گزارش تصویری-تشریحی؛

شهرستان دورود با آب‌ و هوای معتدل و طبیعت بکر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد به‌ طوری‌که پایتخت طبیعت ایران نام‌گرفته است

به گزارش لرستان خبر، شهرستان دورود که در منطقه‌ای دشت مانند واقع‌شده و بخش کوچکی از آن بر کوهپایه قرار دارد یکی از زیباترین شهرستان‌های ایران محسوب می‌شود که به دلیل طبیعتی دیدنی و سرسبز دارای شهرت زیادی در میان علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی در جای‌جای دنیا است.

شهرستان دورود زیباترین شهر از نظر طبیعت در استان لرستان محسوب می‌شود و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است به‌ طوری‌که از این شهرستان به‌ عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می‌شود.

آبشار بیشه جاذبه‌ای بی‌نظیر در دورود

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای کشور است که در 65 کیلومتر خرم‌آباد- دورود در کنار راه‌آهن تهران- جنوب و نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد که سالانه پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور است.

آبشار بیشه با چشم‌اندازی زیبا با ارتفاع 48 متر و عرض  20 متریکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور است؛ در بالای آبشار چشمه‌های پُر آب متعددی از دل کوه می‌جوشد و زمزمه‌کنان در وسط ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.

در کنار کوه‌های بلند و جویبارهای زلال، نسیم خنکی در دل درختان سرسبز می‌تراود که بیشه را دل‌نشین می‌کند و رودخانه و نهرهای خروشان این منطقه جنگلی- کوهستانی را دیدنی‌تر می‌کند.

آبشار تله زنگ بهشت ایران

آبشار شوی و تله‌زنگ با بلندای 100 متر و پهنای 40 متر یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که از آن به‌ عنوان بهشت ایران یا نیاگارای ایران یاد می‌شود که در دامنه سالن کوه (ایستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود) واقع‌شده است.

آبشار تله زنگ در رشته‌کوه زاگرس و منطقه سردشت در مسیر راه‌آهن سراسر تهران- جنوب در دره‌ای بین کوه چهل‌ویک و سالن کوه قرار دارد.

این آبشار که در گویش محلی به "طاق شوی" معروف است، آبشاری زیبا و دلنشین است که از غاری بیرون می‌جهد و از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود؛ در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود.

«دریاچه گهر» نگینی زیبا در دل اشترانکوه

دریاچه گَهَر در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود قرار گرفته که از مرتفع‌ترین دریاچه‌های ایران محسوب می‌شود؛ این دریاچه بزرگ با مساحت 100 هکتار، دو تا 28 متر عمق، 400 تا 800 متر پهنا و 500 هزار متر درازا یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی کشور محسوب می‌شود که از ذوب برف‌های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب‌بندی که از ریزش کوه پدید آمده است.

زیبایی چشم‌نوازی در منطقه‌ این دریاچه دیده می‌شود به‌ طوری‌که آب این دریاچه از چشمه‌ها، آبشارها و سراب‌های اشترانکوه پُرشده و انواع بوته‌ها، درختان، گیاهان و گل‌های زیبایی اطراف این دریاچه را پوشانده است.

دریاچه گهر در وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده و بر روی گسل اصلی زاگرس قرار دارد این دریاچه در سایر نقاط دارای ساحل صخره‌ای و جنگلی انبوهی است.

دریاچه گهر به‌ عنوان نگین فیروزه‌ای، از جاذبه‌های طبیعی و بکر استان لرستان در شهرستان دورود قرار دارد؛ دریاچه گهر مانند آبگیری است که از چشمه‌ها، آبشارها و سراب‌های اشترانکوه پرشده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است و بیش‌تر سطح دریاچه گهر در زمستان یخ می‌بندد.

انواع بوته‌ها، درختان تنومند بید، گیاهان و گل‌های زیبای پیرامونی، اطراف دریاچه را به‌ صورت یک پارک طبیعی شگفت‌انگیز درآورده است.

«آبشار از نادر» در دل دره اسپر

آبشار از نادر یا دره‌ اسپر، یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شهرستان دورود است که در حاشیه‌ی روستایی به همین نام قرار دارد، اطراف این آبشار  را کوهستانی عظیم و زیبا احاطه کرده است.

آبشار زیبای دره‌ اسپر از جاذبه‌های طبیعی و جذاب لرستان است که در هفت کیلومتری جنوب خاوری دورود در دره اسپر قرار دارد که در اطراف این آبشار جنگل‌های سرسبز با درختان تنومند وجود دارد.

کوهستان‌های عظیمی در اطراف این آبشار قرار دارد که دامنه‌های آن محل جوشش چشمه‌های فصلی و دائمی متعددی است که طراوت خارق‌العاده‌ای به این منطقه بخشیده است.

این اثر خارق‌العاده در حاشیه‌ی روستایی به همین نام، در شرق تنگه‌ای موسوم به ازنا واقع‌شده است؛ اطراف منطقه آبشار دره‌اسپر را کوهستانی عظیم و زیبا احاطه کرده است که دامنه‌های آن محل جوشش چشمه‌های فصلی و دائمی متعددی است.

آب آبشار دره‌اسپر، پس از فوران از ارتفاعات کوهستان، در بستر جویباری دل‌فریب به حرکت درمی‌آید و طراوت دره‌اسپر را صدچندان می‌کند.

کوه پریز از شگفتی‌های طبیعت ایران

پریز کوه با ارتفاع 3095 متر در 10 کیلومتری جنوب شرقی دورود قرار دارد که یکی از معروف‌ترین قله‌های آن «کر و دختر» است.

چشمه زیبای «وقت و ساعت» در دل این کوه جوشان است و میزان آب این چشمه در فصل‌های مختلف سال متفاوت است.

جریان آب در این چشمه اسرارآمیز به‌گونه‌ای است که  40 دقیقه آب آن کاملاً قطع می‌شود و در 10 دقیقه 50 درصد از حجم آب به‌ طور شگفت‌انگیز از چشمه می‌جوشد و جریان دارد، بعد از 45 دقیقه آب این چشمه به‌ طور کامل قطع می‌شود و دوباره برای 10 دقیقه کمی بیشتر از قبل یعنی حدود 60 تا 70 درصد حجم آب در چشمه جریان پیدا می‌کند.

غار وقت و ساعت از عجایب طبیعت

غار وقت و ساعت در نزدیکی یکی از طولانی‌ترین و زیباترین دره‌های زاگرس به نام دره نگار قرار گرفته است؛ این غار در فضایی با کانی‌های آهکی به عرض هفت متر، طول 20 متر، و ارتفاع هشت متر پدید آمده است و در گوشه سمت راست آن مجرای چشمه‌های دائمی قرار دارد.

عاملی که این غار کوچک را منحصربه‌فرد ساخته، قطع و وصل آب چشمه آن در زمان‌های معین است که پس از یک ساعت قطع آب دوباره آب از درون چشمه به آهستگی و با سروصدا جریان می‌یابد و چشمه به اوج آبدهی خود می‌رسد سپس میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کاملاً قطع می‌شود.

هر دوره قطع و وصل کامل آب حدود یک ساعت طول می‌کشد و منظم‌ترین زمان عملکرد آن فصل پاییز است که آبدهی چشمه به حداقل می‌رسد.

چشمه اسرار آمیز "وقت و ساعت" در طول سال همیشه آب دارد و در مدت‌زمان معین سرشار از آب است و در مدت‌زمان دیگر کاملاً خشک می‌شود و این جوشش و بی‌آبی به‌ طور متناوب همیشه ادامه دارد.

لرستان، زیستگاه ماهی کور

غار ماهی کور در نزدیکی تنگ هفت لرستان، محل زندگی نادرترین ماهی‌های جهان به نام ماهی کور است، این‌گونه ماهی دارای بدنی شفاف است که توانایی دیدن ندارد.

ماهی کور به‌ طور کامل کور است و هیچ‌گونه آثاری از چشم خارجی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود و به دلیل این‌که در آب‌های زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌کنند به ماهی کور غاری معروف است.

غار ماهی کور اولین غار ماهی حقیقی جهان است که گونه‌ای ماهی کمیاب در آن زندگی می‌کند و تاکنون 40 گونه ماهی بدون چشم در آب‌های آن شناسایی‌شده است.

بابا هور

بابا هور از ارتفاعات بلند شهرستان دورود است که این شهر در دامنه آن قرار دارد و این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوع با درختان بلوط و درختان قد کوتاه است که یکی از جاذبه‌های مناسب گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • حمیدت

    ابشار بیشه مربوط به بخش پاپی شهرستان سپیددشت و در حوضه خرم آباد می باشد.

  • ناشناس

    امکانات درست حسابی که ندارد خیلی دور است عوارض هم که می گیرید ارزش دیدن هم ندارد

  • ناشناس

    آبشار تله زنگ مال دزفوله آبشار بیشه مال خرم آباده دریاچه گهر هم مال ا لیگودرزه چرا واسه 75 میلیون ایرانی چاخان میگید

    • بندرعباسی

      چاخان رو خوب اومدی . دوستمون راست میگه آدرس غلط ندید ملت حیرون میشن.ولی باز هم خوبه یه پایگاه خبری محلی به این جاذبه ها توجه کرده.ایول.

    • مهدی

      اصلا حوصله بحث باهات ندارم،معلومه از کدوم قماشی...

  • ناشناس

    همش مال دوروده،یکی از دلایل عقب ماندگی استان لرستان اینه که فقط سر این دعوا می کنن که چی مال کیه! به جاش بگین بیاین لرستان،این چیزا رو ببینین،بلکه یه کم سرمایه سرازیر بشه توی این استان بدبخت!
    برین از همه ی اونائی که از استان های دیگه اومدن و از این جاذبه ها دیدن کردن بپرسین کدوم شهر رفتین که اینا رو دیدین؟
    بحث الکی چه فایده؟ از کدوم مسیر الیگودرز رفتین که به دریاچه گهر رسیدین؟ خود دزفولی ها از دزفول میرن شوی؟ 2-3 ساله راه آسفالته درست کردین واسه بیشه،از زمان تاسیس راه آهن مردم دارن از دورود میرن بیشه!
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید

  • حرف حق

    سلام،دریاچه گهر در موقعیت جغرافیایی شهرستان ازنا قرار دارد ودرخاک سهرستان ازنااست،این رو من نمی گم اسناد معتبر جغرافیایی میگن،شما حتی با گوکل ارث هم برید میفهمید در شهرستان ازنا قرار دارد.درهمه جا هم این دریاچه به اسم ازنا ثبت هست نه درود،هرجایی البته له جز لرستان.متشکر میشم پیام من رو نمایش بدید.

نظرات