زندگی در شرایط سخت

روستای چم مهر پایین در شهرستان پلدختر طی ۱۰ روز اخیر با قطعی آب مواجه شده‌اند و مردم برای مصارف روزانه خود از رودخانه کشکان استفاده می‌کنند.

به گزارش لرستان خبر، فصل تابستان برای مردم دیار چشمه و آبشارهای خروشان لرستان تنها در گرمی هوا خلاصه نمی‌شود، تابستان یادآور بحرانی است که مردم  روستاهای استان هرساله دست‌به‌گریبان آن هستند.

با وجود اینکه استان لرستان دومین حوضه پر آب ایران محسوب می‌شود اما به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی مردم استان به‌ ویژه در روستاها با تنش کم‌آبی مواجه هستند که می‌توان به روستای چم مهر شهرستان پلدختر اشاره کرد.

قطعی آب در روستای چم مهر پایین شهرستان پلدختر این روزها به معضل جدی برای ساکنان روستا تبدیل‌شده به‌ طوری‌که نبود آب در این روستا به نقطه بحرانی خود رسیده و زنگ خطر این بحران نیز به صدا درآمده است.

به گفته رئیس شورای روستای چم مهر، مردم روستا از آب رودخانه کشکان برای مصارف روزانه خود حتی آب آشامیدنی استفاده می‌کنند و مشکل کمبود آب شرب این روستا به شکلی است که در طول روز آب روستا کاملاً قطع است.

قطعی 10 روزه آب شرب روستای چم مهر پایین

احمد بیرانوند دهیار روستای چم مهر پایین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حدود یک ماه است که در روستای چم مهر پایین با کمبود آب مواجه هستیم و طی 10 روز اخیر آب روستا در طول روز به‌ صورت کامل قطع است و تنها دو ساعت از شب، آب با فشار پایین در برخی قسمت‌های روستا وجود دارد ولی باز برای برخی قسمت‌ها آب همچنان قطع است.

وی بابیان اینکه آب روستا از طریق چاه تأمین می‌شود افزود: چاهی که آب روستای چم مهر را تأمین می‌کرد نیز برای چند روستای دیگر مورد استفاده قرارگرفته و چون روستای چم مهر بالا و چم مهر پایین یک لوله آب‌دارند و روستای چم مهر بالا در مسیر شاه‌لوله اصلی آب قرار دارد آب بیشتری مصرف می‌کنند و سبب می‌شود آب به روستای چم مهر پایین نرسد.

بیرانوند با اشاره به اینکه جمعیت روستا زیاد است و اهالی روستای چم مهر بالا نیز از آب شرب برای آبیاری باغات نیز استفاده می‌کنند عنوان کرد: باید روستای چم مهر پایین لوله آب‌رسانی مستقل داشته باشد و باوجود اطلاع‌رسانی‌هایی که با فرماندار، نماینده شهرستان و رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان انجام‌شده ولی متأسفانه تاکنون هیچ اقدام مؤثر و قابل‌توجهی از سوی مسئولان در این زمینه انجام‌نشده است.

جداسازی لوله انتقال آب روستای چم مهر پایین

دهیار روستای چم مهر پایین عنوان کرد: باوجوداینکه در ماه رمضان قرار داریم و مشکل قطعی آب در روستا وجود دارد ولی آب‌رسانی به روستا مناسب نیست به‌ طوری‌که طی این مدت فقط  یک تانکر برای آب‌رسانی به روستا فرستاده‌ شده و با وجوداینکه روستای چم مهر پایین دارای جمعیتی 712 نفری است یک تانکر کفاف مردم روستا را نمی‌دهد.

وی بیان کرد: هرساله در فصل بهار و تابستان مشکل کمبود آب در این روستا وجود دارد و در حال حاضر مردم برای شستشو و حمام از آب رودخانه کشکان استفاده می‌شود.

افشین غلامی رئیس شورای روستای چم مهر پایین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مردم روستای چم مهر پایین از شدت کمبود آب در ماه رمضان به ستوه آمده‌اند و آب شرب، شستشو و حمام در روستا وجود ندارد و اهالی روستا مجبورند از رودخانه کشکان استفاده کنند.

استفاده آب رودخانه کشکان برای آشامیدن

وی افزود: در طول روز به‌ صورت کامل آب قطع است و شب‌ها دو ساعت آب با فشار کم وجود دارد که هرکدام از اهالی دینام داشته باشند می‌توانند آب ذخیره کنند؛ در طول 10 روزی که آب روستا قطع است فقط یک تانکر به روستا برای آب‌رسانی به فرستاده‌شده است.

رئیس شورای روستای چم مهر پایین عنوان کرد: چون لوله آب‌رسانی چم مهر بالا و چم مهر پایین یکی است و روستای چم مهر بالا در مسیر اصلی لوله قرار دارند از آب بیشتری استفاده و آب به روستای چم مهر پایین نمی‌رسد و باوجوداینکه اطلاع‌رسانی به مسئولان شهرستان برای جداسازی خط انتقال آب‌شده اما کسی پیگیری نمی‌کند.

وی بیان کرد: دو چاه 90 متری و دو تا دینام برای تأمین آب وجود دارد ولی آب از طریق یک لوله منتقل می‌شود متأسفانه مسئولان رسیدگی نمی‌کنند تا لوله روستای چم مهر پایین و چم مهر بالا از هم جدا شود.

مشکل قطعی آب در روستای چم مهر پایین وجود ندارد

علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه مشکل قطعی آب در روستای چم مهر وجود ندارد و فقط فشار آب در روستای چم مهر پایین کم است اظهار داشت: روستای چم مهر پایین با مشکل قطعی آب مواجه نیست حتی رئیس آب و فاضلاب شهرستان بیان کردند نیاز به آب‌رسانی با تانکر در این روستا نیست.

وی برداشت آب توسط مردم روستا از رودخانه کشکان را کذب دانست و افزود: رودخانه  قابل شرب نیست و تانکرها آمادگی آب‌رسانی دارند ولی چون آب این روستا قطع نیست نیازی به فرستادن تانکر برای آب‌رسانی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان عنوان کرد: هر موقع قطعی آب وجود داشته باشد و اهالی روستا تماس بگیرند تانکر آب‌رسانی به روستا منتقل می‌شود و اگر آب‌رسانی انجام نشد حق اعتراض دارند.

وی بیان کرد: روستای چم مهر بالا آب بیشتری استفاده می‌کنند و متأسفانه آبیاری باغات را از آب شرب انجام می‌دهند؛ ما حاضریم خط لوله انتقال آب روستا را جدا کنیم ولی متأسفانه باید از داخل زمین‌های کشاورزی روستای چم مهر بالا رد شود که صاحبان اراضی اجازه این کار را نمی‌دهند.

وی بیان کرد: با بخشدار و فرماندار به‌ صورت مکتوب نامه‌نگاری شده که حاضریم اقدام به جدا کردن لوله انتقال آب کنیم ولی متأسفانه مقداری اختلاف بین مردم این دو روستا وجود دارد و اهالی روستای چم مهر بالا اجازه رد شدن لوله را نمی‌دهند که باید به شکلی این موضوع حل شود

منبع: تسنیم-گزارش از فاطمه بیرانوند

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات