با حضور جهانگیری

سد حوضیان الیگودرز پیش از ظهر سه شنبه در آستانه ۱۲ سالگی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش لرستان خبر، سد حوضیان الیگودرز پیش از ظهر امروز سه شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

عملیات اجرایی این سد از سال ۸۳ با هدف تامین آب کشاورزی و صنعت و توسعه گردشگری منطقه آغاز شده است.

پروژه‌ای در آستانه ۱۲ سالگی

نام پروژه: سد حوضیان

سال شروع پروژه: ۱۳۸۳

عمر پروژه: ۱۲ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: بهره‌برداری شد

محل احداث: الیگودرز

کاربری و اهمیت پروژه: کشاورزی - تأمین ۳۱.۲ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری سه هزار هکتار از اراضی پایین‌دست

علی امید سیفی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه عملیات اجرایی سد حوضیان از سال ۸۳ آغاز شده است اظهار داشت: این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی، حجم مخزن ۳۱.۲ میلیون متر مکعب، طول تاج ۵۳۳ متر، عرض تاج ۱۰ متر، ارتفاع از پی ۷۳ متر بوده که که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تامین آب کشاورزی در سطح سه هزار هکتار از اراضی مشرف به سد، تامین آب صنعت به میزان دو میلیون متر مکعب، توسعه صنعت آبزی پروری است بیان داشت: در این راستا به سرمایه گذار برای اجرای طرح پرورش ماهی در دریاچه سد اجازه فعالیت داده ایم و توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال مولد و بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه از دیگر اهداف احداث این سد بوده است.

بنابراین گزارش ۲۱ خردادماه سال ۹۴ بود که معاون اجرایی رئیس‌جمهور به لرستان سفر کرد تا با حضورش کار آبگیری سد حوضیان آغاز شود، همان روز محمد شریعتمداری در جمع خبرنگاران از بهره‌برداری این سد تا پایان سال خبر داد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با یادآوری اینکه برنامه اساسی دولت تلاش در راستای رفع مشکلات مربوط به آب در کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش است در مورد تاریخ بهره‌برداری از حوضیان ابراز امیدواری کرد که آب پشت این سد به حدی برسد که بتوان سال ۹۴ کار بهره‌برداری کامل سد و شبکه‌ها را انجام داد.

بعدازاین اظهارات بود که ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود..

استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران و دارا بودن ۱۲ درصد آب‌های جاری کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است. پتانسیلی که ده‌ها سال است بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.
منبع مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • حامد

    هنوز الگوی درست و علمی و عملیاتی و بر اساس آمایش سرزمینی طراحی و اجرا نشده و این کارها فقط برای توجیه نا کارآمدی افرادی است که در پستهای کلیدی جا خوش کرده اند و بودجه ها را به مصارف غیر میرسانند از همین بازی ها هم راه می اندازند تا بگویند دارند کار می کنند.اگر این استان پرباران است کدام کار زیربنایی درخصوص بهبود کشاورزی و صنایع تبدیلی و حتی یک واحد بسته بندی استاندارد کرده اید ؟؟؟

نظرات