"تشنگی"

440 روستا در شهرستان دلفان وجود دارد که از این تعداد 130 روستا فاقد آب‌رسانی و مردم آب شرب خود را از طریق چشمه و قنوات تأمین می‌کنند.

به گزارش لرستان خبر، کمبود آب، نداشتن آب‌لوله‌کشی بهداشتی و خشک شدن چاه‌های آب  ازجمله دغدغه‌هایی بود که سال گذشته روستائیان شهرستان دلفان با آن مواجه شدند  و اکنون فصل تابستان در راه است و باز در این گوشه شمالی استان زمزمه‌ای از جنس «آب» به گوش می‌رسد. 

   بسیاری از مردم روستاهای بخش کاکاوند و مرکزی این شهرستان از کمترین امکانات زیرساختی محروم هستند به‌طوری‌که عمده‌ترین مشکل مردم این منطقه مسئله «آب شرب» است که 110 روستای بخش کاکاوند و 20 روستای بخش مرکزی همچنان در انتظار آب شرب سالم هستند.

  روستائیانی که دسترسی به آب آشامیدنی لوله‌کشی ندارند و آب شرب خود را از چشمه‌ها و قنوات تأمین می‌کنند همواره بیم این را دارند که با کمبود آب زندگی برایشان سخت و طاقت‌فرسا شود چراکه سال گذشته در پی خشک شدن چشمه‌ها در این منطقه برخی از کشاورزان مجبور شدند، روستاها را ترک و روانه شهر شوند.

  جعفر طولابی فرماندار دلفان در گفت‌وگو با سفیر افلاک در رابطه با وضعیت آب‌رسانی روستاهای این شهرستان اظهار داشت:شهرستان دلفان 440 روستا دارد که از این تعداد 214 روستا بالای 20 خانوار و مابقی زیر 20 خانوار جمعیت دارند.

  وی افزود: در سطح شهرستان دلفان 214 روستا که عمدتاً بالای 20 خانوار دارند از آب‌لوله‌کشی سالم بهره‌مند هستند و در مابقی روستاها نیز که حدود 50 درصد زیر 10 خانوار جمعیت دارند، فاقد آب آشامیدنی سالم و تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب نیستند.

  فرماندار دلفان در رابطه با پروژه‌های آب‌رسانی روستایی در این شهرستان، عنوان کرد: سه مجتمع آب‌رسانی در حال احداث است و درصورتی‌که اعتبارات تکمیلی تأمین شود، امسال با بهره‌برداری از هر مجتمع حدود 15 روستا آب‌رسانی می‌شود.

  وی به پراکندگی روستاهای زیر 20 خانوار اشاره کرد و گفت: مسئولان دلفان برای رسیدگی به مسائل و مشکلات روستاها و به‌ویژه مناطق محروم شهرستان، هر هفته یک روستاهای مختلفی بازدید به عمل می‌آورند که طی همین بازدیدها بخشی از مشکلات آب‌رسانی مردم که نیاز به هزینه زیادی نداشته است برطرف شده است.

  محرومیت 110 روستای بخش کاکاوند از آب آشامیدنی سالم 

محمدرضا امرایی بخشدار کاکاوند در گفت‌وگو با  سفیر افلاک اظهار داشت: از مجموع 220 روستای بخش کاکاوند 110 روستا دارای آب آشامیدنی سالم است و 110 روستای دیگر نیز معمولاً از آب چشمه، سراب لوله‌کشی‌های سیار استفاده می‌کنند.

  وی افزود: از مجموع 110 روستای فاقد لوله‌کشی آب سالم، 14 روستا بالای 20 خانوار و مابقی زیر 20 خانوار هستند.

  عیسی زاده بخشدار خاوه نیز در گفت‌وگو با سفیر افلاک اظهار داشت: تمام روستاهای بخش خاوه از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند به‌طوری‌که هیچ روستای بدون آب شرب لوله‌کشی در این بخش وجود ندارد.

  افت فشار آب در روستاهای بخش خاوه 

وی افت فشار آب را از مشکلات جدی این بخش دانست و افزود: با نزدیک شدن به فصل گرما 10 روستای بخش خاوه با مشکل کمبود آب مواجه می‌شوند.

  بخشدار خاوه عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر روستاهایی که در فصل تابستان دچار کمبود آب می‌شوند، پرجمعیت هستند و نمی‌توانند از آب چشمه و قنوات استفاده کنند با مشکل اساسی مواجه می‌شوند.  وی بیان کرد: آب چاه‌های بخش خاوه آلوده و قابل شرب نیستند بنابراین لازم است مشکل افت فشار آب این بخش با حفر چاه حل شود.

