لرستان خبر گزارش می دهد

با آنکه 10 روز از بارندگی های 90ساعته اخیر در لرستان می گذرد کدورت و گل آلود بودن آب شرب شهر خرم آباد مرکز این استان موجب نارضایتی مردم این شهر شده است.

به گزارش لرستان خبر، مردم خرم آباد برغم آنکه مسئولان از عدم آلوده بودن آب شرب این شهر سخن می گویند ولی با توجه به کدر و گل آلود بودن آب لوله کشی بناچار برای حفظ سلامت خود از آب های معدنی استفاده می کنند.
در این میان شایعاتی نیز مبنی بر آلودگی آب و غیرقابل استفاده بودن آن در محافل عمومی انتشار یافته که این نیز موجب نگرانی مردم مرکز استان شده، شایعاتی که هر روز پر و بال بیشتری گرفته و موج اضطراب در میان مردم را افزایش می دهد.
بدون شک بارش 205میلیمتر باران طی حدود 90 ساعت موجب شادی و شکرگزاری است اما مادامی که زیرساخت های اولیه فراهم نباشد، گاهی اوقات حلاوت نزول این نعمت ها به نگرانی و نارضایتی تبدیل می شود.

*** تامین 70 درصد آب شرب خرم آباد بدون استفاده از تصفیه خانه
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: در حال حاضر 30 درصد آب شرب مشترکان خرم آباد توسط یک تصفیه خانه، 20 درصد چشمه ها و 50 درصد با استفاده از چاه تامین می شود.
حمیدرضا کرم وند افزود: برغم کدر بودن آب در حال حاضر آب مصرفی تمامی این مشترکان سالم و بهداشتی بوده و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی با اشاره به بارش باران اخیر و سیلاب در برخی از نقاط شهر خرم آباد تصریح کرد: آب آشامیدنی این شهر از چشمه های طبیعی تامین می شود وکدورت این چشمه ها پس از بارندگی های مداوم مشکلی در خصوص آلودگی آن ایجاد نکرده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان ادامه داد: دست کم باید دو واحد تصفیه خانه برای خرم آباد تاسیس شود که این مهم به دلیل نبود اعتبار محقق نشده است.
به گفته کرم وند، آبفای خرم آباد 130 هزار مشترک دارد که مصرف این مشترکان در دوره 45 روز گذشته 26 میلیون و 400 هزار متر مکعب بوده است.

***آب شرب خرم آباد آلودگی میکروبی ندارد/کیفیت شیمیایی آب نامطلوب است
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این خصوص گفت:آب شرب خرم آباد از طریق سه دهنه چشمه گلستان، مطهری و گرداب و 38 حلقه چاه عمیق تامین می شود.
رضا پیری علم با بیان اینکه 70 درصد آب شرب خرم آباد از طریق 38 حلقه چاه تامین می شود افزود: آب شرب 25 درصد مردم خرم آباد شامل مناطق کوی ارتش، اسدآبادی،107 هکتاری فاز یک کیو، خیابان انقلاب تا محدوده دره گرم تحت پوشش تصفیه خانه است.
وی ادامه داد: با وقوع بارندگی های هفته گذشته و بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی، کدورت آب شرب در مناطقی از جمله قاضی آباد، کوی فلسطین و قسمت هایی از خیابان ناصرخسرو بیش از حد مجاز است.
وی گفت: این آب از منظر زیبا شناختی مورد اعتراض مشترکان بوده که در مدت یک هفته گذشته کدورت آب به کمتر از 20ntu ( واحد کدورت سنجی) کاهش یافته و این در حالی است که استاندارد این میزان 5ntu و حد مطلوب آن کمتر از 1ntu است.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه کنترل کیفی آب آشامیدنی خرم آباد از طریق بازرسی مکرر انجام می شود اضافه کرد: از فروردین ماه امسال تاکنون دو هزار و 145 مورد کلر سنجی و 125 نمونه میکروبی آب شهر خرم آباد برداشت و آزمایش شده است.
پیری علم با اشاره به انجام دو نمونه آزمایش شیمیایی نیز بیان کرد: آب شرب خرم آباد از نظر آلودگی میکروبی مشکلی نداشته اما از نظر کیفیت شیمیایی به دلیل کدورت بیش از حد، نامطلوب است که این امر خطری برای سلامت شهروندان ایجاد نخواهد کرد.
وی گفت: هم اکنون کلر زنی به میزان بالا انجام می شود و به شهروندان توصیه می شود آب را پس از ته نشین شدن استفاده کنند.
به گفته پیری علم شهروندان در خصوص سلامت آب خرم آباد نگرانی نداشته باشند. ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات