لرستان خبر گزارش می دهد

مشاهده تصاویری از مصرف قلیان توسط برخی پسران و حتی دختران جوان در اماکن عمومی نظیر پارک‎های بروجرد واقعیتی اسف‎بار است که اگر مهار نشود، دامان خیلی‎ها را می‎گیرد.

به گزارش لرستان خبر، شاید بتوان وجود برخی باورهای نادرست و ناآگاهی از مضرات قلیان را در شیوع مصرف آن خصوصا در بین نوجوانان و جوانان موثر خواند.

با نزدیک شدن به فصل تابستان و شروع اوقات فراغت دانش‎‏آموزان و دانشجویان شاهد حضور آنها در پارک‎ها و بوستان‎های شهر برای تفریح هستیم.

این در حالی است که عرضه قلیان در تفرجگاه‎های شهرستان بروجرد می‏‌تواند، به عاملی برای گرایش جوانان به مصرف این ماده دخانی تبدیل شود، اگرچه امکان‏‏‎پذیر شدن این اتفاق نامبارک آن هم با وجود گستردگی عرضه و مصرف قلیان در پارک‏ها و بوستان‏های شهر دور از انتظار نیست.

مشاهده تصاویری از مصرف قلیان توسط برخی پسران و حتی دختران جوان در اماکن عمومی نظیر پارک‎های بروجرد واقعیتی اسف‎بار است که اگر مهار نشود، دامان خیلی‎ها را می‎گیرد.

بی‏‌شک مصرف کنندگان قلیان آن هم با طعم توتون‎های میوه‎‏ای از پشت پرده حربه سودجویان برای گرایش بیشتر افراد جامعه به مصرف قلیان بی‎‏اطلاع هستند.

شاید اگر مصرف‌کنندگان قلیان از این واقعیت تلخ مطلع شوند که 80 درصد محتویات تنباکو و توتون‎های میوه‌‏ای را موادشیمیایی و اسانس‎ها تشکیل داده‎اند، دیگر حاضر به تجریه یک بار دیگر آن نباشند.

به هر حال باید در کنار پذیرش این معضل در جامعه به راهکارهای توقف و سپس کاهش مصرف آن توجه کرد، تا هرچه بیشتر جامعه را از آسیب‏‎های متعدد مصرف این ماده دخانی در امان گذاشت.

در کنار اجرای برنامه‏‎های فرهنگی، زمینه‏‎سازی برای غنی کردن اوقات فراغت نسل جوان و نوجوان و جلوگیری از عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی، پارک‎‏ها و بوستان‏‎ها از راهکارهای موجود برای مقابله با این آفت است.

رسانه‏‌ها نیز باید به نوبه خود با ورود به این مقوله و ایفای نقش اطلاع‌‏رسانی خود به اجرای زودهنگام اهداف ترسیم شده در جهت کاهش مصرف قلیان در بین افراد جامعه ایفای نقش کنند.

یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه آغاز شده است، جلوگیری از عرضه قلیان در یکی از پارک‏‌های سطح شهر بروجرد است، البته تعمیم این مهم به دیگر تفرجگاه‏‎های این شهرستان می‌‏تواند، اقدامی عملی و جدی به منظور جلوگیری از مصرف و عرضه قلیان در اماکن عمومی و تفریحی تلقی شود. 

*بروز بیماری‎‏های ناشی از مصرف مواد دخانی

یکی از پزشکان بروجردی گفت: برخی از مراجعان به پزشکان این شهرستان را بیمارانی تشکیل می‏‎دهند که بر اثر مصرف مواد دخانی دچار مشکلات عدیده‎‏ای شده‎‏اند.

 دکتر محمدرضا ظفری افزود: مصرف دخانیات در کنار زمینه‎سازی برای ایجاد بیماری‎های ریوی اثرات نامطلوبی را بر دستگاه گوارش مصرف کنندگان بر جای می‏‎گذارد.

وی با اشاره به تاکید پزشکان به زنان باردار مبنی بر عدم مصرف دخانیات در زمان بارداری ادامه داد: مصرف دخانیات در زمان بارداری تولد نوزادانی با وزنی کم را به دنبال دارد.

* ابتلا به بیماری‏های بدخیم؛ ره‎‏آورد مصرف دخانیات

این پزشک بروجردی خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات در درازمدت مصرف‌کنندگان را به بیماری‎های بدخیمی مبتلا می‎کند که عوارض سنگین را برای فرد و جامعه در پی دارد.

ظفری به گرایش جوانان به مصرف قلیان در سال‎های اخیر اشاره و تصریح کرد: آغشته بودن قلیان به مواد روغنی موجب می‏‎شود که استعمال آن در مقایسه با سیگار اثرات بدتری بر ریه مصرف کنندگان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حالی در سال‏‎های اخیر شاهد کاهش مصرف سیگار در شهرستان بروجرد هستیم که روند مصرف قلیان در این شهرستان روند افزایشی به خود گرفته است.

این پزشک بروجردی عنوان کرد: با توجه به اینکه مصرف مواد دخانی زمینه‎ساز مصرف موادمخدر به شمار می‏‎رود، مسؤولان برای رفع این معضل در جامعه باید چاره‎‏اندیشی کنند.

*ضرورت ایجاد جایگزین‎‏های مناسب از سوی متولیان

فرمانده انتظامی بروجرد گفت: در قانون صراحتی مبنی بر جرم بودن مصرف سیگار و قلیان وجود ندارد و این ابهام در این زمینه در قانون وجود دارد.

علیرضا دلیری با اشاره به اینکه یافته‎های پزشکی از وجود 600 نوع سم شناخته شده در قلیان خبر می‎دهد، ادامه داد: با نگاهی جامعه‌شناسانه به مصرف قلیان می‎توان دریافت که متولیان و دستگاه‎‏های فرهنگی باید جایگزین مناسبی برای قلیان به جوانان معرفی کنند.

وی تصریح کرد: گاه ورود پلیس به برخی مسائل احتمال ایجاد آسیب را نیز به دنبال دارد، چرا که گاه جایگزین مناسبی برای سوق دادن افراد جامعه از ضد ارزش‏‎ها به ارزش‏‎ها وجود ندارد.

*برخورد بدون اغماض پلیس با قلیان‌خانه‎ها

فرمانده انتظامی بروجرد خاطرنشان کرد: نبود جایگزین مناسب برای ضد ارزش‏ها گاه منجر به انجام فعالیت‎‏های شتاب‎‏زده از سوی مسؤولان می‏‎شود که می‏‎تواند، اثرات منفی و مخربی را به دنبال داشته باشد.

دلیری یادآور شد: بر این اساس نیروی انتظامی در برخورد با معضل مصرف قلیان در اماکن عمومی با احتیاط برخورد می‎‏کند.

وی با اشاره به برخورد شدید و به دور از اغماض پلیس با قلیان‌خانه‎های شهرستان بروجرد افزود: پلیس مقید به جمع‎‏آوری زمینه‎‏های عرضه قلیان در جامعه است.

*متولیان به کمک نیروی انتظامی بشتابند

فرمانده انتظامی بروجرد پلیس را مجری قانون خواند و تاکید کرد: بر اساس موارد قانونی موجود پلیس همچون گذشته در برخورد با معضل عرضه قلیان در اماکن عمومی فعالیت می‎کند.

دلیری با اشاره به اینکه بر اساس قانون برخورد با عرضه کنندگان قلیان متولیانی دارد، تصریح کرد: برخورد با این معضل در شهرستان بروجرد نیازمند همکاری همه متولیان امر با نیروی انتظامی است.

وی ادامه داد: عدم ارائه امتیازات دولتی و در برخی موارد پلمب منازل افرادی که با تغییر کاربری بخشی از منازل خود اقدام به فروش مواد دخانی می‎کنند، با همکاری فرمانداری و مراجع قضایی در دستور کار قرار گرفته است.

*رسانه‎‏ها در کاهش مصرف مواد دخانی نقش‎‏آفرینی کنند

فرمانده انتظامی بروجرد بیان کرد: پلیس بر اساس اختیارات قانونی با اماکن دارای مجوز که اقدام به عرضه قلیان می‏‎کنند، برخورد می‎کند.

دلیری تاکید کرد: یکی از دغدغه‏‎های نیروی انتظامی بروجرد دیدگاه مسافرانی است که این شهرستان را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب می‎‏کنند.

وی افزود: بنابراین نیروی انتظامی به منظور جلوگیری از مخدوش شدن چهره شهرستان بروجرد برخورد جدی با عرضه کنندگان قلیان را در دستور کار خود دارد. 

فرمانده انتظامی بروجرد نقش رسانه‎ها را در فرهنگ‎سازی و اصلاح و تغییر دیدگاه شهروندان در استفاده از مواد دخانی در تفریحات آنها بر کسی پوشیده نیست.

دلیری با اشاره به اینکه استکبار جهانی آسیب زدن به جوانان را نشانه گرفته است، تاکید کرد: یکی از شیوه‎های استکبار برای اجرای این نقشه شوم ترویج مصرف قلیان و دیگر مواد دخانی و مخدر در بین جوانان است.

*دخانیات دروازه مصرف مواد مخدر است

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد استفاده از مواد دخانی را دروازه مصرف موادمخدر دانست و گفت: همه افراد معتاد به موادمخدر از این دروازه عبور کرده‎اند.

محسن صیرفی عنوان کرد: یافته‏‎های پزشکی از رابطه میان مصرف مواد دخانی با سرطان‎های ریه و مثانه حکایت دارد.

*گرایش اسفبار قشر جوان و نوجوان به مصرف قلیان

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گرایش جوانان و نوجوان به مصرف قلیان در کشور و به تبع شهرستان بروجرد را تاسف‎‏بار خواند.

صیرفی تاکید کرد: شیوع مصرف قلیان در بطن بی‏‎اطلاعی خانواده‎‏ها از تعدد زیان‏‎های مصرف آن در مقابل سیگار در حال رسوخ و فزونی است.

وی اظهار کرد: بسیاری از خانواده‎‏ها بدون اطلاع از آثار مخرب مصرف قلیان در حضور کودکان و نوجوان اقدام به این کار می‏‎کنند، حال آنکه این اقدام گاه می‏‎تواند، عاملی برای مصرف این ماده دخانی در بین فرزندان آنها شود.

*ممانعت از مصرف قلیان در پارک‎ها و بوستان‏‎های شهر

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: آخرین آمارها از آسیب و صدمه مصرف یک‌بار قلیان به اندازه مصرف 20 تا 40 نخ سیگار به ریه و سیستم بدن خبر می‎‏دهد.

صیرفی در بخش دیگری از سخنان خود از مصوبه کارگروه بهداشت مبنی بر جلوگیری از مصرف قلیان در پارک‎ها و بوستان‏‎های این شهرستان خبر داد.

وی فرهنگ‏‎سازی و اطلاع‎رسانی را یکی از شیوه‎‏های کارآمد در جلوگیری از مصرف قلیان دانست و تاکید کرد: برخورد قهری در کنار فرهنگ‎سازی دیگر مصوبه کارگروه بهداشت شهرستان بروجرد به منظور جلوگیری از مصرف قلیان در اماکن عمومی این شهرستان است.

*اجرای آزمایشی طرح در یکی از پارک‏‎ها

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: به منظور تحقق اهداف ترسیم شده در این‌باره یکی از پارک‎های شهرستان بروجرد به عنوان پایلوت اجرای طرح جلوگیری از مصرف قلیان انتخاب شده است و در صورت موفقیت‎آمیز بودن این طرح اجرای آن در سایر پارک‎ها و بوستان‎ها نیز عملیاتی می‎شود.

صیرفی با اشاره به وجود فضای طبیعی گسترده این شهرستان عنوان کرد: با توجه به اینکه جلوگیری از مصرف قلیان در فضاهای طبیعی همانند پارک‏‎ها و بوستان‎ها برای مسؤولان امکان‌پذیر نیست، فرهنگ‎سازی بهترین گزینه برای جلوگیری از مصرف مواد دخانی در این اماکن است.

وی اضافه کرد: تداوم در بیان اطلاعات و اخبار خطرات مصرف دخانیات به خانواده‏‎ها و فرهنگ‎سازی به منظور جلوگیری از مصرف مواد دخانی ضروری است.

*رسانه‎‏ها اطلاع‎‏رسانی کنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: اجرای مصوبه کارگروه بهداشت شهرستان بروجرد مبنی بر جلوگیری از مصرف قلیان در بوستان‎‏ها و پارک‎‏های این شهرستان نیازمند همکاری ارگان‎‏هایی همچون نیروی انتظامی و شهرداری است.

صیرفی تاکید کرد: همچنین پیگیری‎ها به منظور اجرای این مصوبه از ابتدای تیر ماه سال جاری در حال انجام است.

وی با سرسام‎آور خواندن هزینه‎‏های درمان بیمارانی که در پی مصرف مواد دخانی به بیماری‏‎های مختلف مبتلا شده‎‏اند، بیان کرد: ورود رسانه‎‏ها به این مقوله و آگاهی‏‎بخشی، فرهنگ‎‏سازی و یادآوری تبعات و مشکلات عدیده مصرف دخانیات ضرورتی انکارناپذیر است.

منبع: فارس-گزارش از مژگان شمس

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • شاهد

    وقتی کار فرهنگی نمیکنیم ،وقتی شغل ایجاد نمیکنیم و وقتی تمام سرمایه گذاریمان را روی شعار و مسایل خلاف واقع و در پیچ و خم جلسات دربسته بدون نتیجه صرف میکنیم این بلایا از ما دولتمردان با تدبیر و امید بیهوده دهنده سبقت میگیرد و نتیجه همین میشود که ملاحظه میکنید

نظرات