زندگی عشایری در آینه اقتصاد مقاومتی:

عشایر از اقشار پیشتاز در اجرای اقتصاد مقاومتی هستند ،قشری که با تحمل مشقت و رنج زیاد کمر همت را برای حمایت از تولیدات داخلی بستند.

به گزارش لرستان خبر، عشایر با استفاده از تولیدات داخلی خود از طریق دامپروری و فروش لبنیات در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام بر می دارند.

اما در این میان،دولت برای ارتقا این ظرفیت ها در زندگی عشایرباید بسترهای مناسب حمل ونقلی،آب شرب ،بهداشتی و درمانی را فراهم کند.

به نظر می رسد مردم به خصوص عشایر در خصوص شعار امسال که رهبر انقلاب با عنوان"اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل" نامگذاری کردند ،عشایر از اقشار پیشتاز جامعه است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

زندگی عشایری پلدختر

استان لرستان با داشتن آب وهوای مناسب و ظرفیت های عظیم ،دامی وکشاورزی می تواند در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی،محرومیت ها و عقب ماندگی های خود را نسبت به سایر استان های توسعه یافته جبران کند.

شهرستان پلدختر هم به دلیل نوع خاص آب وهوایی در فصل بهار میزبان تعداد زیادی از عشایر استان های غربی کشور که با راه اندازی بازارچه های فصلی در این ایام ،تولیدات عشایر را در زمینه های مختلف به رقابت بگذارد.

زندگی عشایری پلدختر

در واقع باید گفت تجلی اقتصاد مقاومتی در زندگی عشایری،زندگی که همراه با سختی ها و شیرینی های زیادی است.

 موضوع گزارش اقتصاد مقاومتی وعشایر،مقصد منطقه میشوند ،ساعت 9صبح عازم منطقه شدیم پس از 5ساعت ماشین سواری وپیاده روی به منطقه مورد نظر رسیدیم ،طبیعت زیبا و صدای پرندگان همچون بلبل ،فضای منطقه را پر کرده بود،اما در این میان متوجه شدیم که عشایر برای آمدن به شهر پلدختر یا اندیمشک چه  رنج هایی را باید متحمل شوند.

زندگی عشایری پلدختر

سنگ لاخی بودن و صخره ای بودن جاده دسترسی، هر راننده و سرنشین وسیله نقلیه را کلافه می کند،این موضوع باعث شد که در طول مسیر چند بار ماشین ما متوقف شود.

 علی دریکوندی از عشایر منطقه آب کر ،قلعه میشوند از توابع پلدختر در گفتگو با خبرنگار بیان روز در خصوص چگونگی تامین معیشت خانواده عشایری خود اظهار داشت:معمولا در مناطق عشایری که دسترسی به امکانات خیلی محدود،دامپروری و فروش لبنیات تنها کاری که برای تامین معیشت خانواده ام انجام می دهم.

زندگی عشایری پلدختر

وی بیان کرد:زندگی عشایری این روزها به سختی می گذرد ونیاز که مسئولین به این قشر توجه ویژه ای داشته باشند.

وی تصریح کرد:برای رفت و آمد به شهر پلدختر برای تهیه مایحتاج لازم زندگی با مسائل ومشکلاتی مواجه هستیم.

زندگی عشایری پلدختر

دریکوند با بیان اینکه در ایام پاییز وزمستان در منطقه آب کر هستیم وسپس مهاجرت می کنیم ادامه داد:در فصل گرما به ارتفاعات تنام مهاجرت می کنیم.

زندگی عشایری پلدختر

این عشایر پلدختری اضافه کرد:اقتصاد و معیشت خانواده ام را از طریق همین امکانات موجود که در طبیعت موجود استفاده می کنیم.

وی ادامه داد:اقتصاد عشایر را باید امری طبیعی دانست ،زیرا منبع تغذیه دام های  ما بیشتر از طبیعت است.

زندگی عشایری پلدختر

دریکوند با اشاره به اینکه عشایر از تولیدات خود برای تامین مایحتاج زندگی استفاده می کنند افزود:تولید ماست،کره،دوغ،شیر ،کشک،فروش پشم ،از تولیدات بومی عشایر که به بازار عرضه می شود.

زندگی عشایری پلدختر

 وی تاکید کرد:از مسئولین انتظار داریم برای ادامه این چرخه زندگی واقتصاد عشایری کمک دهند و مسائل ومشکلات ما را از قبیل راه دسترسی،آب شرب،آنتن دهی موبایل،برق،بهداشت ودرمان،دامپزشکی و آموزش وپرورش مرتفع کنند ،هرچند اداراتی همچون شبکه بهداشت ودرمان و آموزش وپرورش در این خصوص پیگیر هستند.

زندگی عشایری پلدختر

به نظر می رسد امروز مسئولان برای حمایت از قشر زحمتکش عشایر و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل ،برنامه ریزی لازم داشته باشند تا همچنان شاهد رشد اقتصادی عشایر در منطقه باشیم.

منبع:بیان روز

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات