وقتی طرح گردشگری در پس "پرورش ماهی" مغفول می‌ماند

سد حوضیان الیگودرز که بنا است به مجتمع گردشگری تبدیل شود و بخشی از آب آن برای تأمین آب شرب منطقه استفاده شود اما با ایجاد طرح "پرورش ماهی در قفس" آب آن قابل‌استفاده نیست.

به گزارش لرستان خبر، سد حوضیان الیگودرز از سال 83 با هدف تأمین آب کشاورزی و صنعت در وسعت 3 هزار هکتار، صنعت 2 میلیون مترمکعب، توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس و توسعه بخش گردشگری ایجاد شده که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

در مراسم افتتاحیه این سد اما و اگرهایی بین برخی فعالان محیط‌زیستی وجود داشت اعتراض مبنی بر اینکه بخشی از آب این سد باید برای شرب مردم شهرستان استفاده شود ولی آب منطقه‌ای استان با واگذاری این سد به بخش خصوصی و بدون اخذ مجوز اقدام به پرورش ماهی در قفس می‌کند.

این در حالی است که برخی از عوامل اجرایی سد، بخشی از آب سد حوضیان را برای مصرف مردم می‌دانند ولی مدیرکل آب منطقه‌ای استان این موضوع را تکذیب کردند.

عدم اخذ مجوز طرح پرورش ماهی در قفس

جای این سؤال است که آیا این سد برای استفاده و بهره‌گیری یک بخش احداث‌ شده است چرا که با اجرایی شدن طرح پرورش ماهی در قفس آب این سد غیرقابل‌مصرف و بحث گردشگری نیز غیرعملی می‌شود.

این در حالی است که معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح سد حوضیان بیان کردند امیدواریم این سد برای سه هزار هکتار اراضی کشاورزی الیگودرز نقش خوبی داشته و از سد برای کارهای غیرآبی استفاده شود چرا که سد چسبیده به شهرستان است و می‌تواند پایگاه خوبی برای گردشگری شود.

وی افزود: دولت حمایت می‌کند تا مردم از این سد استفاده بیشتری کنند؛ مردم این شهرستان و حتی کشور می‌توانند اوقات فراغت خود را در کنار سد بگذرانند بنابراین استاندار و مسئولان برای تبدیل‌شدن به پایگاه خوب گردشگری و استراحت مردم کمک کنند تا در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

امروزه توجه فزاینده‌ای به استفاده بهینه از منابع آبی برای آبزی‌پروری وجود دارد که این ظرفیت می‌تواند سودمند باشد اما با وجود کمبود آبی که در فصل خشک‌سال با آن مواجه هستیم این اقدام شاید به‌ جای سوددهی ضررهای بیشتری به استان وارد کند.

عدم رغبت سرمایه‌گذار برای احداث پرورش ماهی

عبدالرضا توکلی مدیرعامل موسسه زیست پویان الیگودرز و عضو هیئت‌مدیره شبکه محیط‌زیست استان لرستان اظهار داشت: مدیرکل آب منطقه‌ای استان برای ایجاد طرح ماهی در قفس در سد حوضیان هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی اعمال نکرده است.

وی افزود: برای عدم اخذ مجوز آب منطقه‌ای پرونده  تشکیل‌شده اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته، سرمایه‌گذار این طرح در نماز جمعه این هفته اعلام کردند که من هیچ‌گونه رغبتی به سرمایه‌گذاری در این زمینه نداشته‌ام ولی من را با فشار به اینجا آورده‌اند.

مدیرعامل موسسه زیست پویان الیگودرز با بیان اینکه آب سد حوضیان، آب شرب منطقه است عنوان کرد: سال گذشته که آب سد کمندان بسته شد و لوله‌ها را شکستند مردم شهرستان الیگودرز پنج روز را بدون آب سپری کردند که در شورای تأمین شهرستان مصوب شد یک لوله برای آب شرب منطقه در سد حوضیان ایجاد شود.

تأمین آب شرب منطقه

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مقرر شده آب این سد برای شرب استفاده شود چه لزومی دارد طرح پنج هزار تنی برای پرورش ماهی احداث شود آیا با اجرایی شدن این طرح فضولات ماهی در آب نمی‌ماند و در تابستان که هوا گرم می‌شود گردشگران می‌توانند به این منطقه بیایند.

توکلی تصریح کرد: یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دبی مایل بود برای سرمایه‌گذاری در بحث گردشگری ورود کند ولی با اجرایی شدن طرح پرورش ماهی هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در بحث گردشگری در این منطقه نیست.

وی خاطرنشان کرد: علت تکذیب مدیرکل آب منطقه‌ای استان از آب شرب فشارهای سیاسی است؛ در شول‌آباد بزرگ‌ترین پرورش ماهی ایجاد شده چرا برای اجرایی کردن طرح پرورش ماهی در قفس به آنجا مراجعه نمی‌کنند.

ایجاد طرح پرورش ماهی در قفس در سدهای غیر شرب

کیارش بیرانوند مدیرکل شیلات استان لرستان  اظهار داشت: کارگروهی متشکل از محیط‌زیست، امور آب و شیلات در استان وجود دارد که به‌ صورت مشترک از سدهای غیر شرب برای بحث پرورش ماهی استفاده می‌شود.

وی افزود: این کارگروه به‌ صورت پایلوت روی سدهایی که برای مصارف کشاورزی است طرح پرورش ماهی در قفس را اجرا می‌کند و همگام با این کار بحث مطالعات سدها نیز انجام می‌شود.

مدیرکل شیلات استان لرستان با اشاره به اینکه امور آب برای ایجاد سد حوضیان 120 میلیارد تومان هزینه کرده است عنوان کرد: سرمایه‌گذار با هزینه شخصی خود اقدام به پرورش ماهی می‌کند و تعهد محضری داده‌اند چنانچه خسارتی وارد شود خود آن‌ها مقصر هستند.

هزینه 120 میلیاردی برای ایجاد شد حوضیان

وی با عنوان اینکه ما مجری طرح هستیم و وظیفه تولید را بر عهده‌داریم و مطالعه طرح باید توسط امور آب انجام شود بیان کرد: هر شش ماه یک‌بار ماهی‌ها به وزن 500 گرم می‌رسند و بنا است برای اینکه از دریچه‌های قفس بیرون نروند هر شش ماه یک‌بار پروش داده شود.

بیرانوند تصریح کرد: امور آب قرارداد یک‌ساله با سرمایه‌گذار بسته و قفس‌هایی که در سد ایجاد شده، قفس‌های دریایی هستند و بعد از اتمام قرارداد یک‌ ساله اگر امور آب تشخیص دهد که سرمایه‌گذار نمی‌تواند کار را ادامه دهد قفس‌ها جمع‌آوری می‌شود.

اصغر بلکی‌وند رئیس محیط‌زیست شهرستان الیگودرز با بیان اینکه مجوز محیط‌زیستی برای احداث طرح پرورش ماهی در سد حوضیان به‌ صورت مشخص گرفته نشده است اظهار داشت: تاکنون مجوز به صورتی که کارشناسان محیط‌زیست از منطقه بازدید و طرح را تأیید کند اخذ نشده است.

آلوده شدن آب سد بر اثر طرح پرورش ماهی

وی افزود: تنها صورت‌جلسه‌ای در استاندار لرستان با حضور مسئولانی که مرتبط با این موضوع هستند انجام شد که نتیجه صورت‌ جلسه ‌این شد که به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس محیط‌زیست شهرستان الیگودرز در راستای تأمین آب شرب منطقه عنوان کرد: مقرر شده به‌ صورت ذخیره‌ای مقداری از آب این سد برای مواقع اضطراری برای آب شرب استفاده شود.

وی بیان کرد: سال گذشته آب شهرستان الیگودرز در اثر بارندگی و گل‌ و لای قطع و سایت انتقال آب این شهرستان دچار مشکل که آب مردم تا چند روز قطع بود بنابراین مقرر شد از آب این سد برای مواقعی که با مشکل مواجه می‌شویم استفاده شود.

بلکی‌وند تصریح کرد: زمانی که طرح پرورش ماهی در قفس در سد حوضیان اجرایی شود آب این سد آلوده‌تر می‌شود و تصفیه‌کردن آن مشکل است.

وی خاطرنشان کرد: بحث گردشگری در این منطقه نیز محدودتر می‌شود و اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه ورود کند و بخواهد کاری کنند با یک سری محدودیت‌ها مواجه می‌شود و نمی‌تواند به‌ صورت کامل از سایت گردشگری استفاده کند.

با توجه به اینکه 120 میلیارد تومان برای احداث سد حوضیان الیگودرز هزینه شده ولی با وجود احداث طرح «پرورش ماهی در قفس» مزیت‌های این سد مبنی بر تأمین آب شرب منطقه و ایجاد فضای گردشگری مغفول می‌ماند و فقط سود حاصل از آن به یک بخش می‌رسد که نیاز است مسئولان استان در تصمیم خود بازنگری داشته باشد.

گزارش از فاطمه بیرانوند-تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • هم استانی

    اندر حکایت کار بی تدبیر.

نظرات