پس از گذشت 10 روز همچنان

کدر بودن آب شرب شهر خرم‌آباد سبب شده تا مردم این شهر برای استفاده از آب آشامیدنی با مشکل جدی مواجه شوند.

به گزارش لرستان خبر، در پی بارش‌های اخیر در لرستان آب شرب برخی از مناطق استان کدر شده و با گذشت حدود دو هفته از این وضعیت آب آشامیدنی مردم شهر خرم‌آباد هم‌چنان کدر است.

از آنجاکه آب شرب شهر خرم‌آباد از سراب‌ها تأمین می‌شود چندین سال است که با بارش باران آب‌های سطحی با آب زیرزمینی مخلوط شده و مردم روزهای زیادی شاهد کدری آب هستند.

اکنون نیز آب شرب بخش‌های زیادی از مناطق شهر خرم‌آباد کدر و سبب نگرانی گسترده مردم شده به‌ طوری‌که برخی استفاده از آب کدر را دلیل بیمار شدن خود می‌دانند و برخی دیگر از مردم جوشاندن آب را چاره کار دانسته‌اند اما علی‌رغم نگرانی‌های مردم، مسئولان سلامت آب کدر شده را تائید کرده‌اند.

با توجه به اینکه آب شرب سالم ویژگی‌های مشخص خود را دارد (بی‌رنگ، بی‌بو، بدون مزه، زلال) اکنون آب کدر شده شهر خرم‌آباد اگر بار میکروبی هم نداشته باشد باز املاحی دارد که می‌تواند ضایعات خیلی زیادی برای بدن در پی داشته باشد بنابر این بالا بودن کدری آب را می‌تواند جزو مشکلات این آب دانست.

کدر بودن آب شرب شهر خرم‌آباد

کدر بودن آب شرب شهر خرم‌آباد تنها به این روزها برنمی‌گردد و مردم در روزه‌های دیگر سال هم هم‌چنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند چرا که تنها تصفیه‌خانه این شهر پاسخگوی جمعیت آن نیست و مسئولان برای رفع این مشکل باید چاره‌ای بی‌اندیشند.

از آنجاکه سلامتی و سالم بودن آب شرب حق همه مردم شهرخرم‌آباد است و تصفیه‌خانه موجود نیز نمی‌تواند مشکل همه شهر را رفع کند لازم است اقدام جدی در این زمینه انجام شود.

فرزانه سپهوند یکی از ساکنان منطقه ناصرخسرو در شهر خرم‌آباد در رابطه با وضعیت آب شرب منزلش گفت: نزدیک به دو هفته است که برای آب آشامیدنی با مشکل مواجه‌ایم که البته این مسئله  فقط مربوط به آب شرب نیست چون روزهای گذشته گل‌آلود بودن آب به حدی  بود که حتی نتوانستم از این آب برای شستن لباس و نظافت استفاده کنم.

وی افزود: دو فرزند کوچک دارم برای اینکه بیمار نشوند مجبور شده‌ام هر روز برای آن‌ها آب‌معدنی تهیه کنم و یا اینکه چندین ساعت آب را بجوشانم.

نگرانی مردم شهر خرم‌آباد از تصفیه نبودن آب

سپهوند عنوان کرد: مشکل گل‌آلود بودن آب این منطقه فقط مربوط به این دو هفته نیست چرا که ما هر سال شاهد کدر بودن آب هستیم و با وضعیتی که از این آب می‌بینیم بعید می‌دانم روزهای دیگر هم تصفیه‌شده باشد.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر وضعیت آب برای شستن لباس و نظافت کمی بهتر شده چون روزهای اول آب آشامیدنی منزلم هیچ فرقی با آب گل‌آلود یک جوی آب در داخل خیابان نداشت.

کرم ملکی یکی از ساکنان منطقه شقایق نیز در رابطه با وضعیت آب منطقه  محل سکونت خود اظهار داشت:  بیش از دو هفته است که آب شرب این منطقه برای خوردن قابل‌استفاده نیست به‌ طوری وقتی ظرف آبی را برای ته‌نشین شدن ناصافی‌های آب کنار می‌گذاریم پس از گذشت چند روز می‌بینیم که اصلاً ته نگرفته است.

جوشاندن آب برای جلوگیری از بیماری

وی افزود: با توجه به کدر بودن آب برای جلوگیری از مریض شدن همسرم مجبور است برای آب خوردن و پخت و پز غذا ساعت‌ها آب را بجوشاند که واقعا از این وضع خسته شده‌ایم و از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم چاره‌ای برای رفع مشکل آب این منطقه بی‌اندیشند.

بهرام کمره‌ای متخصص بهداشت محیط در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با مضرات کدری آب شرب شهر خرم‌آباد اظهار داشت: کدری آب شرب این شهر ناشی از ذرات ریز توده‌های خاک رس است که معمولاً به دلیل سیلاب وارد سراب و چشمه‌هایی که محل تأمین آب خرم‌آباد هستند وارد می‌شود.

139502061230529197576564

وی افزود: کدر بودن آب به‌ خودی‌خود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما با توجه به اینکه موقع کلرزنی گاهی میکروب‌ها لابه‌لای ذرات می‌روند از بین نمی‌روند.

احتمال آلوده بودن آب شرب مردم خرم‌آباد

استاد دانشگاه لرستان عنوان کرد: اگر شرکت آب و فاضلاب از نظر میکروبی آن را کنترل کند پس غلظت کلر مصرفی را بالا می‌برد ولی احتمال عبور میکروب و میکروبی بودن آب خیلی زیاد است پس می‌توان گفت وقتی غلظت کلر بالا باشد میکروب به‌ راحتی نشان داده نمی‌شود و احتمال آلوده بودن آب خیلی زیاد است.

وی با بیان اینکه کدری آب سبب به هم ریختن سیستم گوارشی می‌شود عنوان کرد: کدر بودن آب شرب سبب خوب عمل نکردن سیستم گوارش می‌شود بنابر این کدری آب صدمه به بدن و به ویژه کلیه و دستگاه گوارش را به دنبال دارد.

کمره‌ای بیان کرد: با آلودگی که من از آب شهر خرم‌آباد دیدم امکان ندارد که میکروب در برود بنابراین با همین ظاهر آب هم مطمئن هستم که این آب آلوده است.

بالا بودن غلظت کلر در آب شرب خرم‌آباد

وی گفت: اگر گفته شود آب آلوده نیست غلظت کلر بالا رفته است پس اگر آب آلوده نیست غلظت کلر را حداقل کم کنند چون حد مجاز کدری یک است اما با آبی که من می‌بینم از 10 هم بالاتر است

کدر بودن آب شرب شهر خرم‌آباد به دغدغه برای برای مردم تبدیل شده اما مسئولان این کدری را بدون مشکل و امری طبیعی می‌دانند به طوری که حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان پیش‌ از این در رابطه با کدر بودن آب آشامیدنی مناطقی از شهر خرم‌آباد اظهار داشت: کدری آب مربوط به امسال یا دوره خاصی نیست بلکه هر وقت سال پرباران بوده آب چشمه‌ها کدر می‌شود.

 نبود آلودگی میکروبی در آب شهر

وی افزود: از طریق بهداشت از نبود آلودگی میکروبی در آب اطمینان کسب کردیم و تنها مشکل آب آشامیدنی زلال نبودن و کدری آن است که باب میل مردم نیست و امری طبیعی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان لرستان با اشاره به اینکه سه سیستم تأمین آب در خرم‌آباد وجود دارد عنوان کرد: یکی از این دستگاه‌ها چاه‌ها هستند که 50 درصد آب خرم‌آباد را تأمین  می‌کنند و مشکل خاصی ندارند.

وی در رابطه با فعالیت تصفیه‌خانه شهر خرم‌آباد بیان کرد: حدود شش ماه  پیش در تصفیه‌خانه آب خرم‌آباد شروع به‌کارکردیم که برای اولین بار کامل راه‌اندازی شد چون تاکنون فقط بخش فیلتراسیون آن کار می‌کرد که با هزینه‌ها و تلاش‌های انجام‌شده با شروع بارندگی‌ها این تصفیه‌خانه وارد مدار شد.

نرسیدن آب تصفیه خانه خرم‌آباد به برخی از مناطق شهر

کرموند با بیان اینکه تصفیه‌خانه آب خرم‌آباد با تمام ظرفیت خودکار می‌کند گفت: توانستیم از آب تصفیه‌خانه به بقیه شهر بدهیم ولی از آنجاکه حدود 20 درصد از شبکه ما به تصفیه‌خانه وصل نیست امکان این وجود ندارد آب تصفیه‌خانه را به این مناطق برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته وصل کردن برخی شبکه‌های آب‌رسانی سطح شهر به‌طور ناقص انجام‌ شده که نیاز است به مناطق جنوب شهر خرم‌آباد نیز وصل کنیم تا مشکل تابستان پیشرو، افت فشار آب و کدری آب در سال‌های آینده حل شود.

لزوم احداث واحد دوم تصفیه خانه خرم‌آباد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: این تصفیه‌خانه نمی‌تواند مشکل همه شهر خرم‌آباد را رفع کند که به‌طور یقین نیازمند اعتباراتی برای ایجاد واحد دوم تصفیه‌خانه و اجرای خطوط بین تصفیه‌خانه و مخازن هستیم.

کورش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز  در رابطه با کدر بودن آب برخی نقاط  شهر خرم‌آباد اظهار داشت: بر اساس آزمایش‌ها انجام‌شده کدری آب شرب شهر خرم‌آباد آلودگی میکروبی به همراه ندارد.

وی افزود: کدری آب از دید ما چندان مهم نیست چون بیماری چندانی برای مردم  به همراه ندارد بنابراین در بحث آب شرب مهم آلودگی میکروبی است.

با توجه به اینکه آب شرب سالم یکی از نیازهای ضروری و روزمره مردم شهر خرم آباد است و ناسالم بودن آب سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد، لازم است مسئولان  امر برای راه‌اندازی واحد دوم تصفیه خانه خرم‌آباد اقدام عملی داشته باشند تا همه مردم  شهر از آب شرب سالم استفاده کنند.

گزارش از سکینه بیرانوند-تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات