رکود و مالیات بر ارزش‌افزوده سبب شده تا ۲۰۰ واحد سنگ‌بری در لرستان تعطیل و ۳۰۰۰ نیروی حوزه سنگ که ۳۶ درصد اشتغال صنعت استان در این بخش است بیکار شوند.

به گزارش لرستان خبر، معادن سنگ یکی از ظرفیت‌های خوب استان لرستان است که با بهره‌گیری از ظرفیت این معادن می‌توان جهش بزرگی در حوزه اقتصاد استان ایجاد کرد چرا که 27 درصد سنگ کشور در این استان تولید می‌شود.

از آنجا که در سال‌های اخیر واحدهای سنگ‌بری استان لرستان نیز به‌ دنبال سایر سنگ‌بری‌های کشور با رکود مواجه شده‌اند بخشی زیادی از سنگ‌بری‌های استان تعطیل و کارگران زیادی از کار بیکار شده‌اند و این در حالی است که 36 درصد از اشتغال صنعت لرستان مربوط به همین حوزه سنگ است.

مالیات بر ارزش‌افزوده، جرائم تصاعدی، نبود پایانه‌های صادراتی، خام فروشی، نبود سرمایه در گردش، ضعف در سیاست‌گذاری و سوء مدیریت در حوزه صنعت و معدن سبب شده تا در سال‌های اخیر نه‌ تنها استفاده بهینه از ظرفیت سنگ استان نشود بلکه با تعطیلی پی‌درپی این واحدها به بحران بیکاری استان دامن زده شود که بیکاری 3000 نفر در صنعت سنگ استان خود گواهی بر این ادعا است.

در نهایت با پیگیری‌های انجام‌ شده سال گذشته مسئولان ارشد استان در سفر معاون اجرایی رئیس‌جمهور به استان مشکلات این واحدها  مطرح کردند که بنا شد در هیئت دولت به این موضوع رسیدگی شود اما پس از گذشته یک سال هنوز تغییری در بهبود وضعیت سنگ‌بری‌ها ایجاد نشده است و مشکلات این واحدها هم‌چنان پابرجا است.

ولی‌الله میرزایی اصل فرماندار شهرستان الیگودرز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به غیرفعال شدن بخشی از واحدهای سنگ‌بری شهرستان الیگودرز اشاره کرد و اظهار داشت: از مجموع 80 واحد سنگ‌بری این شهرستان 15 واحد کلاً جمع‌آوری‌ شده به‌ طوری‌که تجهیزات این واحدها را نیز فروخته‌اند.

تعطیلی 40 واحد سنگ‌بری در شهرستان الیگودرز

وی افزود: از 65 واحد باقی‌مانده هم‌ اکنون 40 واحد تعطیل و 25 واحد دیگر با 40 تا 50 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

فرماندار شهرستان الیگودرز به تعدیل نیروی واحدهای سنگ‌بری الیگودرز اشاره کرد و گفت: اگر در گذشته 15 نفر در هر یک از واحد سنگ‌بری مشغول به کار بود اما اکنون با غیرفعال شدن آن‌ها تعداد نیروها به چهار تا پنج نفر کاهش‌ یافته است.

تعطیلی 43 واحد سنگ‌بری در شهرستان دورود

ماشالله نعمتی فرماندار شهرستان دورود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مجموع واحدهای سنگ‌بری این شهرستان را 125 واحد است برشمرد و اظهار داشت: اکنون در این شهرستان 78 واحد سنگ‌بری فعال، 4 واحد نیمه فعال و 43 مورد تعطیل‌ شده است.

وی با بیان اینکه 118 واحد سنگ‌بری دورود دارای پروانه و هفت مورد نیز جواز تأسیس دارند افزود: عمده‌ترین مشکل واحدهای سنگ‌بری شهرستان دورود را نداشتن بازار و عدم فروش است.

تعطیلی 35 واحد سنگ‌بری در شهرستان بروجرد

صفر زارع رئیس هیئت‌ مدیره انجمن سنگ‌بران استان لرستان دی‌ماه سال گذشته در رابطه با رکود برخی از سنگ‌بری‌های  شهرستان بروجرد اظهار داشت: از 120 واحد سنگ‌بری بروجرد بیش از 35 واحد آن تعطیل‌ شده است.

وی افزود: بیشتر واحدهای فعال سنگ‌بری استان لرستان و شهرستان بروجرد با کمتر از نیمی از توان و ظرفیت خود با حداکثر 6 ساعت کاری در روز فعالیت می‌کنند که این میزان ساعت کاری در گذشته بیش از 12 ساعت در طول روز بوده است.

با توجه به مشکلات واحدهای تولیدی و رکود در بازار ساخت‌ و ساز در سنگ‌بری‌های بروجرد احتمال می‌رود که تولید در سنگ‌بری‌های بروجرد نیز از دی‌ماه سال گذشته تاکنون کاهش‌یافته باشد.

محمدرضا صفی خانی رئیس صنعت، معدن تجارت لرستان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تعدادی از سنگ‌بری‌های استان لرستان به دلیل نداشتن تکنولوژی جدید قابل‌رقابت با تولیدات بازارهای داخل و خارج از استان نیستند.

غیرفعال شدن سنگ‌بری لرستان به دلیل عدم تکنولوژی مدرن

وی با بیان اینکه عدم تکنولوژی مدرن سبب غیرفعال شدن برخی از واحدهای سنگ‌بری استان شده است افزود: هم‌اکنون حدود 70 واحد سنگ‌بری استان غیرفعال است.

صفی‌خانی رکود بازار مسکن را علت دیگر تعطیلی واحدهای سنگ‌بری استان دانست و عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات واحدهای سنگ‌بری بحث مالیات بر ارزش‌افزوده است که برای این موضوع ملی پیگیری‌های زیادی انجام شد.

رئیس صنعت، معدن تجارت استان لرستان ارائه اطلاعات دقیق وضعیت سنگ‌بری‌های استان به خبرنگار تسنیم را به معاون‌های این اداره ارجاع داد اما علی‌رغم پیگیری‌های مکرری که انجام شد هیچ‌ یک از معاون‌های این اداره حاضر به پاسخ‌گویی در این زمینه نبودند.

رئیس صنعت، معدن تجارت لرستان پیش‌ از این نیز چهاردهم اردیبهشت‌ماه امسال در نشست با فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی استان میزان استخراج سنگ را در سال گذشته یک‌ میلیون و 145 هزار تن اعلام کرد و گفت: معادن استان لرستان 14 درصد سنگ کشور را تولید می‌کنند امام هم‌اکنون به دلیل مشکلات موجود، سنگ‌بری‌های مدرن استان تنها با 30 درصد ظرفیت خودکار می‌کنند.

تعطیلی 200 واحد سنگ‌بری در استان لرستان

محسن غیاثوند رئیس هیئت‌ مدیره کانون سنگ ایران نیز در رابطه با وضعیت سنگ‌بری‌های استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از 550 واحد سنگ‌بری در استان لرستان حدود 200 واحد تعطیل و مابقی با زیر 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی مجموع کارگرهای واحدها سنگ‌بری استان 10 هزار نفر برشمرد و افزود: فعالیت این 10 هزار نفر به معنای اشتغال 36 درصد در حوزه صنعت استان است.

رئیس هیئت‌ مدیره کانون سنگ ایران با بیان اینکه 10 درصد واحدهای سنگ‌بری کشور در استان لرستان وجود دارد عنوان کرد: 27 درصد سنگ کشور نیز در استان لرستان تولید می‌شود.

بیکار شدن 3000 کارگر در واحدهای سنگ‌بری لرستان

وی بیان کرد: صادرات سنگ در استان لرستان تقریباً 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته که این امر سبب شده تا صاحبان این واحدها انگیزه‌ای برای کار کردن نداشته باشند.

غیاثوند به مشکلات واحدهای سنگ‌بری استان لرستان اشاره کرد و افزود: متأسفانه اکنون حدود سه هزار نفر از کارگران واحدهای سنگ‌بری این استان بیکار شده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگ ایران عمده‌ترین مشکل واحدهای سنگ‌بری را رکود دانست و تصریح کرد: از دیگر مشکلات این واحدهای سنگ‌بری قوانین مالیاتی (ارزش‌افزوده و نحوه دریافت آن)، جرائم تصاعدی، عدم دسترسی به بازارهای جهانی، نبود پایانه‌های صادراتی، خام فروشی، نبود آموزش، نبود سرمایه در گردش و مشکلات گشایش اسناد اعتباری LC است. منبع:

گزارش از سکینه بیرانوند-تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات