گزارش /

در طی یک و نیم سال اخیر ثبات مدیریتی سبب رونق گرفتن دوباره بسیاری از پروژه‌ها در سطح شهر خرم‌آباد شده است.

به گزارش لرستان خبر، بررسی طول دوره مدیریت شهرداران خرم‌آباد از زمان تأسیس تا به حال نشان می‌دهد که میانگین عمر مدیریت شهری سکان‌داران مرکز لرستان کمتر از دو سال بوده است این مسئله در دوره فعلی شورای شهر هم نمود بیش‌تری پیدا کرد تا جایی که عمر مدیریتی شهرداران خرم‌آباد حتی به کمتر از یک سال هم تقلیل پیدا کرد و شهرداران مرکز استان یکی از پس دیگر توسط شورای شهر به دلایل مختلف از کار برکنار می‌شدند.

همه این‌ها در حالی است که بنا بر گفته صاحب‌نظران راه موفقیت در هر عرصه‌ای بهره‌گیری از ثبات مدیریتی است بدون شک یکی از دلایل توسعه کلان‌شهرهایی چون تهران و اصفهان همین ثبات مدیریتی است ولی در مقابل تغییر مکرر در حوزه مدیریت شهری خرم‌آباد فرصت توسعه را از این شهر گرفته است و خیلی از پروژه‌های عمرانی این شهر سال‌هاست که بلاتکلیف مانده است.

در حال حاضر شهرداری خرم‌آباد که پیش‌ازاین با تغییر و عدم ثبات در حوزه مدیریتی مواجهه بود از دی‌ماه93 که یحیی عیدی بیرانوند توانست با کسب 12 رأی موافق از مجموع 13 رأی ،عهده‌دار مسئولیت شهرداری خرم‌آباد شود یک سال و نیم گذشته است و می‌توان گفت که بعد از کش‌وقوس‌های دامنه‌دار بعد از مدت‌ها شهرداری خرم‌آباد به ثبات مدیریتی رسیده است.

ولی امر (1)

در طی این‌یک و نیم سال اقداماتی انجام شده است که نظر بسیاری از موافقان عملکرد شهرداری را به خود جلب کرده است که به برخی از آن ها در ذیل اشاره می شود:

 ازجمله طرح نورپردازی خیابان‌های اصلی شهر به‌منظور توسعه و زیباسازی مبلمان شهری در دستور کار بوده است که این طرح با مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات عمرانی استان از میدان شهدا تا خیابان مطهری انجام‌شده است که با جدول‌سازی و لامپ گذاری در کناره‌های خیابان، که علاوه بر روشنایی در شب با تعویض چهار رنگ قرمز، آبی، سبز و بنفش نمای بسیار زیبایی به خیابان شهدا و درختان کهن آن می‌دهد. بنابرگفته مسئولان، خرم‌آباد دومین شهر کشور بعد از شهر تهران است که طرح نورپردازی خیابان‌های اصلی آن انجام‌شده است.

عکس،نورپردازی خیابان شهدا خرم آباد

نوسازی سنگفرش‌های حاشیه دریاچه کیو، اجرای طرح جدید قطعات سبز، کاشت دوباره فضای سبز پارک کیو و تعویض نرده‌های قدیمی دور دریاچه و جایگزین کردن آن‌ها با نرده‌های جدید از دیگر اقدامات شهرداری خرم‌آباد بوده است.

عکس،زیباسازی دریاچه کیو

برچیدن تابلوهای غیرمجاز برخی مغازه‌ها و مقابله با تصرف غیرقانونی زمین‌های اطراف برخی خیابان‌ها از دیگر اولویت‌های شهرداری خرم‌آباد بوده است که می‌توان به آزادسازی بخشی از بلوار محله دره گرم که به اشغال برخی ساختمان‌ها درآمده بود اشاره کرد.

تپه هفت هکتاری ورودی شهر در حریم پل آیت‌الله کمالوند خرم‌آباد به یک فضای سبز تبدیل شد که از لحاظ مبلمان شهری و گردشگری اقدام مثبتی است.

پروژه‌های آسفالت شهر، تکمیل خیابان ۶۰ متری و تقاطع مربوط به آن، احداث تقاطع کوی فلسطین، احداث پارک منابع طبیعی و احداث پارک پل شاپوری ازجمله پروژه‌های در دست اقدام بوده‌اند.

طرح بزرگ گردشگری افتتاح فضای سبز بوستان آبشار طلایی که بخش زیادی از عرصه این پارک از سوی منابع طبیعی در اختیار شهرداری خرم‌آباد قرار گرفت که قرار است در قالب44هکتار اجرایی شود که ده هکتار آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت خوبی برای توسعه‌ی گردشگری شهر خرم‎آباد است.

 پروژه پارک‌سوار محله اسدآبادی خرم‌آباد نیز از دیگر اقدامات مناسب شهرداری بوده است که روزهای اخیر به بهره‌برداری رسید.

رضا بیرانوند؛عضو شورای شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرافلاک گفت: هماهنگی بین شورای شهر و شهرداری را یکی از پوئن های مثبت برای اجرای بهتر پروژه‌ها در مدیریت شهری است که خوشبختانه اعضای شورای شهر با انتخاب یک شهردار بومی از بدنه شهرداری توانسته است تا حدودی به این مهم دست پیدا کند.

وی بابیان این بالای 90درصد بودجه شهرداری حاصل پرداخت عوارض‌هاست، اظهار داشت:  تلاش شده که درآمد حاصل از عوارض درست مدریت و هزینه شود هرچند که با توجه به محدودیت این منبع درآمدی  شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند پروژه‌های عمرانی را به ثمر برساند بلکه برای اینکه نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها ازجمله استانداری است.

بیرانوند کمبود بودجه و اعتبار در شهرداری خرم‌آباد را یکی دلایل عدم اجرایی پروژه‌ها دانست و گفت: شهرداری به‌جز پرداخت عوارض توسط مردم هیچ‌گونه درآمد دیگری ندارد درحالی‌که بیش از 50درصد اعتبار حاصل از درآمدها صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و باقی اعتبار هم کفاف اجرای پروژه‌های بلندمدت را نمی‌دهد.

 این عضو شورای شهر خرم‌آباد گفت: برای مثال در طرح آزادسازی حریم مغازه‌های محله سه‌راه اسدآبادی شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند وارد عمل شود چون بودجه ندارد و اگر فقط شهرداری متولی این امر باشد شاید تا ده‌ها سال دیگر هم به نتیجه نرسد برای این کار نیاز است که استانداری بودجه‌ای را اختصاص دهد.

وی  در رابطه با عملکرد شهرداری  در حوزه فضای سبز اظهار داشت:یکی از ضروریات شهر بحث مبلمان شهری و فضای سبز است که در همین رابطه پروژه‌های پل شاپوری،آبشار طلایی،پارک ملت پل کرگانه،پارک طبیعت کوی بسیج و پارک کاسیت به سرانه فضای سبز شهر اضافه شد.

بیرانوند به عملکرد شهرداری در حوزه عمرانی اشاره کرد و گفت: در بیشتر خیابان‌های سطح شهر خرم‌آباد و محله‌های حاشیه‌نشین با پیگیری‌های شورای شهر و هماهنگی شهرداری نهضت آسفالت انجام شد.

عضو شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به ساماندهی تعدادی از محله‌های حاشیه‌نشین،گفت: در محلات حاشیه‌نشین مثل ماسور و فلک والدین و یا شهرک‌های تازه‌ساخت که از امکانات رفاهی کمتری برخوردار بودند کارهای خوبی انجام‌شده است.

760890

بیرانوند،ترمینال برون‌استانی را یکی از دغدغه‌های چندین ساله خرم‌آباد عنوان کرد و گفت: وقتی شهری به‌عنوان مرکز توریستی انتخاب می‌شود باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن نیز فراهم شود بر همین اساس هماهنگی برای تعیین تکلیف ترمینال برون‌استانی انجام‌شده و بیشتر از 70درصد هم پیشرفت کاری داشته است ان شالله تا چندین ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص طرح‌های تعریض خیابان‌ها نبود بودجه انتقاد کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های حوزه شهری با توجه به زیادشدن ماشین‌ها و زیرساخت‌های قدیمی شهر گره‌های ترافیکی بوده است که در بیشتر مواقع به دلیل کمبود اعتبار به سرانجام نرسیده است.

عضو شورای شهر خرم‌آباد به پروژه  پارک‌سوار محله اسدآبادی اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد پارک‌سوار جلوه زیبایی به این محله داده است  ناجایی که  تمام تاکسی‌ها و خودروهای مسافربری در محل مناسبی ساماندهی شده‌اند و دیگر آن تجمع و هرج‌ومرج که باعث مزاحمت مردم هم می‌شد وجود ندارد.

بیرانوند با اشاره به آثار تاریخی متعدد،چشم‌اندازهای طبیعی و آب‌وهوای مناسب خرم‌آباد گفت: خرم‌آباد موقعیت مناسبی برای تبدیل‌شدن به یک شهر توریستی و گردشگری  دارد اما هنوز ازلحاظ زیرساختی این بستر فراهم نشده است.

در پایان هرچند که بسیاری از منتقدان معتقدند جای کاربسیاری در حوزه مدیریت شهری خرم آباد وجود دارد و هنوز برای تبدیل شدن به یک شهر تمام عیار گام های بلندی باید برداشته شود اما همین که در طی این‌یک و نیم سال اخیر ثبات مدیریتی سبب رونق گرفتن دوباره بسیاری از پروژه‌ها در سطح شهر خرم‌آباد شده است را به فال نیک می گیریم و امید می‌رود روزی برسد که ثبات مدیریتی به‌طور کامل در همه سطوح در خرم‌آباد حکم‌فرما شود و به روند توسعه شهری آن کمک کند چراکه عزل و نصب‌های پی‌درپی نه‌تنها هیچ سودی به حال این شهر ندارد بلکه تنها این شهر را از ریل  قطار توسعه خارج می‌کند.

منبع: خبرافلاک

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات