌ها نمی‌تواند بیش از یک سال به تولید خود ادامه دهد و ناچار به تعطیلی کشیده می‌شود.

 

فرماندار ویژه بروجرد عنوان کرد: تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات این کارخانه نیازمند فرصت زمانی دو تا سه‌ ماهه است که کارگران بخش‌های موردنظر تا اطلاع بعدی از کار تعدیل شوند و پس از تجهیز ماشین‌آلات مجدداً به کار خود برگردند.

 

وی عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد تعطیلی کارخانه نساجی بروجرد به زمستان کشیده نشود و مدیران این کارخانه تا ابتدی فروردین‌ماه سال آینده برای تعدیل نیروهای خود در بخش‌های موردنظر که نیاز به تجهیز دارد، فرصت دهند.

 

اجرای طرح توسعه کارخانه نساجی بروجرد

 

پور قاسمیان بیان کرد: تلاش می‌شود با اجرای طرح توسعه کارخانه نساجی بروجرد کارگرانی که در بخش‌های مذکور مشغول به فعالیت هستند اخراج نشده و در دیگر بخش‌ها در قالب طرح توسعه به کار گمارده شوند.

 

وی بابیان اینکه استاندار لرستان پیگیری‌های خود را به منظور اخذ تسهیلات از بانک‌های صنعت و معدن  و مرکزی آغاز کرده است، تصریح کرد: با توجه به تصمیم هیئت‌مدیره این کارخانه مبنی بر بهسازی تجهیزات آن در فاصله زمانی که طرح توسعه کارخانه نساجی بروجرد اجرا می‌شود پیگیری‌ها به منظور اخذ تسهیلات ارزان‌قیمت با سود پایین انجام شود.

 

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: با اجرای طرح توسعه کارخانه‌ها نساجی بروجرد ظرفیت‌های اشتغال این کارخانه به دو برابر ظرفیت فعلی افزایش می‌یابد.

 

باوجود اظهارات ذکرشده از سوی مسئولان این شهرستان تداوم فعلی وضعیت صنایع رو به رکود بروجرد نمی‌تواند آینده‌ای روشن را برای سهم 35 درصدی باقیمانده از صنعت لرستان در این شهرستان رقم بزند چراکه بیم تعدیل نیرو به دلایل مختلف در صنایع این شهرستان روز به روز توان خدمت از کارگران زحمتکش این دیار را سلب کرده و رونق صنعت را با چالشی بحث‌برانگیز و شاید لاینحل مواجه کرده است. منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات