لرستان خبر گزارش می دهد

شهر خرم‌آباد تنها مرکز استانی است که با گذشت ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ترمینال برون‌استانی ندارد و اکنون نیز روند ساخت این پایانه پس از گذشت بیش از ۲ سال با اما و اگرهایی مواجه است.

به گزارش لرستان خبر، شهر خرم‌آباد تنها مرکز استانی است که با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ترمینال برون‌استانی ندارد.

رضا بیرانوند رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر خرم‌آباد، شامگاه سه‌شنبه در یکصد و شصت و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد که در تالار این شورا  برگزار شد، با اشاره به معضلات پایانه‌های درون و برون‌استانی، اظهار داشت: جای تأسف دارد که بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب شهر خرم‌آباد به‌ عنوان مرکز یک استان، ترمینال برون‌استانی ندارد.

وی به ظرفیت‌های گردشگری شهر خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: برای رونق و  توسعه گردشگری این شهر باید زیرساخت‌ها آماده شود.

تسریع در روند ساخت ترمینال برون‌استانی خرم‌آباد

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ و نقل و ترافیک شهری شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: طی چهار سال گذشته شورا شهر و شهرداری خرم‌آباد برای راه‌اندازی پایانه برون‌استانی به جدیت پیگیر بودند تا این مشکل برطرف شود و اکنون پروژه پایانه خرم‌آباد حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیشرفت مطلوبی نیست و باید این پروژه سریع‌تر به سرانجام برسد.

وی به مشکلات جابه‌جایی مسافران کوهدشت اشاره کرد و گفت: ترمینالی که در شهر خرم‌آباد مسافران کوهدشت را جابه‌جا می‌کند وضعیت مناسبی ندارد و با وجود اینکه جانمایی آن سال‌ها طول کشید اما هنوز جانمایی خوبی ندارد و اکنون نیز فاقد امکانات است که می‌طلبد سازمان متولی وضعیت این پایانه را ساماندهی کند.

بیرانوند وضعیت امکانات پایانه جنوب خرم‌آباد را نیز نامناسب دانست و عنوان کرد: پایانه شمال و شرق این شهر نیز از طرف شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده و می‌توان گفت با نوع قراردادی که بسته‌ شده هیچ نفعی برای شهرداری نداشته است.

جلوگیری از فعالیت مینی‌بوس‌های فرسوده در شهر خرم‌آباد

وی با تأکید بر اینکه باید از فعالیت مینی‌بوس‌های فرسوده شهر جلوگیری شود، بیان کرد: سیستم حمل‌ و نقل با جان مردم سروکار دارد بنابراین متولیان امر باید از  فعالیت مینی‌بوس‌های فرسوده جلوگیری کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ و نقل و ترافیک شهری شورای شهر خرم‌آباد تصریح کرد: نظارتی بر پیاده کردن مسافران در مکان مناسب انجام نمی‌شود و چون ساماندهی در این راستا انجام‌ نشده اتوبوس‌های مسافربری مسافران را سر خیابان‌های اصلی شهر پیاده می‌کنند.

محمد عسگری مشاور شورا در رابطه با وضعیت پایانه برون‌استانی خرم‌آباد، گفت: آینده‌نگر نیستیم و  قبل از اینکه کار کارشناسی انجام دهیم، کار را انجام می‌دهیم.

وی عنوان کرد: قرارداد این کار درست است اما متأسفانه قرار شده در مدت‌ زمان کمتری این پروژه به اتمام برسد که نشده است بنابراین کاری که شروع می‌شود باید انجام شود چون هزینه شده و اگر انجام نشود اشتباه است.

راه‌اندازی پایانه برون‌استانی خرم‌آباد مطالبه مردم

مشاور شورا راه‌اندازی پایانه برون‌استانی خرم‌آباد را مطالبه مردم دانست و تصریح کرد: شهرداری خرم‌آباد وظیفه دارد این پایانه برون‌استانی را بسازد چون به‌ طور یقین سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد توان انجام این کار را ندارد.

وحید رشیدی مشاور عالی شورای شهر خرم‌آباد نیز در این جلسه، اظهار داشت: پروژه پایانه برون‌استانی خرم‌آباد تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی‌که با احتساب تمام جزئیات باید این پروژه با کمتر از سه میلیارد تومان تکمیل می‌شد تا از این وضعیت بیرون بیاید بنابراین با توجه به اینکه تاکنون حدود دو میلیارد تومان پرداخت‌ شده است پیشنهاد می‌شود شهرداری و اعضای شورای سازمان اسناد و مدارک پروژه را بررسی کنند.

محمد فتحی بیرانوند معاون برنامه‌ریزی شهرداری خرم‌آباد، اظهار داشت: ایجاد و تأسیس پایانه به‌ عنوان یکی از تکالیف قانونی شهرداری‌ها در ذیل ماده 55 قانون به شهرداری‌ها محول شده که به‌ تبع این اقدام مثبت است.

مرکز استان لرستان فاقد ترمینال برون استانی

وی افزود: بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب شاید خرم‌آباد اولین مرکز استانی باشد که پایانه مسافربری ندارد بنابراین مراحلی از این پروژه انجام‌ شده و ضرورت دارد به سرانجام برسد.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری خرم‌آباد عنوان کرد: پروژه پایانه برون‌استانی خرم‌آباد باید به سرانجام مثبتی برسد بنابر این باید برای تأمین منابع مالی آن چاره‌اندیشی شود تا راهکار منطقی اتخاذ شود.

وی پایانه برون‌استانی خرم‌آباد را بدیهی‌ترین نیاز شهر برشمرد و بیان کرد: به وضعیت پایانه فعلی نیز باید توجه شود بنابراین برای نظارت دقیق‌تر باید ناظران تقسیم وظیفه کنند.

60 درصد نیروی مازاد در شهرداری مرکزی خرم‌آباد

معاون برنامه‌ریزی شهرداری خرم‌آباد با تأکید بر ساماندهی نیروهای مازاد، تصریح کرد: در همه سازمان‌ها نیروی مازاد وجود دارد به‌ طوری‌که حتی معتقد هستند که 60 درصد نیروی شهرداری مرکزی خرم‌آباد مازاد است.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: در عین اینکه نیروی مازاد داریم اما به خودمان جسارت نمی‌دهیم تا این نیروی مازاد را بفرستیم تا کار مثبتی را ساماندهی کند.

هدایت الله دالوند مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد نیز با بیان اینکه پایانه برون‌استانی خرم‌آباد از روز نخست جزو تعهدات شهرداری بوده است، اظهار داشت: در ابتدای کار این پروژه شهرداری خرم‌آباد حدود 500 میلیون تومان برای کارهای اولیه آن هزینه می‌کند اما چون توان ادامه کار ندارد مدیران وقت تصمیم می‌گیرند تا تسهیلاتی برای این پروژه اخذ کنند و چون این وام از طریق سازمان پایانه باید دریافت شود ادامه کار به سازمان پایانه انتقال می‌یابد.

پیشرفت فیزیکی 50 درصدی ترمینال خرم‌آباد

وی با اشاره به اینکه پروژه پایانه برون‌استانی خرم‌آباد در مهرماه سال 92 کلنگ‌زنی شده است، افزود: تیرماه سال 94 فاز نخست این پروژه به اتمام رسید و اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد عنوان کرد: بهمن‌ماه سال گذشته تسهیلاتی به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان با سود 30 درصد و بازپرداخت شش‌ ماهه برای این پروژه اخذ شده که از این تسهیلات حدود  90 درصد پرداختی پیمانکار پرداخت می‌شود.

فاز دوم ترمینال خرم‌آباد نیازمند 4 میلیارد تومان

وی به مشکلات مالی سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: با توجه به بودجه تعریف‌ شده سازمان، مباحثی مطرح شد که توان ادامه کار نداریم چرا که برآورد انجام فاز دوم این پایانه حدود چهار میلیارد تومان بود که در توان سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد نبود بنابر این در این راستا جلسات مختلفی با شورای سازمان و شهرداری برگزار شد.

دالوند تصریح کرد: در جلسات مطرح شد که سازمان پایانه‌ها با وضعیت درآمدی محدود توان ادامه انجام این پروژه  را ندارد که باز شورای سازمان مصوب کرد تا شهرداری برای این پروژه مبلغی به سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد کمک کند.

وی یکی از مشکلات سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد را وجود نیروی مازاد دانست و گفت: این سازمان حدود 15 نیروی مازاد دارد و ماهیانه حدود 45 ماه است که به این نیروهای مازاد حقوق پرداخت می‌شود.

حذف یک طبقه از پروژه ترمینال برون استانی خرم‌آباد

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد تصریح کرد: با توجه به اینکه چهار میلیارد تومان برای فاز دوم پروژه پایانه خرم‌آباد هزینه بالایی است با شهردار خرم‌آباد جلساتی برگزار شد تا بخشی از هزینه‌ها را کم و یک طبقه را حذف کنیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه کار این پروژه ادامه داشته باشد پیشنهاد شد تا سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد تا سقف دو میلیارد تومان و تا بهره‌برداری اولیه کار را انجام دهد که در نهایت مصوب شد شهرداری در قالب فروش زمین یک میلیارد تومان به سازمان پرداخت کند.

دالوند افزود: پس از انجام مناقصه قرارداد با پیمانکار بسته‌ شده و اکنون حدود 10 روز است که کار فنی آن آغاز و در روزهای آینده کارگاه آن شروع به کار می‌کند.

هزینه بیش از یک میلیارد تومان برای ترمینال خرم‌آباد

وی با بیان اینکه زیربنای پایانه برون‌استانی خرم‌آباد چهار هزار و 137 مترمربع است، عنوان کرد: پول پرداختی به این پروژه تاکنون حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد بیان کرد: هم‌اکنون سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد باید 500 میلیون تومان جریمه بانک را پرداخت و ماهیانه نیز مبلغ 60 میلیون قسط تسهیلات پرداخت کند در حالی‌که در این پروژه کلان ما باید بهره‌بردار باشیم نه کارگذار ولی با توجه به قرارداد بسته‌ شده، سازمان پایانه‌های مسافربری خرم‌آباد تعهد داده تا این کار را انجام دهد بنابراین در این زمینه همه باید کمک کنند.

احداث ترمینال کوهدشت در ضلع جنوبی میدان بهشت خرم‌آباد

وی در رابطه با وضعیت پایانه کوهدشت در خرم‌آباد، گفت: وضعیت این ترمینال نامناسب است از این‌ رو برای این پایانه زمینی معرفی‌ شده که از نظر کارشناسی نیز سازمان حمل‌ و نقل استان آن تائید کرده که پس از بررسی املاک، در صورت توافق پایانه کوهدشت یا از طریق شهرداری و یا بخش خصوصی در ضلع جنوبی میدان بهشت احداث می‌شود.

دالوند اظهار داشت: کار نگهداری ترمینال شمال و شرق خرم‌آباد در سال‌های قبل به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده و ماهیانه بایت این دو پایانه 9 میلیون تومان به سازمان پرداخت می‌شود.

وی وضعیت پایانه چغلوندی و زاغه واقع در میدان بسیج را نابسامان دانست و افزود: جابه‌جایی مسافران این دو مسیر نیز باید داخل پایانه انجام شود که متأسفانه زیرساخت آماده نیست و در این زمینه مشکل‌داریم ولی با کمک پلیس راهور می‌توان خودروهای این مسیر راه به داخل پایانه انتقال دهیم تا علاوه بر درآمدزایی مشکل ترافیک این مسیر نیز برطرف شود.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات