دولت و مجلس کاری برای اقتصاد مقاومتی نکردند؛

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران گفت: امروز «واردات چی‌ها» حاکمیت مطلق بر اقتصاد کشور دارند و تا زمانی که این سیاست وجود داشته باشد محور اقتصاد تولید نیست بلکه واردات است.

به گزارش لرستان خبر ، محسن غیاثوند با تأکید بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار داشت: تاکنون چالش‌ها و تنگناهای زیادی مانند جنگ تحمیلی، ترورها و فشارهای گوناگونی علیه کشور ایران روی‌ داده اما هیچ‌کدام از این‌ها به اندازه تحریم‌های اقتصادی و فشارهای اقتصادی بر کشور مؤثر واقع نشده است.

 

راه رفع مشکلات اقتصادی کشور دعوت از فعالان اقتصادی و کارآفرینان است

 

وی بابیان اینکه مقام معظم رهبری همواره در طول یک دهه گذشته بر لزوم توجه به مسائل اقتصادی تاکید داشته اند گفت: ایشان همواره در ابتدای هرسال با نامگذاری و اعلام شعار سال و به روشهای مختلف در بیانات خود بر لزوم توجه به این حوزه تاکید داشته اند.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران بابیان اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکید داشته اند که اگر قرار است وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد و حرفی برای گفتن مقابل ابرقدرت‌ها داشته باشد این امر تنها با دعوت از کارآفرینان و فعالان اقتصادی تحقق می‌یابد گفت: مشکلات اقتصادی موجود در کشور تنها با حضور و مشارکت فعالان این حوزه رفع می‌شود.

 

دولت و مجلس اقدام عملی برای اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی نداشته‌اند

 

غیاثوند با اشاره به نقش مهم و اثرگذار دولتی ها و مجلسی‌ها در رابطه با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور بیان داشت: این در حالی است که تاکنون نه دولت و نه مجلس در عمل کاری برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری انجام نداده اند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است مجلس و دولت آینده نیز همین روال را طی کنند به طور قطع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود گفت: تنها محور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تولید و توجه به این حوزه است.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران بابیان اینکه سالهاست که می‌گویم اگر قرار است در اقتصاد ما اتفاقی بیفتد تنها از مسیر تولید، مقاوم کردن اقتصاد، رفع مشکل بیکاری، رفع وابستگی به کشورهای خارجی، مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و فشارهای سیاسی است ادامه داد: تنها راه بهبود حوزه اقتصاد کشور و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی توجه به تولید است تا بتوانیم شرایطی را در این زمینه ایجاد کنیم که حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

صاحبان تولید کشور فراموش‌ شده‌اند

 

غیاثوند بابیان اینکه متاسفانه تاکنون برنامه‌ای برای مقاوم کردن اقتصاد کشور و همچنین تقویت تولید در عمل نداشته‌ایم افزود: چندین طرح حمایت از تولید، بهبود فضای کسب‌وکار، تشکیل ستاد مدیریت بحران واحدهای تولیدی و ... از سوی دولت و مجلس مطرح شد اما سوال اینجاست که چرا متناسب با همه این طرح‌ها و مصوبات حداقل حرکت‌ها در مسیر تولید انجام نشد؟

 

وی با اشاره به فعالیت جوانان و دانشمندان در حوزه علم نانو و موفقیت‌های فراوان در این حوزه بیان داشت: توفیقات در این بخش به این دلیل بوده که فضا برای فعالیت دانشمندان در این حوزه مهیا شده و این در حالی است که در عمل از تولید کننده به عنوان صف و خط مقدم اقتصاد کشور حمایتی صورت نگرفته است.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با تأکید بر اینکه در اقتصاد کشور متاسفانه صاحبان این فرآیند به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته اند تصریح کرد: این در حالی است که صاحبان فرآیند اقتصاد و تولید همواره در عرصه‌های مختلف نظام مانند جنگ تحمیلی، انقلاب و ... توانستند کشور را اداره کنند و نقش اساسی در رفع مشکلات اقتصادی داشته اند.

 

قیدهایی پیش پای تولیدکنندگان

 

غیاثوند با اشاره به نقش مهم و اثرگذار مردم در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ادامه داد: این در حالی است که نقش مردم در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان دیده نشده و نقش تولید کننده‌ها در این حوزه نیز مشخص نشده است.

 

وی بیان داشت: این در حالی است که همواره از سوی دولت، بانکها و موسسات بانکی به تولیدکنندگان فشار وارد می شود.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با اشاره به تصویب قوانین و مقرراتی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی در کشور بیان داشت: متاسفانه آخر این مصوبات قیدهایی آورده می‌شود که اگر کسی شرایط تولید را داشت، بدهی میلیونی و چک برگشتی نداشت و ... می‌تواند از تسهیلات پرداختی استفاده کند.

 

غیاثوند با تأکید بر اینکه با این شرایط، مشکل تولید در کشور رفع نمی‌شود و اقدام اساسی در این حوزه صورت نمی‌گیرد گفت: چه کسی می‌تواند ادعا کند که شرکتها و تولیدکنندگان ما که کار اقتصادی انجام می‌دهند کمتر از ۹۵ درصد آن‌ها دارای چک برگشتی و بدهی معوق نیستند؟

 

رکود بی‌سابقه در صنعت سنگ کشور

 

وی با تأکید بر اینکه با این اوضاع نمی‌توانیم اقتصاد کشور را مقاوم کنیم گفت: ستون فقرات اقتصاد مقاومتی «تولید» بوده ولی آنچه که در کشور به آن توجه نمی‌شود تولید است.

 

نایب رئیس کانون سنگ ایران بابیان اینکه به عنوان مثال در حوزه صنعت سنگ کشور شاهد رکود بی سابقه هستیم گفت: کشور ایران تا پیش از این دومین مصرف‌کننده سنگ دنیا بود و بازار بسیار بزرگی در حوزه سنگ کشور وجود داشت، این در حالی است که رکود باعث شده بازار این صنعت از دست برود و هم‌اکنون کشور پنجم و ششم مصرف‌کننده سنگ در دنبال هستیم.

 

غیاثوند بابیان اینکه ۲۰ هزار فرصت شغلی را در حوزه سنگ از دست داده ایم گفت: این روند نیز همچنان رو به افزایش است.

 

پر کردن «چاله چوله‌های» کشور با پول نفت

 

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد نفتی ایران اصلاح نشود و عزم ملی برای واگذاری این حوزه به اهل آن صورت نگیرد هیچ‌گاه وضعیت آن بهبود پیدا نخواهد کرد.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران بابیان اینکه افراد، گروه ها و جریان های مختلفی در حوزه اقتصاد کشور اثرگذار هستند و این در حالی است که صاحبان اصلی این حوزه یعنی تولیدکنندگان و کارآفرینان جایگاهی در این زمینه ندارند گفت: امروز «واردات چی ها» حاکمیت مطلق بر اقتصاد کشور دارند و تا زمانی این سیاست ها وجود داشته باشد محور اقتصاد تولید نیست بلکه تجارت بوده و آن‌هم نه در بخش صادرات بلکه در بخش واردات.

 

غیاثوند با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران همواره مبتنی بر پول نفت بوده و نوع نگاه مدیریت‌ها نیز بر مبنا و پایه نفت بوده است افزود: در حوزه هزینه‌های کشور به جزء پول نفت به چیز دیگری توجه نشده است و هرگاه خواسته اند «چاله چوله های» مدیریتی را پر کنند بلافاصله از پول نفت استفاده کرده اند تا ضعف مدیریتی را پوشش بدهند.

 

وی بابیان اینکه همواره در کشور با نفت و پول نفت مدیریت صورت گرفته است افزود: این در حالی است که علیرغم ظرفیت‌های نفتی که داشته‌ایم الان ۲۰ تا ۳۰ درصد بودجه را نفت نمی‌تواند تامین کند.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با تأکید بر اینکه هیچ گاه ما مشکلات حوزه تولید کشور را ریشه ای حل نکرده‌ایم افزود: یک سری قوانین و مقررات برای رفع این مشکلات همواره در نظر گرفته می شود اما باید دستگاهها را ملزم به اجرای آن‌ها کرد.

 

غیاثوند با تأکید بر اینکه ۹۵ درصد واحدهای تولیدی کشور بدهی بانکی، چک برگشتی و ... دارند گفت: این در حالی است که سنخیتی بین تصمیم‌های دولت و مجلس و رفع مشکلات واحدهای صنعتی و اقتصاد کشور وجود ندارد.

 

 

وی با تأکید بر لزوم درک واقعیت‌های اقتصادی کشور به صورت میدانی بیان داشت: همچنین باید قوانین و مقرراتی از سوی دولت و مجلس وضع شود که بتوان مشکلات اقتصادی کشور را به کمک آن‌ها رفع کرد.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی مانند حمل‌ونقل، گمرک، جابجایی وجوه و ... در حوزه اقتصاد کشور گفت: مسیر رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی مسیری بوده که جهاد گونه باید به آن ورود پیدا کرد تا به پیروزی رسید.

 

غیاثوند با تأکید بر اینکه بنگاههای اقتصادی و مدیران مجموعه‌های اقتصادی باید در انتخابات آتی مطالبات خود را از کاندیداها مطرح کنند که چه برنامه‌هایی برای اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات اقتصادی دارند افزود: متاسفانه علیرغم همه وعده‌های ۱۰۰ روزه از سوی دولت و دادن وعده‌های فراوان در حوزه اقتصاد در عمل شاهد شرایط بدتری در این حوزه هستیم و این در حالی است که همه چیز را به موضوع مذاکرات گره‌زده‌اند که نتیجه آن هم معلوم نیست.

 

نباید به خاطر ضعف اقتصادی هر کشوری برای ما «شاخ‌وشانه» بکشد

 

وی با انتقاد از سیاست‌های انقباضی دولت در حوزه اقتصاد بیان داشت: این سیاست‌ها عملاً اجازه فعالیت و پیشرفت واحدها را گرفته است.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران بابیان اینکه متاسفانه همه چیز به موضوع تحریم‌ها گره‌خورده است تصریح کرد: این در حالی است که تحریم‌ها با شکل و شمایل دیگری ادامه داشته و خواهد داشت چراکه استکبار جهانی به دنبال این بوده که با استفاده از همه ظرفیتهای موجود به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند.

 

غیاثوند بابیان اینکه دو سال از عمر دولت گذشت و ما هر روز شاهد شرایط بدتری در بخش اقتصاد کشور هستیم گفت: باید با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شرایطی برای کشور ایجاد کنیم که هر کشوری برای ما «شاخ‌وشانه» نکشد.

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران بر لزوم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری در این حوزه و همچنین اجرای تکالیف مشخص‌شده از سوی تشکلها، بخش خصوصی و دولت تاکید کرد.نبع: مهر

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات