لرستان خبر گزارش می دهد

قطع پی در پی درختان در بروجرد به دلایلی مانند تغییر کاربری ، برخورد با سیم های برق و هزاران دلیل دیگر امری عادی شده به طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون حدود پنج هکتار از فضای سبز بروجرد حذف شده است.

به گزارش لرستان خبر،  همیشه در خصوص درخت و درختکاری و محافظت از آنها تاکیدات و سفارشات زیادی شده به طوری که یک روز در تقویم به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

 

  کاشتن نهالی کوچک ، سالها مراقبت و محافظت نیاز دارد تا سرانجام به ثمر برسد و به درختی تنومند تبدیل شود. درختانی که علاوه بر فضای زیبا برای تفریح و استراحت می توانند در برابر آلودگی هوا موثر باشند و به عنوان ریه های تنفسی نقش مهمی را داشته باشند.

 

 

 سالهاست که تغییر کاربری به هر شکلی موضوعی شده که درختان قد علم کرده را در فضای سبز به زمینی خشک تبدیل می کنند به طوری که با گذر از این فضاها انگار نه انگار که روزی که صدها درخت در اینجا پابرجا بوده اند. طبق استانداردها به ازای هر شهروند 15 متر مربع فضای سبز نیاز است که با توجه به جمعیت شهرستان بروجرد که حدود 400 هزار نفر است به نظر رقم بالایی  فضای سبز وجود داشته باشد. 

 

 

 تصویر درختان قطع شده در باغ فدک شهرستان بروجرد

 

 

حالا مدتی است که قلع و قمع درختان در بروجرد خود به تیتر اول اخبار تبدیل شده و هر از چند گاهی چندین متر مربع از فضای سبز شهر بروجرد به دلایلی مانند تغییر کاربری ، برخورد درختان با سیم های برق قطع می شوند. البته در برخی از موارد هم سودجویان ابتکار به خرج می دهند و با دست درازی و سوء استفاده از ترفندهایی این درختان را از بین برده و می خشکانند و سپس دلیلی می شود برای تغییر کاربری. به نظر می رسد همه این موارد در سایه عدم مدیریت و نظارت مسئولین مربوطه صورت می گیرد .

 

  رئیس محیط زیست بروجرد در این راستا گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود پنج هکتار از فضای سبز بروجرد حذف شده است.

 

"مصطفی مصطفی وند" افزود: این وسعت فضای سبز حذف شده به صورت مشجر، بوته ای، درختچه ای، چمن  بوده است که جزء فضای سبز بوده است اما این همه حذف فضای سبز بروجرد بدون کارشناسی و نظر محیط زیست انجام شده است.

 

 تصویر درختان قطع شده در باغ فدک شهرستان بروجرد

 

 به گفته وی در برخی از موارد درختان چندین ساله قطع شده و البته برخی از درختان هم با ترفندهایی مانند آتش سوزی و عدم آبیاری از این رفته اند. مصطفی وند اظهار داشت: متاسفانه کمیسیون ماده 5 در بروجرد تشکیبل نمی شود که بتوان در این کمیسیون در خصوص هر گونه تغییر کاربری و یا فضای سبز صحبت کرد.

 

  وی بیان کرد: در برخی از مواد هم چمن ها و سبزه های بلوارها برداشته می شود و به جای آن سنگفرش قرار می گیرد که این نیز از دیگر موارد حذف فضای سبز است.  رئیس محیط زیست بروجرد تصریح کرد: اگر روند از بین بردن فضای سبز و قطع درختان به همین صورت ادامه داشته باشد قطعا مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت چرا که فضای سبز بخش زیادی از آلودگی های هوا را از بین می برد.

 

  وی عدم مدیریت و نظارت را یکی از عوامل حذف فضای سبز برشمرد و افزود: به نظرمی رسد یکی دیگر از عوامل این مشکل، سواستفاده برخی از افراد است که می کوشند تا با اجرای ترفندهایی در فضای سبز بتوانند تغییر کاربری ایجاد نمایند.

 

  تصویر درختان قطع شده در باغ فدک شهرستان بروجرد

،

 

شنیده ها حاکی از آن است که قطع درختان به سبب برخورد درختان با کابل های برق بوده اما رئیس اداره برق بروجرد در این راستا در گفت و گو با بازتاب بروجرد افزود: در صورت نیاز کار هرس درختان تنها مختص شاخ و برگ های درخت است نه این که درختان قطع شوند.

 

شهردار بروجرد در گفتگو با ایرنا گفته است : متاسفانه شرکت برق منطقه ای باختر بدون هماهنگی و کسب هرگونه مجوز قانونی اقدام به عملیات خلاف قانون و قطع درختـان از ارتفاع یک متـری از سطح زمین در مسیر فوق کرده است.

 

وی افزود: طبق قانون تمام دستگاه های خدمات رسان از جمله آب، فاضلاب، برق و گاز باید قبل از انجام هرگونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع درخت یا تخریب فضای سبز است، نسبت به اخذ مجوز از شهرداری اقدام کنند.

 

 یوسفی گفت: متاسفانه هیچگونه مجوزی از شهرداری بروجرد برای هرس یا قطع درختان فوق داده نشده است.  به گفته وی تمام مستندات در سازمان پارکها و فضای سبز موجود است و این موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری می باشد.

 

 وی با بیان اینکه برخی سایت ها در روزهای اخیر نسبت به قطع این درختان فضاسازی کرده اند، افزود: عمل خلاف قانون قطع درختان باعث تشویش اذهان عمومی شده است و عده ای به عنوان دایه مهربان تر از مادر این عمل را به بهانه ای برای تخریب مسئولان شهرداری تبدیل کرده اند.

 

"محمد علی خسروی" اظهار داشت: اگر برخی از درختان در خیابانهای اصلی به سیم ها برخورد کنند تنها می توان با هرس کردن کمی از شاخ و برگها این مشکل را رفع کرد.

 

به گفته وی در این راستا هیچ گونه اقدامی از طرف اداره برق بروجرد انجام نشده است.

 

در ادامه رئیس محیط زیست بروجرد  افزود: متاسفانه چند روز گذشته تعدادی درخت صنوبر و بید در فضایی به مساحت 500 متر قطع شده اند.

 

"مصطفی مصطفی وند" اضافه کرد: این کار حتی به صورت کارشناسی هم انجام نشده چرا که می شد برای هرس سرشاخه های درختان را قطع کرد نه اینکه درختان را از ریشه قطع کنند.

 

وی بیان کرد: این قسمت شهر که در نزدیکی باغ فدک قرار دارد جزء کمربند سبز شهر محسوب می شود و قطع هر گونه درخت کاملا ممنوع و غیر مجاز است .

 

رئیس محیط زیست بروجرد خاطر نشان کرد: این اقدام کاملا غیر مجاز بوده و محیط زیست نسبت به معرفی افراد به مراجع قضایی و جبران اقدام خواهد کرد.

 

وی بیان کرد: محیط زیست با قطع هر گونه درخت مخالف است و اجرای هر کاری در راستای فضای سبز باید با نظر محیط زیست انجام شود.

 

وقتی طی 9 ماه حدود پنج هکتار از فضای سبز حذف می شود این می تواند زنگ خطری باشد که مسئولان مربوطه نسبت به این اقدامات و تغییر کاربریها همه تلاش خود را به کار بگیرند.منبع: بازتاب بروجرد

 انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات