واقعیت پنهان شده؛

تحلیل داده های آماری مرتبط با طلاق در لرستان ، افزایش نرخ این پدیده طی 10 سال اخیر را نشان می دهد که این آسیب اجتماعی روند صعودی خود را در این استان همچنان طی می کند.

به گزارش لرستان خبر، بنا بر جدیدترین داده های آماری سازمان ثبت و احوال استان لرستان نسبت ازدواج به طلاق در کشور 4/2 است که این نسبت در لرستان 5/4 است و به عبارتی دیگر تقریباً در برابر هر پنج و نیم مورد ازدواج یک واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است.

در عین حال باید یادآور شد طلاق از جمله اولویت های پنجگانه آسیب های اجتماعی است که در شورای اجتماعی کشور نیز مورد توجه و تاکید قرار دارد.

طلاق، اعتیاد ، مناطق بحرانی ، مفاسد اجتماعی و سکونت‌های غیررسمی از جمله آسیب های اجتماعی هستندکه با احیای شورای اجتماعی کشور در دولت یازدهم در دستورکار رسیدگی قرار گرفته اند.

در استان لرستان امسال به منظور کاهش آسیب های اجتماعی 4میلیارد ریال در نظر گرفته شده که به منظور انجام فعالیت هایی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، مناطق بحرانی و مفاسد اجتماعی باید مورد استفاده قرار گیرد.

*** از هر 5/5 ازدواج در لرستان یکی به طلاق می انجامد

مدیرکل ثبت احوال لرستان گفت: سال گذشته سه هزار و 551 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که در مقایسه با رقم سال 93 که سه هزار و 459 مورد بوده رشد 2/7 درصدی را نشان می‌دهد.

مصطفی امانی‎پور گفت: در استان لرستان 28/4 درصد طلاق ها مربوط به مردان 25 تا 29 سال و 23 درصد نیز مربوط به همین گروه سنی در زنان است.

به گفته وی میانگین طول مدت ازدواج در کل طلاق های ثبت شده در لرستان 6/7 سال و میانگین سن طلاق در مردان 33 سال و در زنان 28 سال ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان تصریح کرد: نسبت ازدواج به طلاق در کشور 4/2 است و این نسبت در لرستان 5/4 است که به عبارتی دیگر می توان گفت؛تقریباً به ازای هر 5/5 ازدواج یک واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است.

*** وضعیت طلاق در لرستان هشدار دهنده است

استاندار لرستان در خصوص وضعیت پدیده افزایش نرخ طلاق در استان گفت: وضعیت طلاق با توجه به شرایط عشیره‌ای ، قومی و تعصبات محلی وضعیتی غیرقابل قبول است که باید در شورای فرهنگ عمومی ، دستگاه‌های ذیربط مانند دادگستری و امور بانوان استان نیز باید در بحث طلاق ورود پیدا کرده و مسئولیت‌ پذیر باشند.

هوشنگ بازوند  اضافه کرد : به منظور کنترل آسیب های اجتماعی با همکاری ثبت احوال استان و فرمانداران ، شهرستان‌هایی که در شاخص‌های سلامت اجتماعی وضعیت نامناسبی دارند شناسایی می شوند تا برای رفع این معضلات اقدامات اساسی پیش بینی شوند تا در جهت بهبود شاخص‌ها و کاهش آسیب های اجتماعی اقدامات لازم صورت گیرد.

***زنگ خطر طلاق در لرستان

معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان نیز دراین باره گفت: افزایش میزان طلاق در استان مختص به یک یا دو سال اخیر نیست بلکه این روند از سال 85 تاکنون رو به افزایش گذاشته که هنوز برنامه مدون و دقیقی در راستای کنترل آن اتخاذ نشده است.

فرهاد طهماسبی افزود: با توجه به ویژگی های فرهنگی استان لرستان که ریشه در تعصبات قومی و وابستگی به سنت ها وجود دارد هم اکنون وقوع میزان بالای طلاق در این استان در حالت غیر طبیعی قرار دارد و بصورت زنگ خطری در عرصه مسائل اجتماعی و خانوادگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی با توجه به اهمیتی که مسئولین کشور نسبت به کنترل آسیب های اجتماعی دارند لازم است با مدیریتی صحیح ، برنامه های دقیق و متناسبی در راستای کنترل آسیب های اجتماعی پنجگانه و از جمله طلاق ،طراحی و تدوین شود.

این جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه در بروز افزایش نرخ طلاق در استان لرستان عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و مدیریتی سهم دارند گفت: بیکاری، فقر و مشکلات مالی یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش طلاق زوجین است اما زمانیکه مسائل اجتماعی و فرهنگی مضاعف بر این مشکل می شوند روند طلاق تسریع می یابد.

***فضای مجازی ، کاهش اعتماد و افزایش طلاق

طهماسبی همچنین گفت: گسترش شبکه های اجتماعی مجازی امکان ارتباطات وسیع و آزادانه ای به هر کدام از افراد داده است در حالیکه هنوز جامعه ، تعلقات سنتی و محدود کننده خود را حفظ کرده بدون آمادگی فرهنگی و اجتماعی افراد به عنوان کاربران اینگونه شبکه های اجتماعی در معرض ارتباطات وسیعی قرار می گیرند که از عهده کنترل آن بر نمی آیند.

وی افزود: با گسترش وسایل ارتباطی و ورود به فضای مجازی که در بیشتر موارد در خصوص روابط بین انسانها فضایی دروغین و به دور از واقعیت است ، حس اعتماد اجتماعی کاهش می یابد که همین کاهش اعتماد اجتماعی در خانواده و بین زوجین به طلاق و یا طلاق عاطفی و ماندگاری فیزیکی آنها در کنار همدیگر می انجامد.

معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: در جوامع سنتی همچون لرستان مسائل اجتماعی و فرهنگی تعیین کننده تر است چرا که با دیدگاه های سنتی همچنان محدودیت بیشتری را برای زنان قائل هستند و آزادی بیشتر را حق مردان می دانند و با چنین تفکری در گستره وسیعی از روابط متنوع با استفاده از وسایل ارتباطی نوین قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی در وقوع آسیب های اجتماعی تاثیر دارند اما هیچگاه نمی توانند مهمترین عامل به شمار آیند، گفت: افراد باید از نظر اقتصادی به گونه ای متعادل و معقول توانمند شوند در غیر اینصورت نابرابری های اقتصادی و بی عدالتی ها منجر به سرخوردگی های اجتماعی و افزایش آسیب های اجتماعی می شود.

طهماسبی اضافه کرد: مسائل مدیریتی و اتخاذ برنامه ها و تصمیم گیری های مختلف نیز می تواند در بروز آسیب های اجتماعی تاثیر گذار باشد به اینصورت که در یک مرحله با یک روش مدیریتی خاصی برنامه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خاصی ارائه می شود و در مرحله ای دیگر برنامه هایی در جهت خلاف برنامه های در پیش گرفته قبلی انجام می شود که در زندگی افراد تاثیر گذار است.

*** عدم مهارت زندگی منجر به طلاق می شود

مدیرکل بهزیستی استان لرستان نیز گفت: نبود مهارت های رفتاری و ارتباطی در زندگی منجر به دوری زوجین از همدیگر و طلاق می شود که برای توانمندسازی خانواده ها در این زمینه برگزاری کارگاه های آموزشی تاثیر گذار است.

اسداله حیدری افزود: کاهش آسیب های اجتماعی تنها با رویکردی پیشگیرانه امیدوار کننده است در غیر اینصورت باید هزینه های سنگین اقتصادی و اجتماعی را متحمل شد تا تبعات آسیب های اجتماعی به وقوع پیوسته را ساماندهی کرد.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به ارجاع بیش از دو هزار زوج متقاضی طلاق توافقی به مراکز مشاوره بهزیستی استان گفت: 12/76 درصد از این مراجعات منجر به سازش شده که این درصد با توجه به مقیاس کشوری رقم قابل توجهی است.

وی افزود: اگر مراکز مشاوره ای تخصصی سازمان بهزیستی افزایش یابد با ارائه خدمات مشاوره ای به زوجین می توان از افزایش طلاق های توافقی در استان پیشگیری کرد.

حیدری گفت:آسیب های اجتماعی تنها مختص به مناطق حاشیه نشین نیست بلکه در مناطق مرفه استان نیز این آسیب ها وجود دارد که در همین زمینه افزایش خدمات اجتماعی می تواند باعث کاهش آسیب های اجتماعی شود.

منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • شاهد

    براساس تحقیقات مستند در مجامع علمی مرتبط تقریبا 90 درصد طلاق و اعتیاد در اثر وضعیت بد اقتصادی خانواده ها و اکثرا در اثر بیکاری است گرچه عوامل فرهنگی هم سهم به سزایی در پرکردن اوقات فرا غت افراد دارد اما بیکاری در رتبه اول دلیل طلاق معین شده است ....در نتیجه وقتی در استانی که این همه استعداد ذاتی و بالقوه دارد نمیتوانیم برنامه ریزی کنیم و تمام وقت چشم به ارسال اعانه از پایتخت در اثر فروش نفت هستیم همین میشود که هست ....کشورهایی در اروپا مانند هلند نه وسعت لرستان را دارند نا امکانات خدادادی آنرا ولی چنان با برنامه ریزی از داشته های خود استفاده می کنند که در اقتصاد جهانی حرف برای گفتن دارند ولی اینجا منابع را ازبین میبریم و برنامه هم نداریم و گناهان را به گردن مدیران قبلی می اندازیم.هنر این است که با دست خالی رونق ایجاد کنید همانند کشورهای اروپایی و بدون چشم داشت به پول نفت.....همان چیزی که رهبر عزیز و هوشمندمان مرتب تذکر میدهند و متاسفانه گوش شنوا نیست.

  • شهروند

    ضعف اقتصادی به دلیل (بیکاری ، دستمزد پایین و ....) بزرگترین عامل طلاق هست

  • ناشناس

    کاش میشد قبل از ازدواج سلامت روح و روان افراد مثل سلامت جسمیشونمورد ارزیابی قرار میگرفت

نظرات