 445خانوار بخش مرکزی دلفان محروم از آب شرب لوله‌کشی

عباس قهرمانی بخشدار مرکزی در گفت‌وگو با سفیر افلاک تعداد روستاهای بخش مرکزی شهرستان دلفان را 32 روستا برشمرد و اظهار داشت: 445 خانوار بخش مرکزی  با جمعیت هزار و 890 نفر فاقد آب شرب لوله‌کشی است. 

  وی بابیان اینکه شش روستای بخش مرکزی بالای 20 خانوار فاقد آب‌لوله‌کشی است افزود: هزار و 168 نفر در قالب 290 خانوار در این شش روستا ساکن هستند. 

  بخشدار مرکزی دلفان در رابطه با چگونگی تأمین آب شرب روستاهای فاقد آب‌رسانی  عنوان کرد: آب شرب مردم این روستاها از چاه‌های سنتی، چشمه‌ها تأمین می‌شود به‌طوری‌که در برخی مناطق برای بهبود کیفیت آب شرب حصارکشی در اطراف چشمه یا چاه انجام‌شده است.

  فراهم شدن آب شرب سالم برای 61 درصد از روستاهای دلفان

  عزیزی رئیس شبکه آب و فاضلاب روستایی دلفان نیز در گفت‌وگو با سفیر افلاک در رابطه با وضعیت آب‌رسانی به روستاهای این شهرستان اظهار داشت: از 432  روستای شهرستان دلفان هم‌اکنون 263 روستا آب‌رسانی شده است به‌طوری‌که می‌توان گفت 61 درصد روستاها آب شرب بهداشتی دارند.

  24روستای بالای 20 خانوار محروم از آب شرب لوله‌کشی 

وی تعداد روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان دلفان را 219 روستا برشمرد و افزود: از 219  روستای بالای 20 خانوار 24 روستا آب‌رسانی نشده است.

  رئیس شبکه آب و فاضلاب روستایی دلفان تعداد روستای زیر 20 خانوار را نیز 195 روستا اعلام کرد و گفت: 148 روستای زیر 20 خانوار شهرستان آب‌رسانی نشده است.

  وی با اشاره به اینکه 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار دلفان دسترسی به آب‌لوله‌کشی دارند عنوان کرد: درمجموع هزار و 857 خانوار فاقد آب شرب لوله‌کشی هستند.

  عزیزی در رابطه با  احداث مجتمع‌های آب‌رسانی به روستاهای این شهرستان، عنوان کرد: مجتمع‌های دانه میسی، هزار خوانی و میربگ جنوبی در دست احداث است که با بهره‌برداری از آن‌ها 27 روستا تأمین می‌شود.

  برطرف شدن مشکل آب شرب 6 روستای بخش کاکاوند 

وی آب‌رسانی به روستاهای عزیزآباد نورعلی، اسماعیل‌آباد نورعلی، خوش‌نام و عزیزآباد را از دیگر برنامه‌های آب و فاضلاب روستایی شهرستان دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه 14 روستای بالای 20 خانوار بخش کاکاوند فاقد آب شرب لوله‌کشی هستند، امسال مشکل آب ششروستا برطرف و برای مابقی روستاها نیز مطالعاتی برای حفر چاه در دست اقدام است.

  رئیس شبکه آب و فاضلاب روستایی دلفان در رابطه با کمبود آب بخش خاوه نیز اظهار داشت: با توجه به این برخی از مردم این منطقه از آب شرب برای مصارف غیر خانگی مانند کشاورزی و آبیاری باغات استفاده می‌کنند در فصل تابستان با مشکل افت فشار آب مواجه می‌شوند.

  وی برخی از روستاهای بخش خاوه در فصل تابستان با کمبود آب مواجه است اما متأسفانه علی‌رغم اینکه با افت فشار آب مواجه هستند تاکنون برای واگذاری زمین محل حفر چاه همکاری نداشته‌اند و این مشکل همچنان پابرجا است.

  تاکنون در جای جای استان برای رفع مشکلات زیر ساختی روستاها خدمات فراوانی انجام شده اما در مناطقی مانند دلفان، بسیاری از روستائیان همچنان دغدغه تأمین نیازهای اولیه شان را دارند به طوری که پیش‌ازاین نیز بخشدار مرکزی دلفان در نامه‌ای سرگشاده به سردار عبدالهی که برای آغاز عملیات سد تاج امیر به این شهرستان سفرکرده بود، درد و رنج مردم این دیار را یادآور شده بود تا برای رفع محرومیت‌های این منطقه گره‌گشایی بشود.

  وی در بخشی از نامه خود به سردار عبدالهی این‌چنین محرومیت مردم دیارش را شرح داده بود« من شرم دارم از مهمان شدن در خانه‌های گلی قدیمی فاقد آب و برق مردمان مهمان‌نواز(روستاهای رزلی،تیزاب،گچ بندی و دول بید) که بدون راه و با قاطر و اسب و به مرارت آب‌ونان را به آشیانه‌هایشان می‌رسانند».

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات