بسته خبری؛

در بسته خبری امروز گزیده اخباری از گوشه و کنار ایران را مرور می کنیم، از ماجرای جدال «برف» و «غبار» و تعهد کتبی داماد در شب عروسی تا روغن های نباتی تریاکی که تحویل پلیس شدند.

به گزارش لرستان خبر، بسته خبری امروز سراغ تعطیلی ۱۰ استان شمالی و غربی کشور می رود؛ جایی که برف راهی مدارس و جاده ها شده است، غبار هم در شرق کشور تلاش کرد امروز قدرتش را در تعطیل کردن شهر به رخ برف بکشد، با این حال جدال برف و غبار باعث نشد که عوامل تیراندازی شبانه در جنوب کشور قِسِر در بروند، در مرکز هم جوهر قند کام مردم را تلخ کرد، تا در نهایت بسته خبری امروز بعد از این همه تلخی برای بومگردی راهی یزد شود.

گزیده ای از اخبار متنوع را در بسته خبری امروز مرور می کنیم.

جدال «برف» و «غبار»

«برف» بعد از تعطیل کردن شهرهای مختلف در روز دوشنبه حالا دور دیگری از سفرهای استانی را رقم زده است و امروز به ۱۰ استان دیگر کشور هم سر زد، استان‌گردی برف هرچه قدر که جاده ها را تعطیل کرد و مسافران را کلافه، برای دانش آموزان نشاط بخش بود و دو روز تعطیلی زمستانی به آنها هدیه داد.

در استان البرز مدارس ابتدایی، مهدهای کودک و پیش دبستانی در نوبت صبح، در استان قزوین مدارس ابتدایی در نوبت صبح و حتی در خراسان شمالی هم مدارس روستایی شهرستان شیروان در تمامی مقاطع تعطیل شد، اوضاع در زنجان و مازندران هم همینطور بود.

هرچقدر در غرب و شمال برف تا می توانست میدان‌داری کرد اوضاع در کرمان جور دیگری بود، آخرین باری که چهره مردم کرمان زیر نقاب ماسک های رنگارنگ رفت اوایل فصل زمستان بود که شهر دچار اپیدمی آنفلوانزا شد، اما حالا بعد از فروکش کردن تب آنفلوانزا در کرمان امروز مردم کرمان بار دیگر زیر آسمان تیره‌وتار و غبارآلود این روزهای شمال استان کرمان سراغ ماسک‌ها رفتند.

شرق استان کرمان در حالی با پدیده ریزگردهای محلی و طوفان شدید شن مواجه شد که صدها نفر برای درمان بیماری‌ها ناشی از ریز گردها به مراکز درمانی مراجعه کرده و خسارات مالی زیادی نیز به کشاورزی و تأسیسات زیر بنایی شهرستان ریگان وارد شد.

دعوای غبار و برف در آسمان ایران در حالیست که تا همین چند روز قبل مردم گلستان نگران گرمای بیش از حد هوا و آغاز پیش از موعد شکوفه دهی درختان بودند!

پیشنهاد ویژه برای بوم‌گردی

بعد از «برف» و «غبار» که نشان دادند قابلیت ایران گردی دارند، برای مردمی هم که می خواهند در این روزهای سرد ایران گردی کنند یک پیشنهاد ویژه داریم. آیا شما هم دوست دارید به شهری که سفر می کنید در خانه های بومی آنجا ساکن شوید؟ اگر اینطور است به یزد سفر کنید که این روزها خبر می رسد هفت واحد بوم گردی در شهرهای یزد، ابرکوه، مهریز و میبد به عنوان گردشگرپذیرترین شهرستان‌های استان یزد افتتاح شد.

با توجه به استقبال خوب گردشگران به ویژه گردشگران خارجی از اقامت در واحدهای بوم‌گردی مجوز ایجاد ۵۰ واحد بوم‌گردی دیگر نیز در مناطق مختلف استان صادر شده است. واحدهای بوم‌گردی به طور عمده خانه‌های روستایی است که با مرمت و بازسازی و برخی تغییرات کوچک، به فضاهای اقامتی تبدیل می‌شوند و مورد استفاده گردشگران و مسافران قرار می‌گیرند.

در بخش اخبار حوزه فرهنگی امروز سیدرضا صالحی امیری مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم اظهار نظر داشته و گفته است: نزدیک به 45 اثر از اسناد ملی ایران در حافظه جهانی یونسکو به ثبت می رسد و گواهی ثبت دو اثر از آثار اسناد جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در سفر اخیر رئیس جمهوری به کشور فرانسه اخذ شده است.

وی همینطور از غفلت برای پیگیری جدی ثبت اسناد ملی در یونسکو داد سخن سر داده و یادآور شد که به دلیل همین غفلت در مدت نزدیک به ۲۰ سال گذشته در خصوص ثبت آثار، ایران در رتبه هفتم جهان ایستاده است، در حالیکه ما هیچ گونه مشکلی در خصوص نبود آثار و اسناد در کشور نداریم.

قدیمی‌ترین «جُوَک» کجاست؟

حالا که بحث ایرانگردی داغ است در مسیر رفتن به یزد می توانید برای خرید یک سوغاتی ناب به شیراز هم سر بزنید؛ هنرهایی مثل خاتم کاری یا «خاتم‌سازی» و «جوک‌کاری» از هنرهای پر پیشینه شهر ادب و هنر است که اولی در دایره‌المعارف فارسی به عنوان «هنر آراستن سطح اشیاء به‌صورتی شبیه موزائیک، با مثلث‌های کوچک» به آن اشاره شده و دومین هنر، یعنی «جُوَک‌کاری» از هنرهای وابسته به چوب است که از ایجاد نقوش هندسی با استفاده از دو تا سه رنگ چوب و کنار هم قرارگرفتن این نقوش با قطعات کوچک با مقطع‌های مختلف مثلث، مستطیل و لوزی به‌وجود می‌آید.

خاتم‌کاری بیش از هزار سال در شیراز قدمت دارد و خاستگاه و مهد خاتم شیراز است. هنرخاتم سازی نیز مثل سایر رشته‌های صنایع دستی در دوره صفویه رونق و رواج داشته و در سال‌های اخیر این هنر با رکود و فراموشی مواجه شده است. خواندن این گزارش را از دست ندهید.

پروژه هایی که برای افتتاح سراغ رئیس جمهور رفتند

با اینکه بحث استان گردی و ایران گردی در بسته امروز رونق دارد، اما امروز رئیس جمهور ترجیح داد برای افتتاح به جای رفتن به استانها، پذیرای پروژه ها از طریق ویدئوکنفرانس باشد؛ حالا از طریق ویدئو کنفرانس چگونه روبان ها بریده شد بماند؛ اما امروز ۱۳۸پروژه کشوری در هفت استان همدان، زنجان، اصفهان، گیلان، بوشهر، لرستان و فارس به بهره برداری رسید.

تعهد کتبی داماد در شب عروسی

در میان اخبار بسته خبری امروز متخلفان هم سهم خود را حفظ کرده اند، روز گذشته گفتگویی داشتیم با دادستان دادگاههای انقلاب و عمومی آبادان که هشدار داده بود دیگر عوامل تیراندازی در مراسم عروسی و عزا در استان خوزستان را با پا درمیانی هیچ کس نمی بخشند. حالا گویا دو شب پیش دوباره یک تیر اندازی گسترده در یک مراسم عروسی در آبادان راه افتاده بود که فرمانده انتظامی شهرستان آبادان خبر داد عوامل تیراندازی در این مراسم عروسی دستگیر شدند.

سرهنگ حسین کهیایی در توضیح ماجرای رخ داده گفته است: شب گذشته متاسفانه برگزار کنندگان یک مراسم عروسی اقدام به تیراندازی گسترده کردند که این امر باعث ایجاد رعب و حشت در بین مردم منطقه شده بود. ماموران نیروی انتظامی هم بلافاصله به محل برگزاری مراسم اعزام شدند و عامل تیراندازی به نام (ح. آ) دستگیر و طبق دستور مقام قضایی با قرار ۷۰ میلیون تومانی راهی زندان شد. ضمن آنکه از صاحبان عروسی از جمله داماد هم تعهد کتبی گرفته شد.

آتش نشانی برای مار سمی وارد عمل شد

بعد از تیراندازی در عروسی که ماموران پلیس را به خط کرد، ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز گذشته ماموران آتش نشانی در خوزستان برای امداد رسانی آژیرکشان راهی یکی از محلات اهواز شدند. ماجرا از این قرار است که مردم در تماس با سامانه ۱۲۵ این سازمان خبر از حضور یک مار سمی دادند و ستاد فرماندهی سریعا آتش نشانان را با امکانات و تجهیزات مورد نیاز از نزدیکترین ایستگاه به محل حادثه اعزام کرد. آتش نشانان سه دقیقه بعد در محل حاضر و ضمن خروج ایمنی ساکنان از منزل با استفاده از وسایل و تجهیزات تخصصی با به دام انداختن مار سمی خطر را از جان ساکنان منزل دور کردند.

روغن نباتی تریاکی

موضوع دیگری که پایش به بسته خبری باز شد اعتیاد و مواد مخدر است، اول به کشف محموله جالب مواد در کرمانشاه می پردازیم موضوعی که سردار منوچهر امان‌اللهی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه آن را رسانه ای کرد. سردار گفته است: امروز یک محموله 590 کیلو گرک تریاک در استان کرمانشاه کشف و چهار نفر هم دستگیر شدند در حالیکه پلیس در بازرسی از یکی از خودورها متوجه شد که مواد مخدر در بار روغن نباتی این خودرو جاسازی شده است.

در همدان هم قصه اعتیاد سه هزار زن و دختر جوان روایتگر زنانی بود که خود را می سازند تا خانواده هایشان را ویران کنند، مسئولان همدانی گفته اند که ۱۰ درصد معتادان در این استان زنان هستند و همین موضوع هم زنگ خطر آسیب های اجتماعی را به صدا درآورده است.

جوهر قند در نان اصفهانی ها

سوژه های اجتماعی بسته خبری امروز سراغ کالاهای اساسی هم رفته است، گفته می شود نان هایی که از تهران به مقصد اصفهان ارسال می شود هز چند زیبا و با بسته بندیهای شکیل هستند اما مملو از جوهر قند و جوش شیرین هستند. این موضوع را نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان رسانه ای کرده و گفته است: جوهر قند نه تنها هیچ خاصیت غذایی ندارد بلکه از این ماده در صنعت رنگ امیزی استفاده می شود و برای سلامت انسان مضر است. وی از مسئولان هم خواسته از ورود این گونه نانها به استان اصفهان جلوگیری کنند.

حکایت تلخ ۲۲۲ قطعه زمین جنگلی

بخش اجتماعی بسته خبری بعد از گردشگری به مشکلی زیست محیطی هم پرداخته است، سالهاست تغییر کاربری اراضی تیشه به ریشه اراضی استانهای شمالی و به خصوص مناطق جنگلی و ساحلی زده است. حالا اراضی جنگلی جلگه‌ای موسوم به قطعات ۱۰ هکتاری در غرب مازندران سرنوشت تلخی پیدا کرده‌اند و ۲۲۲ قطعه از آنها زیر تیغ ساخت‌وساز غیرمجاز رفته است. کارشناسان گفته اند که تخریب و تصرف قطعات ۱۰ هکتاری در غرب مازندران در نیم‌قرن گذشته سرنوشت شومی برای این ثروت ملی رقم‌زده است.

بلوط یاسوج

هرچه قدر که خبر سرنوشت اراضی جنگلی در شمال ایران تلخ است، امروز از غرب ایران خبر آمد که «جنگلانه» به سفیدکوه ازنا رسیده است و بر سینه سوخته آلپ ایران فعالان محیط زیست نهال بلوط نشانده اند تا شاید حال پناهگاه حیات وحش لرستان خوب شود؛ همه حرف «جنگلانه» این است: «هوای جنگل هایمان را داشته باشیم.» منبع: مهر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات