لرستان خبر گزارش می دهد؛

توسعه دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد عملیات احداث پردیس این دانشگاه در سال 88 شروع شد و متاسفانه پس از شش سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان با وجود پتانسیل‌های فراوان نتوانسته در مسیر توسعه حرکتی رو به جلو داشته باشد و در رقابت با سایر استان‌ها به گونه‌ای عقب مانده است.

 

در چند سال اخیر دلایل توسعه‌نیافتگی لرستان مورد بررسی قرار گرفته است که به نظر می‌رسد، مهم‌ترین دلیل این موضوع نبود زیرساخت‌های مناسب در بخش‌های مختلف است.

 

یکی از ظرفیت‌های خوب موجود در لرستان پایین بودن میانگین سنی جمعیت آن است که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توان با کمک آنها به توسعه استان سرعت بخشید.

 

 

ولی جوان بودن میانگین سنی به تنهایی نمی‌تواند مفید و موثر باشد، بلکه نیروی انسانی زمانی ارزشمند است که دارای تخصص، آگاهی، مهارت و سواد مناسب باشد که در این راستا دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در تربیت این افراد دارند.

 

دانشگاه به عنوان جایگاه اصلی تربیت نیروی انسانی جامعه جایگاه بسیار مهمی دارد، لذا برای توسعه و پیشرفت لرستان نیز دانشگاه‌ها باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

 

دانشگاه پیام‌نور نیز طی سالیان گذشته رشد قابل توجهی در جذب دانشجو در استان لرستان داشته است به نحوی که امروز فقط در دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد بیش از 6 هزار دانشجو مشغول علم‌آموزی و کسب مهارت هستند.

 

بدون شک برای ارتقا سطح علمی دانشجو نیاز به یک سری امکانات است که مهم‌ترین آنها داشتن فضای آموزشی و فرهنگی مناسب است که متاسفانه دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد علی‌رغم ظرفیت بالایی که در زمینه علمی دارد، هنوز از داشتن پردیس دانشگاهی محروم است و در حال حاضر در یک ساختمان که به نوعی استیجاری و متعلق به اداره ورزش و جوانان است، فعالیت می‌کند.

 

بر این اساس در راستای توسعه دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد عملیات احداث پردیس این دانشگاه در سال 88 شروع شد و متاسفانه پس از شش سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و به گفته رئیس دانشگاه پیام‌نور لرستان تاکنون بیش از 85 درصد پیشرفت داشته است.

 

با روی کار آمدن دولت یازدهم، در بخش عمرانی تکمیل پروژه‌های دارای پیشرفت بالا در دستور کار قرار گرفت، ولی پروژه پردیس دانشگاهی پیام‌نور خرم‌آباد علی‌رغم دارا بودن شرایط مدنظر دولت برای تکمیل، هنوز مورد توجه دولت قرار نگرفته و در واقع شش هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در این دانشگاه چشم به کمک دولت دارند.

 

بدون شک با بهره‌برداری از پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد، سطح علمی دانشجویان نیز ارتقا پیدا می‌کند، ضمن این فعالیت‌های فرهنگی ورزشی دانشجویان نیز با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود در پردیس جدید جدی‌تر انجام می‌شود، کما اینکه در حال حاضر دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد فقط دارای ساختمان‌های اداری، کلاس‌های درس و یک سالن نه چندان مناسب ورزشی است و آنچنان که باید رنگ و بوی یک دانشگاه را ندارد.

 

بدون شک تکمیل پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت علمی استان خواهد داشت و با توجه به پیشرفت خوب و بالای 85 درصدی آن در صورت تامین اعتبارات می‌توان در آینده خیلی نزدیک شاهد افتتاح آن بود و این پروژه را از لیست ده‌ها پروژه نیمه‌کاره و رها شده لرستان خارج کرد.

 

یقینا تنها ارگانی که از روند کند، احداث دهکده المپیک خرم‌آباد در این چند سال خوشحال بوده است، مجموعه دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد است، چرا که در صورت بهره‌برداری از دهکده المپیک معلوم نبود که دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد باید کجا مستقر شود.

 

لازم به ذکر است، قسمت‌هایی از پردیس پیام‌نور خرم‌آباد سال گذشته با حضور سرلک رئیس وقت دانشگاه پیام‌نور کشور افتتاح شد ولی با گذشت نزدیک یک سال پس از آن هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در قسمت‌های نیمه تمام مشاهده نشده است.

 

به هر حال امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان هرچه سریع‌تر اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پردیس پیام‌نور خرم‌آباد فراهم شده تا با بهره‌برداری از آن گامی مهم در جهت توسعه استان برداشته شده باشد.

 

 

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان لرستان به آخرین وضعیت پردیس خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ساختمان اداری به مساحت یک هزار و بیست مترمربع، ساختمان قرنطینه، سالن ورزشی به مساحت دو هزار و 800 مترمربع و گلخانه و ساختمان آزمایشگاه‌ها نیز هر یک با مساحت 600 مترمربع به طور کامل احداث شده و آماده استفاده هستند.

 

محمدرضا جعفری همچنین به پروژه‌های نیمه تمام این پردیس اشاره و بیان کرد: دو ساختمان‌ آموزشی شماره یک و دو در این مجموعه دارای پیشرفت 70 و 75 درصدی هستند و علاوه بر آن محوطه‌سازی پردیس نیز تنها 20 درصد پیشرفت داشته است، ضمن اینکه ساختمان آزمایشگاه و کارگاه‌ها نیز پیشرفتی 50 درصدی دارد، ولی با توجه به وجود آزمایشگاه‌های مورد نیاز در دیگر ساختمان‌ها تکمیل نشدن این ساختمان مانعی برای بهره‌برداری از پردیس به‌شمار نمی‌رود.

 

جعفری گفت: برای تکمیل ساختمان‌های آموزشی یک میلیارد و 200 میلیون تومان و برای تکمیل و اجرای محوطه‌سازی به بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و در مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پردیس دو میلیارد و 500 میلیون تومان است.

 

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان لرستان یادآور شد: از محل بودجه عمرانی دانشگاه پیام‌نور 500 میلیون تومان به محوطه‌سازی پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد اختصاص داده شده است، ضمن اینکه در جریان سفر سال گذشته رئیس دانشگاه پیام‌نور به کشور و دیدار با استاندار لرستان، بازوند استاندار لرستان نیز قول مساعد داد تا از محل اعتبارات ماده 180، 500 میلیون تومان برای محوطه‌سازی در اختیار ما قرار دهد که امیدواریم با پیگیری‌هایی که از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان صورت می‌گیرد، هرچه سریع‌تر این اعتبار نیز تخصیص پیدا کند.

 

جعفری با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد هزینه‌های زیادی در ساختمان فعلی این دانشگاه که متعلق به سازمان ورزش و جوانان استان است، انجام داده عنوان کرد: با کمک و پیگیری استاندار لرستان و معاونان وی تیمی برای بررسی این موضوع به ریاست استاندار تشکیل شد که پس از بررسی‌های کارشناسی مقرر شد، وزارت ورزش به خاطر هزینه‌هایی که دانشگاه پیام‌نور در مجموعه ورزشی خرم‌آباد در مدت اقامت در آن داشته است، مبلغ یک میلیارد و 500 تومان به دانشگاه پیام‌نور پرداخت کند که بازوند در این زمینه مکاتباتی نیز با وزیر ورزش انجام داده است و در صورتی که این مبلغ پرداخت شود، آن را در جهت رفع مشکلات پردیس جدید هزینه می‌کنیم.

 

وی اضافه کرد: اگر تمام اعتبارات شامل 500 میلیون تومان از محل اعتبارات عمرانی دانشگاه 500 میلیون تومان کمک از جانب استاندار و یک میلیارد و 400 میلیون تومانی که وزارت ورزش باید پرداخت به ما کند، یقینا تمام مشکلات مالی ما در جهت تکمیل پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد برطرف می‌شود و اگر این اعتبارات تا پایان سال تامین شود به راحتی در بهار سال آینده پردیس تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

 

جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سیاست دولت تکمیل پروژه‌های دارای پیشرفت بالای 80 درصد است و پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد نیز این شرایط را دارد، امیدواریم نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز توجه بیشتری صورت بگیرد تا انتظار چند ساله برای بهره‌برداری از این مجموعه به پایان برسد.

 

وی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های اصلی ما برای پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد ایجاد یک مجتمع فرهنگی چند منظوره کامل است که در بودجه عمرانی دانشگاه در سال 95 به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنیم تا با دریافت اعتبارات مورد نیاز، مجتمع فرهنگی را در یک فضای هزار متری در مجموعه احداث کنیم.

 

این مسئول نقش پردیس جدید دانشگاه پیام‌نور را در بالا رفتن سطح کیفی آموزشی و فرهنگی دانشگاه بسیار مهم دانست و گفت: در پردیس جدید فضای آموزشی بسیار مناسب و آزمایشگاه‌های استاندارد در اختیار دانشجویان است، ضمن اینکه وجود سالن ورزشی دو هزار و 800 متری باعث رفع تمام مشکلات در زمینه فضای ورزشی می‌شود.

 

 

جعفری به موقعیت مکانی پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: موقعیت این پردیس نسبت به دیگر دانشگاه‌های استان به مراتب بهتر است و با بهره‌برداری از آن مشکلات موجود در ایاب و ذهاب دانشجویان نیز به طور کامل از بین می‌رود.

 

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان لرستان بیان کرد: تکمیل پردیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد نقش بسیار مهمی در توسعه این دانشگاه دارد و امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان استان وزارت ورزش نسبت به پرداخت اعتبارات توافق شده، جهت جابه‌جایی و تخلیه مجموعه ورزشی خرم‌آباد توجه ویژه داشته باشد تا با تامین این اعتبارات هر‌چه سریع‌تر سایت دانشگاهی جدید را به بهره‌برداری برسانیم.

 

رئیس دانشگاه پیام‌نور واحد خرم‌آباد نیز بیان کرد: پردیس جدید با موقعیتی عالی در بین دانشگاه لرستان و دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و بهره‌برداری از آن علاوه بر کاهش برخی هزینه‌ها بدون شک باعث رضایت خاطر دانشجویان و اساتید می‌شود.

 

داود ارادتمند گفت: تمام تلاش ما در مجموعه پیام‌نور این است تا هرچه سریع‌تر پردیس جدید را آماده بهره‌برداری کنیم تا انتظار چند ساله دانشجویان، اساتید و کارکنان پیام‌نور خرم‌آباد به پایان برسد، ولی مشکل اصلی در راه اتمام این پروژه کمبود اعتبار است.

 

وی خاطرنشان کرد: پردیس دانشگاه پیام‌نور در حال حاضر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال گذشته نیز ساختمان اداری، سالن ورزشی و مجموعه گلخانه آن توسط رئیس وقت دانشگاه پیام‌نور کشور افتتاح شد و انتظار می‌رفت با تخصیص اعتبار به موقع سایر بخش‌های باقیمانده نیز که پیشرفت خوبی دارند، هرچه سریع‌تر برای بهره‌برداری تکمیل شوند تا شاهد بهره‌برداری از آن باشیم، ولی متاسفانه تاکنون اعتبار مناسبی برای آن تخصیص داده نشده است.

 

ارادتمند اظهار کرد: امیدواریم با مساعدت و پیگیری‌های بازوند، استاندار لرستان اعتبار لازم برای این پردیس تامین شود و مبلغی که قرار شد، وزارت ورزش در اختیار ما بگذارد نیز هرچه سریع‌تر پرداخت شود تا با تکمیل پروژه، شاهد بهره‌برداری از آن در سال تحصیلی آینده باشیم.

 

رئیس دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد در پایان اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار دانشجو در 80 رشته کارشناسی و هفت رشته کارشناسی‌ارشد در دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد مشغول تحصیل هستند که یقینا افتتاح پردیس دانشگاهی جدید نقش بسیار مهمی در افزایش سطح کیفی دانشجویان دارد و ما می‌توانیم رشته‌های جدیدی در مقاطع مختلف برای دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد درخواست کنیم.

--------------------------- منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات