لرستان خبر گزارش می دهد

آلودگی آب ناشی از ورود، گچ، سیمان، مصالح ساختمانی و... توسط یکی از کارگاه های احداث تونل این آزادراه، موجب اعتراض مردم اهالی منطقه به خصوص روستای خمسیانه بیران شهر شده است.

به گزارش لرستان خبر، پروژه آزادراه اراک - بروجرد- خرم آباد بیش از 135 کیلومتر طول دارد و عملیات اجرایی آن از سال 92 با اعتبار 960 میلیارد تومان آغاز شده است.

پروژه ای که به زعم بسیاری از کارشناسان نقش مهمی در تسهیل حمل و نقل کالایی و مسافر بری استان را دارد و موجب اتصال محور شمال به جنوب کشور می شود.

پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم الانبیا است؛ قرارگاهی که علاوه بر این پروژه، پروژه های دیگری را در سطح استان مانند راه آهن؛ توسعه فرودگاه و... را بر عهده گرفته است.

طرح هایی که اگر به مرحله بهره برداری برسند قطعا وضعیت استان روندی روبه رشد و در مسیر توسعه قرار خواهد گرفت.

اما متاسفانه بروز برخی از مشکلات ناشی از این پروژه ها؛ شیرینی این طرح ها را گاهی برای مردم تلخ می کند.

یکی از این معضلات مربوط به پروژه آزاد راه اراک- بروجرد- خرم آباد است؛ مشکلی که اکنون گریبان  کشاورزان، دامدارن و باغداران منطقه را گرفته است.

آلودگی آب ناشی از ورود، گچ، سیمان، مصالح ساختمانی و... توسط یکی از کارگاه های احداث تونل این آزادراه، موجب اعتراض مردم اهالی منطقه به خصوص روستای خمسیانه بیران شهر شده است.

میثم فرجی کارشناس ارشد بیوتکنولوژی، یکی از اهالی روستای خمسیانه از توابع بیرانشهر است که  مشکل به وجود آمده توسط این شرکت را شرح داد.

 

 وی در این باره گفت: شرکت خاتم الانبیا که در حال احداث تونل برای آزادراه اراک- بروجرد- خرم آباد در منطقه بیرانشهر است، متاسفانه پساب فاضلاب را صورت غیر اصولی دفع می کند و به دلیل اینکه ما در منطقه پایین دست هستیم؛ آبی که برای مصارف کشاورزی، دامداری و... استفاده می شود آلوده شده و حاوی مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان و... است.

این شهروند اهل روستای خمسیانه گفت: تاکنون چندین بار دام هایمان مریض شده است که دامپزشکی علت را آلودگی آب عنوان کرده است؛ برای رفع مشکل تاکنون چندین بار به آب منطقه ای، سازمان محیط زیست مراجعه کرده ایم که هنوز اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است.

فرجی افزود: آلودگی آب به بخش باغداری و کشاورزی ما هم سرایت کرده است و چندین نهال  و درخت مثمر ما خشک شده است، از طرفی کارشناسان کشاورزی نیز تشخیص داده اند قابلیت کشت صیفی جات در این آب وجود ندارد چرا که از بین می روند و به مرحله ثمر نمی رسند.

 این کارشناس بیوتکنولوژی ادامه داد: حدود 300 تا 400 خانوار در مسیر این رودخانه قرار دارند که از آب این رودخانه برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند؛ سال گذشته به دلیل خشکسالی، رودخانه خشک شده بود اما امسال با بارندگی های زیاد، آب این رودخانه برای تولیدات کشاورزی جاری شده است که متاسفانه با آلوده شدن نه تنها روستای ما بلکه مناطق دیگر را هم درگیر این مشکل کرده است.

وی بیان داشت: این آب علاوه بر اینکه آسیب های جدی را به بخش کشاورزی وارد کرده است، مشکلات پوستی را برای افرادی که از مسیر رودخانه عبور می کنند نیز به وجود آورده است.

فرجی گفت: آب این رودخانه از روستاهای زیادی عبور می کند و در نهایت به رودخانه کاکارضا سر ریز می شود؛ اگر هرچه زودتر جلوی آلودگی این آب گرفته نشود خطرات زیست محیطی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

این شهروند اهل روستای خمسیانه گفت: از مسئولین انتظار داریم این پساب را به صورت اصولی به وسیله فیلتر، رسوبگیر و یا احداث استخرهای مخصوص تخلیه این مواد، مشکل را حل کنند.

منبع:سفیرافلاک فرزانه صادقی فرد

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • م

    نابود کنید عزیزان
    این استان چیزی براش نمونده از صدقه سر مسئولین و نمایندگان
    مسئولین بالارتبه کشور فقط به فکر فارس و ترک هستن،بیچاره ها اگه لر و کرد و خوزستان نبود الان شماهم نبودید

نظرات