لرستان خبر گزارش می دهد؛

"پل کشکان" یکی از پل‌های تاریخی استان لرستان مربوط به دوره ساسانیان است که اکنون این بنا با قدمتی بیش از هزار سال در آستانه تخریب است و نیاز مبری به بازسازی دارد.

به گزارش لرستان خبر ، چشم‌انداز هنر و معماری هزار و 400 ساله ایران را می‌توان به خوبی در پل‌های تاریخی استان لرستان دید؛ استانی که با وجود پل‌هایی مانند کشکان، شاپوری (شکسته)، گاومیشان، پل‌دختر، کلهر و پل گپ نام پایتخت پل‌های تاریخی ایران را به خود گرفت و همواره به عنوان شاهراه مهمی در طول تاریخ، گذرگاه شمال را به جنوب و شرق را به غرب وصل کرده است.

 

موقعیت استراتژیک لرستان در طول تاریخ سبب شد تا در دوره ساسانی و صفویه پل‌های متعددی در این استان ساخته شود و «پل کشکان» یکی از پل‌های تاریخی دوره ساسانیان است که از طرف باستان شناسان لقب مادر پل‌های تاریخی ایران را به خود گرفته است.

پل کشکان با طول 320 متر، عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل 23.20 متر، ارتفاع بالاترین نقطه 26 متر و کوتاه‌ترین قسمت آن 10 متر به عنوان طولانی‌ترین و عظیم‌ترین پل تاریخی ایران در 50 کیلومتری جنوب خرم‌آباد و بخش دوره چگنی بر روی رودخانه کشکان در مسیر باستانی شاپور خواست به طرهان قرارگرفته است.

قدمت 1000 ساله پل تاریخی کشکان

برای ساخت این پل تاریخی از مصالحی مانند سنگ، گچ و آجر استفاده‌شده و پایه‌های این پل از سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته‌شده است؛ این پل با قدمتی بیش از هزار سال دارای 12 طاق پل بوده اما اکنون سه‌دهنه از این طاق پل‌ها تخریب‌شده و مابقی طاق پل‌ها همچنان پابرجا است.

پل کشکان بیش از هزار سال قدمت دارد و به شماره 355 در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌ و در فهرست موقت ثبت آثار جهانی است.

قدمت مادر پل‌های تاریخی ایران به قرن چهارم هجری برمی‌گردد و جزو سه پل تاریخی کشور است که کتیبه دارد؛ کتیبه این پل به‌ اندازه 106 در 92 و با خط کوفی برگ‌دار در هفت سطر و با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» شروع‌ شده است.

‌با وجود اینکه در سال‌های اخیر بازسازی‌هایی روی این پل انجام‌شده اما طاق‌های آن به دلیل مرمت‌های غیر کارشناسی اکنون نیاز به مرمت اضطراری دارد و ترک‌هایی در بدنه این پل نیز مشاهده می‌شود.

مادر پل‌های تاریخی ایران نیازمند مرمت

قدرت الله ترابی‌نژاد فرماندار شهرستان دوره چگنی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: پل تاریخی کشکان که مادر پل‌های تاریخی ایران است نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه ترمیم پل کشکان نسبت به سایر پل‌های دیگر کمتر انجام‌شده بنابراین لازم است در بحث اعتبارات بازسازی این پل سال آینده اعتبارات بهتری برای آن دیده شود.

فرماندار شهرستان دوره چگنی عنوان کرد: در بحث مرمت پل کشکان مکاتباتی با مدیرکل، معاونان و کارشناسان میراث فرهنگی لرستان انجام‌شده تا اعتبارات بیشتری برای مرمت آن در نظر گرفته و حداقل از خسارت بیشتر جلوگیری شود.

لزوم مرمت و بازسازی پل تاریخی کشکان

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پایه‌های پل کشکان داخل رودخانه است وسیله‌ای اخیر آن را در معرض تخریب قرار داده بنابراین لازم است مرمت آن انجام شود تا مشکلی برای این پل به وجود نیاید.

زهرا بهاروند کارشناس ناظر پل کشکان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: از سال 89 تاکنون مرمت پل کشکان با هزینه بیش از یک میلیارد تومان به‌ صورت مداوم انجام‌شده و امسال نیز برنامه‌هایی جهت مرمت این پل (به ‌ویژه طاق‌ها) پیشنهاد شده که مستلزم تخصیص اعتبار است.

مرمت پل کشکان نیازمند بیش از 3 میلیارد تومان اعتبار

وی افزود: با توجه به حجم بالای کار، نیاز اساسی به مرمت و جداسازی محوطه پل کشکان، تا پایان کار بیش از سه میلیارد تومان برای مرمت این پل نیاز است.

کارشناس ناظر پل کشکان عنوان کرد: تاکنون آب‌شکن‌های پل کشکان به طور کامل مرمت‌شده است و در سال 94 نیز مرمت طاق‌ها شروع‌شده که می‌توان گفت مرمت حدود 20 تا 30 درصد از کل پروژه به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طاق‌های پل تاریخی کشکان نیاز به مرمت اضطراری دارد، بیان کرد: جهت ثبت جهانی‌شدن پل کشکان و جذب گردشگر بدون شک نیاز است مرمت کل این پل به‌ صورت اضطراری انجام شود.

بهاروند تصریح کرد: کار مرمت طاق‌های پل کشکان شروع‌ شده به‌ طوری‌که در سال 94 مرمت یکی از طاق‌های این پل به اتمام رسید و با تخصیص اعتبار سال آینده مرمت طاق‌های دیگر این پل مدنظر است.

گزارش از سکینه بیرانوند

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات