واکنش به مرگ گونه‌ها در کاسیت: فقط یک گوزن، یک قوچ و ۲ شیر مردند!

مرگ برخی از حیوانات باغ وحش خرم‌آباد سبب شده تا همواره غیر استاندارد بودن آن از سوی برخی از مسئولان مطرح شود و اکنون واگذاری یا تعطیلی این باغ وحش در استان زمزمه می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، ماجرای تلف شدن حیوانات در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد طی سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده به‌ طوری‌که تکرار مرگ حیوانات در این باغ‌وحش هرچند وقت یک‌بار تیتر رسانه‌های استان شده است.

پروژه احیای گوزن زرد ایرانی در لرستان که از سال 89 آغازشده بود فروردین‌ماه امسال با مرگ این گوزن شکست خورد و مرگ این‌گونه نادر واکنش‌های مختلفی مبنی بر غیراستاندارد بودن باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد و کوتاهی مسئولان  در پی داشت.

هنوز مرگ گوزن زرد ایرانی از ذهن‌ها کمرنگ نشده بود که خردادماه امسال باز باغ‌وحش خرم‌آباد خبرساز شد و این بار مرگ دو قلاده شیر که تازه متولدشده بودند، غیراستاندارد بودن باغ‌وحش را بار دیگر به مسئولان گوشزد کرد.

در نشست خبری که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان و مدیران کل ادارات تابعه سازمان جهادی کشاورزی لرستان برگزار شد خبرنگارانی که دغدغه باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد را داشتند فرصت را مغتنم شمرده تا بار دیگر علت مرگ‌ومیرهای حیوانات این باغ وحش را از زبان مدیرکل دامپزشکی استان لرستان بشنوند.

ابراهیم توکلی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در رابطه با باغ‌وحش خرم‌آباد و چگونگی واگذاری آن به دامپزشکی استان اظهار داشت: باغ‌وحش خرم‌آباد سال‌های گذشته به دستور استاندار سابق لرستان ساخته و به شهرداری دست سپرده شد.

واگذاری اجباری باغ وحش خرم‌آباد به دامپزشکی لرستان

وی بابیان اینکه نگهداری باغ‌وحش خرم‌آباد حدود یک سال به عهده شهرداری بوده است، افزود: پس‌ازاینکه شهرداری به دلایل مختلف نمی‌تواند این باغ‌وحش را نگهداری کند، نگهداری آن دانشکده دامپزشکی واگذار می‌شود و ازآنجاکه دانشکده نیز پس از گذشت شش ماه از پس آن برنمی‌آید به‌اجبار نیمه دوم سال 91 به دامپزشکی واگذار می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان عنوان کرد: این باغ‌وحش علی‌رغم میل باطنی به اداره کل دامپزشکی استان سپرده می‌شود چون اصلاً نگهداری از دام‌های وحشی و اهلی در شرح وظایف دامپزشکی نیست.

وی بیان کرد: اگر گفته می‌شود این باغ‌وحش استاندارد نیست باید در زمان ساخت ورود پیداکرده و مطرح می‌شد که باید مطابق با استاندارد باشد بنابراین زمانی که این باغ‌وحش ساخته‌شده باید دستگاه‌های متولی نسبت به استاندارد بودن آن ورود پیدا می‌کردند.

توکلی تصریح کرد: علاوه بر این موضوع مجموعه دامپزشکی استان با تمام وجود به این باغ‌وحش خدمت کرده است به‌طوری‌که طی بازدیدی که اساتید تهران از این باغ‌وحش به عمل آوردند نسبت به وضعیت آن رضایت بسیار خوبی داشتند.

تغذیه مناسب حیوانات باغ‌وحش خرم‌آباد

 

وی به تغذیه مناسب حیوانات باغ‌وحش خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: اگر می‌بینید یک موجودی زادوولد دارد به‌طور حتم تغذیه خوبی دارد چون اگر تغذیه خوب نباشد زادوولدی نخواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان خاطرنشان کرد: ازآنجاکه حیوانات این باغ‌وحش تغذیه و زاد ولد مناسبی داشته‌اند سالانه دام‌های آن به باغ‌وحش‌های دیگر فرستاده می‌شود بنابراین اینکه گفته می‌شود هرازگاهی حیوانات این باغ‌وحش تلف می‌شوند باید گفت تلفات در باغ‌وحش چیز عادی است و در باغ‌وحش‌های دیگر نیز این تلفات دیده می‌شود.

وی به تلف شدن یک گوزن، یک قوچ و دو توله شیر طی دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: علت مرگ گوزن استرس بوده چراکه این نوع گوزن‌های خاص بسیار پراسترس هستند و با واکنشی خود را به در و دیوار می‌زنند بنابراین اگر از هر متخصصی هم پرسیده شود استرس این نوع گوزن ایرانی را تائید می‌کند.

توکلی عنوان کرد: وظیفه دامپزشکی پیشگیری و کنترل بیماری، تشخصی و درمان است که با این‌وجود مجموعه دامپزشکی با تمام وجود از این باغ‌وحش نگهداری کرده و بناشده به بخش خصوصی واگذار شود.

 غیر استاندارد بودن باغ وحش خرم‌آباد

اماواگرهای باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد در حالیست که اخیراً  مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست لرستان در رابطه با غیراستاندارد بودن این باغ‌وحش اظهار داشت: متأسفانه باغ‌وحش خرم‌آباد نیز مانند خیلی از کارهای بی‌برنامه در استان در محل بام خرم‌آباد ایجادشده و ساخت‌وساز انجام‌گرفته برای ایجاد این باغ‌وحش در بام لرستان با استانداردهای مدنظر فاصله دارد.

وی به وجود مشکلات فراوان در باغ‌وحش خرم‌آباد ازجمله محل نگهداری، تغذیه، بهداشت، درمان حیوانات و گونه‌های جانوری اشاره کرد و افزود: وجود این مشکلات سبب شده تا سال گذشته و امسال چندگونه نادر در این باغ‌وحش از بین برود.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه محیط‌زیست نقش نظارتی و حاکمیتی در رابطه با باغ‌وحش دارد،گفت: در این باغ‌وحش وضعیت تغذیه و نگهداری حیوانات درگذشته بسیار بد بود که با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی محیط‌زیست تغذیه حیوانات تا حدودی اصلاح شد.

تلف شدن گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش خرم‌آباد

وی با تأکید بر استاندارد نبودن باغ‌وحش خرم‌آباد عنوان کرد:  پس از تلف شدن گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش خرم‌آباد جلسات فراوانی با معاون عمرانی استانداری لرستان برگزار و در این زمینه تصمیماتی گرفته شد.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: اصرار دامپزشکی لرستان بر این است که این باغ‌وحش را یا به بخش خصوصی و یا بخش دولتی واگذار کند.

وی خاطرنشان کرد: به‌ طورمعمول در کل کشور مدیریت باغ‌وحش‌ها بر عهده شهرداری‌ها بوده که در این زمینه با شهردار خرم‌آباد و معاون عمرانی استانداری لرستان برای واگذاری باغ‌وحش به شهرداری جلساتی را برگزار و بناشده که شهرداری خرم‌آباد اقدام به انجام مطالعات اولیه برای واگذاری باغ‌وحش به این نهاد را انجام دهد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به اینکه شهرداری تاکنون در این زمینه به جمع‌بندی کامل نرسیده است اظهار داشت: درصورتی‌که روند مدیریت باغ‌وحش خرم‌آباد این‌گونه باشد و استانداردها در آن رعایت نشود با توجه به وظیفه نظارتی که ما داریم مجبور به تعطیلی آن هستیم و باید گفت تلف شدن حیوانات در باغ‌وحش‌ها در دنیا امری طبیعی است اما نباید این امر اتفاق بی‌افتد.

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات