لرستان خبر گزارش می دهد

شیوع بیماری تب مالت در استان لرستان به دلیل برخی عوامل نسبت به میانگین کشوری در سال‌های اخیر فراتر رفته و این امر زنگ خطر شیوع تب مالت را برای مسئولان به صدا درآورده است.

به گزارش لرستان خبر، بیماری تب مالت یکی از بیماری‌های عفونی مسری مشترک میان انسان و دام است و از طریق نوعی باکتری عفونی در شیر، پنیر و سایر لبنیات غیرپاستوریزه به انسان منتقل می‌شود و به‌صورت نادری باکتری عامل تب مالت می‌تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال پیدا کند.

به‌طورکلی افرادی که با حیوانات سروکار داشته و دارای مشاغلی نظیر دامپزشکی، کارگران مزارع دامداری، کارگران کشتارگاه‌ها و میکروبیولوژیست‌ها بیشتر در معرض ابتلا به تب مالت هستند. این بیماری از سالیان قبل به‌صورت بومی در ایران وجود داشته و اکنون بیشتر در مناطق کردنشین و لرستان شایع است.

به این منظور ظهر امروز کنفرانس علمی بیماری تب مالت و سالک با حضور متخصصان این بیماری‌ها در مرکز بهداشت شهرستان بروجرد برگزار شد و در آن متخصصان با ارائه راهکارهایی نسبت به پیشگیری و درمان این بیماری تأکید کردند.

در حاشیه این همایش اشرف چگنی عضو شورا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ارائه پیشنهادی گفت: همواره در مورد بیماری‌های مختلف بحث پیشگیری مقدم بر درمان بوده است بنابراین در کنترل و پیشگیری بیماری تب مالت که شیوع آن به گفته کارشناسان امر به‌طور محسوسی در شهرستان بروجرد رو به افزایش گذاشته لازم است مقدمات پیشگیری از آن به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

جداسازی محل نگهداری دام از سکونتگاه‌ها

وی افزود: جداسازی دام از مناطق مسکونی باید در اولویت اقدامات پیشگیرانه در این بیماری قرار گیرد و به این منظور باید در کنار مناطق روستایی و یا بخش‌های از شهرستان بروجرد که در آن دام نگهداری می‌شود شهرک‌هایی برای نگهداری دام احداث‌شده و صاحبان دام‌ها را برای انتقال دام خود به این شهرک‌ها ترغیب کرد.

این عضو شورا بابیان اینکه جداسازی دام از مناطق مسکونی درزمینهٔ پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: همان‌طور که اعتباراتی برای اقدامات عمرانی در سطح شهرها در نظر گرفته می‌شود باد تسهیلاتی به‌منظور احداث چنین شهرک‌هایی در کنار مناطق مسکونی که اقدام به نگهداری دام می‌کنند، در نظر گرفته شود تا نسبت به کنترل این بیماری اقدام شود.

وی با اشاره به مزایای این کار عنوان کرد: نگهداری دام در شهرک‌های متناسب این کار حداقل فایده آن علاوه بر پیشگیری از وقوع بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان به کنترل و نظارت بیشتر در تهیه و توزیع فرآورده‌های دامی و نیز نظارت بر حسن نگهداری دام توسط دامپزشکی و علاوه بر آن توسعه دامداری در شهرها می‌انجامد.

زنگ خطر شیوع تب مالت در استان لرستان

شهرام ممدوحی مسئول واحد بیماری‎های شبکه بهداشت و درمان بروجرد در حاشیه این کنفرانس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: کنفرانس علمی بیماری تب مالت و سالک با محور بازآموزی راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری با حضور نمایندگانی از مسئولان و متخصصان بروجرد برگزار شد.

وی با اشاره به افزایش شیوع بیماری تب مالت در استان لرستان و شهرستان بروجرد عنوان کرد: بیماری تب مالت یکی از بیماری‌های بومی استان لرستان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به دلایلی همچون حضور عشایر در استان و استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه رو به افزایش گذاشته و میزان شیوع آن نسبت به میانگین کشوری روند صعودی یافته است.

مسئول واحد بیماری‎های شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: البته بیماری سالک ازجمله بیماری‌های بومی منطقه لرستان نیست و مواردی هم که از این بیماری در استان مشاهده می‌شود وارداتی بوده و بیشتر از طریق عشایر و یا کارگرانی که از استان‌های هم‌جوار نظیر ایلام، بندرعباس، اصفهانم و خوزستان به استان لرستان سفرکرده‌اند، شیوع یافته اما این بیماری در قسمت‌هایی از جنوب استان لرستان نظیر شهرستان پلدختر شیوع محسوسی دارد.

وی میزان شیوع تب مالت تا پایان سال گذشته را 108.4 در هر 100 هزار نفر ذکر و بیان کرد: تا پایان سال 94 در استان لرستان 2044 نفر و در شهرستان بروجرد 177 نفر مبتلا به این بیماری شناسایی‌ شده که نسبت به آمار سال گذشته که تعداد آن در بروجرد 173 نفر بوده افزایش‌یافته است.

مصرف محصولات لبنی غیرپاستوریزه شایع‌ترین دلیل شیوع تب مالت

ممدوحی مصرف محصولات لبنی غیرپاستوریزه را شایع‌ترین دلیل شیوع این بیماری در شهرستان بروجرد دانست و افزود: با توجه به اینکه استان لرستان از استان‌هایی است که دامداری یکی از مشاغل آن محسوب می‌شود تماس مستقیم و بدون ضابطه دامداران با دام از دیگر عوامل شیوع این بیمار در لرستان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به خطرات نزدیکی محل زندگی افراد و محل نگهداری دام تصریح کرد: عدم رعایت ضوابط بهداشتی در نگهداری دام و تعویض البسه پس از حضور در محل‌های نگهداری دام سبب انتقال باکتری بیماری از طریق استنشاق به دیگر اعضای خانواده‌های در معرض خطر می‌شود.

مسئول واحد بیماری‎های شبکه بهداشت و درمان بروجرد با تأکید بر لزوم رعایت ضوابط پیشگیرانه از شهروندان خواست نسبت به استفاده از محصولات لبنی غیرپاستوریزه اجتناب کرده و گفت: شستشوی مداوم و صحیح دست‌ها در هنگام برخورد با دام و تعویض البسه و نیز نگهداری دام دورتر از محل زندگی می‌تواند درزمینهٔ پیشگیری به ابتلا این بیماری تأثیرگذار باشد.

وی با مهم خواندن واکسیناسیون دام‌ها توسط دامپزشکی خاطرنشان کرد: متأسفانه تست کشتار که درروند آن دام آلوده به این بیماری شناسایی‌شده و از کشتار آن ممانعت به عمل می‌آید، در شهرستان بروجرد وجود ندارد و همین امر سبب می‌شود دام آلوده کشتار شود درحالی‌که اگر آلودگی وجود داشته باشد با تست کشتار مشخص‌شده و دام کشتار شده برای استفاده در فرآورده‌های پروتئینی نظیر سوسیس و کالباس که در آن حرارت بالا باکتری‌ها را نابود می‌کند، استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات