لرستان خبر گزارش می دهد

بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع از عرصه‌های طبیعی شهرستان سلسله در تصرف زمین‌خواران است که با احکام قضایی صادره رفع تصرف می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، سلسله نام شهری است در شمال استان لرستان که اغلب آن را با نام بهشت لرستان می‌شناسند و بی‌تردید هر کسی برای اولین بار مهمان طبیعت بکر و آب‌ و هوای لطیف این شهرستان شده باشد بر صحت این نام  صحه می‌گذارد.

وجود سه رودخانه دائمی، جوشش بیش از 400 چشمه و سراب و داشتن سه منطقه نمونه گردشگری کهمان، گلهو و کاکارضا آب‌ و هوای بی‌نظیر، آثار تاریخی فراوان و طبیعت بکر شهرستان سلسله را به یکی از مناطق گردشگری پربازدید استان تبدیل کرده است.

تصرف حریم رودخانه‌ها و قطع درختان منطقه گردشگری سلسله

آب‌ فراوان و خاک حاصلخیز این خطه سبب شده تا برخی از اهالی برای کسب سود بیشتر اقدام به تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها و قطع درختان طبیعی و خودروی برخی مناطق کنند ‎به‎ گونه‌ای که مرز میان حریم و بستر رودخانه در این مناطق همانند گذشته مشخص نیست و از طرفی حصارکشی زمین‎ها و باغات به‌ ویژه در منطقه نمونه گردشگری کهمان توسط اهالی سبب شده حتی اندک جایی برای تفریح و تفرج گردشگران باقی نماند.

حجت‌الله حسنوند رئیس منابع آب شهرستان سلسله در این رابطه  اظهار داشت: یکی از وظایف مهم اداره منابع آب در هر شهرستانی حفاظت از حریم، بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و تخریب ساخت‌ و سازهای غیرقانونی در این حریم‌ها است.

تصرف بیش از 100 هزار مترمربع از حریم رودخانه در سلسله

وی افزود: تاکنون 110 مورد تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها در این شهرستان شناسایی‌شده که مساحت آن‌ها بیش از یک‌ صد هزار مترمربع است.

رئیس منابع آب شهرستان سلسله عنوان کرد: در این راستا و با توجه به تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب با هماهنگی و اجازه دادستان شهرستان تاکنون مجوز تخریب 22 مورد ساخت‌ و ساز در حریم رودخانه هنام، مسیل پرسگ و سراب پاپی گرفته‌ شده است و اراضی تصرف‌ شده در این مناطق آزادسازی شده‌اند.

وی بیان کرد: زمین‌های رفع تصرف‌شده در این مناطق حدود 14 هزار مترمربع بوده که ارزش ریالی آن‌ها نیز بیش از چهار میلیارد و 700 میلیون ریال است.

رفع تصرفات در مناطق کاکارضا، خرگوشناب و کهمان

حسنوند از ادامه روند تخریب و رفع تصرفات در مناطق کاکارضا، خرگوشناب و منطقه نمونه گردشگری کهمان نیز خبر داد و گفت: به دلیل اینکه در شرایط برگزاری انتخابات قرار داشتیم ادامه کار به پس از برگزاری انتخابات موکول شده و به‌زودی ادامه رفع تصرفات از سر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تأکید مسئولان کشوری و استانی بر آزادسازی و رفع تصرف اراضی تصرف‌ شده به‌ ویژه در منطقه نمونه گردشگری کهمان از شهروندان درخواست می‌شود قبل از هرگونه اعمال قانون در زمینهٔ رفع تصرفات نهایت همکاری را با مسئولان داشته باشند و به‌ صورت خودجوش اقدام به باز پس دادن اراضی تصرف‌شده کنند.

رئیس منابع آب شهرستان سلسله اظهار داشت: کشاورزان باید قبل از هرگونه ساخت‌ و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های طبیعی و انهار زراعی با اداره منابع آب شهرستان هماهنگ و مجوزهای لازم را دریافت کنند در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اشتغال‌زایی در سلسله

وی با اشاره به منفعت آزادسازی و رفع تصرف این اراضی برای عموم مردم و خود آنان افزود: با فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در این مناطق زیبا و جذب گردشگرانی از استان و سایر نقاط کشور به طور یقین شهرستان از لحاظ اقتصادی و اشتغال‌زایی رشد چشمگیری پیدا می‌کند.

قدرت الله فلاح نژاد، فرماندار سلسله نیز در این‌ رابطه گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر پدیده زمین‌خواری در حرایم رودخانه‌ها و مسیل‌ها به ویژه مناطق کهمان و خرگوشناب و برخی مناطق دیگر بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: شهرستان سلسله دارای ظرفیت‌ها و استعداد فراوانی در زمینهٔ صنعت توریسم و گردشگری است و وجود سه منطقه نمونه گردشگری کهمان، گلهو و کاکارضا در شهرستان بیانگر آن است که در صورت پرداختن به این صنعت و توسعه آن می‌توان به توسعه و اشتغال پایداری در شهرستان دست‌یافت.

زمین خواری مانعی بر سر راه توسعه صنعت توریسم

فرماندار سلسله افزود: با توجه به وجود مناطق بی‌نظیر و بکر گردشگری و جوشش بیش از 400 چشمه و سراب در شهرستان و آثار تاریخی فراوان کارهای بسیار زیادی را حول محور گردشگری و پرداختن به صنعت توریسم می‌توان در شهرستان انجام داد که به واسطه زمین‌خواری‌های انجام‌ شده نمی‌توان به‌ صورت گسترده به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه تخریب اراضی و رفع تصرفات انجام‌ شده رضایت‌بخش است اما نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری در این زمینه است بیان کرد: مردم باید خودشان پای‌کار باشند و یقین بدانند که آزادسازی‌های انجام‌گرفته سبب رونق اقتصادی، اشتغال و بهره‌وری بیشتری در شهرستان می‌شود.

مناطق گردشگری عرصه‌های ملی و منبع ثروت

فلاح‌نژاد با اشاره به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های مناطق گردشگری به عنوان عرصه‌های ملی  و منبع ثروت افزود: یکی از زیرساخت‌های توسعه شهرستان بخش گردشگری است که در صورت توجه به این بخش و فراهم کردن زیرساخت‌های آن می‌توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و زمینه رشد و توسعه شهرستان و به‌تبع آن اشتغال جوانان را فراهم کرد.

وی افزود: اگر گردشگر هزینه‌ای را که می‌خواهد برای پرداختن به گردشگری در استان‌های دیگر صرف کند، در منطقه خودمان هزینه کند به طور یقین منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بیشتری برای استان و به‌تبع آن شهرستان می‌شود.

فرماندار سلسله با بیان اینکه متأسفانه علی‌رغم داشتن مناطق بی‌نظیر و بکر بسیاری از گردشگران استان هزینه‌ای را باید در منطقه خودمان صرف کنند به دلیل تصرفات صورت گرفته و عدم توجه به فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در سایر مناطق کشور هزینه می‌کنند.

صدور احکام قضایی برای زمین خواران در سلسله

نادر مختاری معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این رابطه عنوان کرد: متأسفانه در سطح استان لرستان در برخی از مناطق عده‌ای افراد سودجو یا منفعت‌طلب اقدام به ساخت‌ و ساز، غرس نهال و ایجاد سازه‌های غیراصولی در بستر و حریم رودخانه‌ها کرده‌اند که احکام قضایی در این رابطه صادر و شرکت آب منطقه‌ای در راستای اجرای وظایف قانونی خود نسبت به تخریب این اماکن و غرس نهال‌ها اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مجاری آبی استان در شهرستان سلسله وجود دارد بیان کرد: در این راستا بیشترین تخریب و تصرفات استان در شهرستان سلسله صورت گرفته که مسئولان اداره منابع آب شهرستان با همکاری فرماندار و دادستان شهرستان اقدام به برخورد با متخلفان و پس گرفتن منابع ملی کرده‌اند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: مجاری آبی و بستر رودخانه‌ها جزئی از بیت‌المال و انفال هستند و انتظار می‌رود شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف به مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند تا برخورد قانونی با عوامل انجام گیرد.

آنچه مسلم است این است که حریم رودخانه‌ها و منابع طبیعی متعلق به عموم و دولت است و هیچ‌ کس حق بهره‌برداری خصوصی از این منابع را ندارد.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات