لرستان خبر گزارش می دهد؛

شورای اسلامی شهر بروجرد به‌ رغم فعالیت‌های سه‌ ساله خود عملکردی منفعلانه در خصوص برخی وظایف محوله از جمله توان مدیریتی مجموعه خود داشته است.

به گزارش لرستان خبر، با تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در 9 اردیبهشت سال 78 این نهاد مردمی با وظایف تعریف‌ شده برای آن توانست بسیاری از مشکلات مدیریتی در شهرهای بزرگ و کوچک را در سیطره مدیریت مبتنی بر مشورت خود درآورده و آن‌ها را رفع‌ و رجوع کند.

انتخاب شهرداران نخستین وظیفه شورای شهر است که در کنار این وظیفه مهم بیش از 35 وظیفه دیگر از جمله بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها به‌ منظور برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقام‌های مسئول مرتبط در زمره وظایف تعریف‌ شده برای این پارلمان محلی است.

همچنین نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و دیگر سازمان‌های خدماتی، همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان‌های مملکتی در زمینه‌های مختلف و نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آن‌ها به‌گونه‌ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد از دیگر وظایف شوراهای اسلامی شهر است که با وجود پرداختن به وظایف ابتدایی تا حدودی نادیده گرفته‌ شده است.

شهرستان بروجرد با جمعیتی بالغ‌ بر 330 هزار نفر 13 عضو اصلی در شورای اسلامی شهر خود دارد که به‌ رغم گذشت سه سال از فعالیت شورای چهارم در این شهرستان ابهاماتی در نحوه فعالیت آن و نارضایتی برخی شهروندان از انجام وظایف اعضای آن به گوش می‌رسد.

بدیهی است هر گونه اظهار نظر در خصوص نحوه عملکرد شورای چهارم با واکنش‌هایی مواجه خواهد بود بنابراین به‌ واسطه روز شوراها سری زده‌ایم به شورای شهر بروجرد تا از نزدیک در مصاحبه‌ای با اعضای آن کارایی و یا عدم کارایی این پارلمان محلی را جویا شویم اما متأسفانه برخی اعضای شورا حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم نشدند.

ناصر مرادی از اعضای شورای شهر بروجرد است که به‌ شدت به عملکرد شورای چهارم منتقد بود و آن را محکوم‌ به انحلال می‌داند و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار می‌کند: با توجه به اصل هفتم قانون اساسی با استناد به آیه قرآنی « وشاورهم فی الامر» شوراها تشکیل‌ شده که این خود اهمیت شوراها را مشخص می‌کند اما در شورای چهارم شهرستان بروجرد به‌ جز قانون‌گریزی کار مثبتی برای شهر انجام‌ نشده است.

باندبازی‌ها و گذشت از منافع عمومی در شورای چهارم

وی با اشاره به خودداری اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد از ارائه یک گزارش عملکرد به شهروندان خاطرنشان می‌کند: این حق مردم است که بدانند در شورایی که خود اعضای آن را انتخاب کرده‌اند چه می‌گذرد اما اعضای شورای شهر از ارائه گزارش عملکرد و هزینه و درآمد که باید هر شش ماه یک‌بار صورت پذیرد، به دلایل مختلف خودداری می‌کنند.

عضو شورای شهر بروجرد با اشاره به وقوع برخی جناح‌بندی‌ها و باندبازی‌ها در بدنه شورای شهر بیان می‌کند: افرادی هستند که بیشتر کاری که انجام می‌دهند برای حفظ منافع باند و گروهی است که به عضویت آن درآمده‌اند و به دنبال تأمین خواسته‌های آن‌ها هستند که برای تأمین منافع خود از منافع عموم گذشته‌اند به‌گونه‌ای که در حال حاضر منافع عموم معنی نداشته و در شورای چهارم قابل‌رؤیت نیست.

وی تصریح می‌کند: در اصل شورا پارلمانی محلی است که برای کل شهر تشکیل‌شده اما مهم‌ترین وظیفه آن انتخاب شهردار است که در این شورا تنها به انجام این وظیفه اکتفا شده و نظارت بر دیگر ادارات را فراموش کرده‌اند درصورتی‌که برابر بند 31 ماده 71 قانون شوراها کلیه ادارات خدماتی باید گزارش عملکرد و برنامه سالانه خود را به شورا ارائه کرده و با آن‌همکاری کنند درحالی‌که تمام فکر و ذکر این شورا به عملکرد شهرداری معطوف شده و در اداره آن‌هم ناتوان مانده‌ایم که علت این ناتوانی هم عدم گذشت از منافع شخصی و ارجحیت آن به منافع عمومی است.

ضعف عملکرد شورا در نتیجه عدم روحیه مطالبه‌گری مردم

مرادی عملکرد ضعف شورای چهارم را به دلیل عدم وجود روحیه مطالبه گری در مردم دانسته و می‌افزاید: مردم در مواجهه با عملکرد ضعیف شورای شهر باید عکس‌العمل نشان داده و از انتخاب مجدد برخی اعضای ناکارآمد که ضعف توان مدیریتی آن‌ها را در دوره‌های قبل مشاهده کرده‌اند، خودداری می‌کردند اما این اتفاق رخ نداده تا بار دیگر پایه شورا انتخابی غلط باشد و افراد ناکارآمد و غیرمتخصص سکان مدیریت شهری را بر دست‌گیرند.

وی خاطرنشان می‌کند: وقتی مردم روحیه مطالبه گری نداشته باشند اعضای شورا هم پای‌کار نیامده و هرکسی بدون واهمه از سؤال و جواب مردم کار خود را انجام می‌دهد.

ضعف مدیریتی علت طرح استیضاح شهردار بروجرد

عضو شورای شهر بروجرد در ادامه به استیضاح شهردار بروجرد اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی اعضای شورا با استیضاح شهردار مخالفت داشتند و معتقد بودند باید شورا به شهردار برنامه دهد اما شورا هم نتوانست این اقدام را به‌درستی انجام دهد تا بار دیگر مسئله استیضاح شهردار بروجرد توسط چهار تن از اعضای شورای شهر پیگیری شود.

وی علت طرح استیضاح شهردار بروجرد را ضعف مدیریت وی و اخذ دستور از خارج شورا دانسته و عنوان می‌کند: به‌عنوان‌مثال انجام برخی اقدامات عمرانی هزینه‌بر به سفارش افرادی خارج از شورا آن‌هم در شرایطی که شهرداری با بحران مالی مواجه است کاری غیراصولی و ناکارآمد است.

مرادی بیان می‌کند: مدیریت ضعیف شهرداری بروجرد سبب افزایش بدهی‌های این نهاد به تأمین اجتماعی و پیمانکاران شده و عامل به وجود آورنده افت شدید مالی در این نهاد شده است که در صورت ادامه این روند شهرداری با افت شدید درآمدی و درنهایت اعلام ورشکستی مواجه خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: اگر قانون به‌درستی اجرا شود شورای چهارم مستحق انحلال است چراکه غیبت چندماهه برخی اعضای شورا که در صورت افزایش بیش از شش جلسه فرد غایب حذف می‌شود، توجیهی ندارد که البته در کنار آن باید تخلف زدن ساعت اضافی برای برخی‌ها که کم‌کاری می‌کنند آن‌هم خلاف قانون، شورای چهارم شهر بروجرد علاوه بر انحلال مستحق  پیگرد قانونی است.

عملکرد موفق شورای چهارم بروجرد

عباس شمس‌الدینی رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد در خصوص کارآمدی شورای اسلامی شهر بروجرد این‌چنین می‌گوید: در استان لرستان و غرب کشور عملکردی موفق‌تر از شورای چهارم بروجرد تاکنون ثبت‌ نشده است و به‌ عنوان رئیس شورا هم از عملکرد شورا و هم از عملکرد شهرداری رضایت دارم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر غیبت چندماهه برخی اعضای شورا که بر اساس قانون تخلف محسوب می‌شود عنوان می‌کند: غیبت چندماهه برخی اعضای شورا به دلیل انجام اعمال جراحی بوده و مرخصی استعلاجی داشته‌اند ونمی تواند زمینه‌ای برای حذف آن‌ها از شورا باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد با دفاع تمام‌قد از عملکرد شورای چهارم بیان می‌کند: متأسفانه هرکسی در تریبون‌های مختلف حرف می‌زند و عملکرد شورای چهارم را نقد کرده و مدعی است که در این شورا کاری انجام‌نشده اما تاکنون کسی از اقدامات مثبتی که در طول عمر سه‌ساله این شورا انجام‌شده حرفی به میان نیاورده است.

وی با تشریح برخی اقدامات انجام‌شده عمرانی درنتیجه فعالیت این شورا می‌افزاید: احداث جاده دسترسی به روستای ونایی که باوجود داشتن وضعیتی نامناسب سالانه ده‌ها تصادف و کشته و مجروح در این محور به وقوع می‌پیوست و احداث هشت کیلومتر راه کمربندی از اقدامات شاخصی است که با پیگیری این شورا انجام‌شده است.

شمس‌الدینی احداث پل پیامبر اعظم با صرف اعتباری معادل 22 میلیارد ریال از دیگر اقدامات عمرانی شاخص شورای چهارم برشمرده و می‌گوید: احداث جاده دارالسلام به طول یک کیلومتر و دو بانده کردن صد متر از آن بااعتباری معادل یک میلیارد ریال، افزایش 33 درصدی فضای سبز، مرمت و اصلاح کف‌پوش خیابان‌ها، انجام اقدامات فرهنگی و ورزشی در اقصی نقاط بروجرد، اصلاح روکش آسفالت شهرک غرب بااعتباری معادل دو و نیم میلیارد ریال ازجمله این اقدامات بوده است.

وی با دفاع از انتخاب به‌جای شهروندان بروجردی در سال 92 تصریح می‌کند: در این شورا اقشار مختلف مردم ازجمله روحانی، بازاری، ورزشکار و استاد دانشگاه توانسته‌اند عملکردی موفق و شایسته‌تر از دوره‌های پیشین شورا داشته باشند.

منبع تسنیم

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ماهان

    از وقتیکه شورا تشکیل شد شهرداری به این روز افتاد.

نظرات