منتظر روزهای خاکی باشیم

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان گفت: تاکنون هیچ اعتباری در زمینهٔ مقابله ریزگردها و ایجاد کمربند سبز به استان لرستان اختصاص داده نشده است.

به گزارش لرستان خبر، مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه بحث ریزگردها معضلی است که سلامت مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد اظهار داشت: استان لرستان سال گذشته 137 روز و امسال 79 روز آلوده را سپری کرده است.

وی افزود: منشأ و کانون 90 درصد ریزگردها خارجی است و 10 تا 15 درصد از کانون‌های داخلی مربوط به استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر است و با توجه به اینکه کانون‌های داخلی در دسترس هستند سازمان محیط‌زیست به‌ صورت ملی روی آن‌ها کار می‌کند.

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان عنوان کرد: ریزگردهای با قطر درشت به‌ صورت رسوب و قطرات ریز که کمتر از 2.5 میکرون است خطرناک هستند به ‌طوری‌که مستقیم وارد شش و گردش خون می‌شوند و سلامت را به مخاطره می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل خشکیدگی جنگل‌های زاگرس وجود ریزگردها است بیان کرد: بیشترین ضربه در ارتباط با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس متأثر از استان لرستان است به طوری که حدود 560 هزار هکتار از جنگل‌ها بین 10 تا 100 درصد آسیب‌دیده‌اند که یک چالش به شمار می‌رود.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: باید اثرات زیان‌بار ریزگردها را به حداقل برسانیم، یکی از اصلی‌ترین آیتم‌هایی که می‌تواند این اثرات را کاهش دهد وجود درختان و جنگل‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه‌های کاهش آلودگی هوا ایجاد نهضت جنگل‌کاری است باید کمربند سبز در شهرها ایجاد و اقدام به احیای تالاب‌ها شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان با عنوان اینکه تاکنون هیچ اعتباری در زمینهٔ ریزگردها و ایجاد کمربند سبز به استان داده نشده است گفت: چون شهرداری‌ها بیشتر متولی این امر هستند باید اعتبار را به شهرداری‌ها بدهند و ما کار نظارت را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: در بحث ریزگردها ده‌ها دستگاه درگیر هستند که هرکدام به‌ نوعی باید ورود کنند چراکه خط قرمز سلامت مردم است.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات