مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی

"بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای [مجازی] غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین‌ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است."

به گزارش لرستان خبر، پیدایش فضای مجازی در چند دهه‌ اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است که تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... داشته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره توجه ویژه‌ای به این بخش داشته‌اند و رهنمودهایی را به منظور استفاده صحیح از توانمندی‌های فضای مجازی ارائه فرموده‌اند. به عنوان مثال ایشان درمورد اهمیت فضای مجازی خطاب به علما و روحانیون خراسان شمالی فرمودند: «ابزارهاى تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتى و فضاى مجازى و سایبرى هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید این‌ها را یاد بگیرید، می‌توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعى که شما آنها را نمیشناسید، برسانید...»
 
از سوی دیگر بدون شک این فضای گستره و نامحدود در کنار نکات مثبت فراوان، کاستی‌هایی را نیز دارد و درصورت بی‌توجهی می‌تواند صدماتی را به جامعه تحمیل کند. از همین‌رو مقام معظم رهبری با آگاهی از توانمندی‌ها و فرصت‌ها در کنار آسیب‌ها و کاستی‌های این فضا، مطالباتی را از مسئولین و دست‌اندرکاران در ارتباط با فضای مجازی داشته‌اند که می‌تواند تاثیر مثبتی در استفاده مفید از توانمندی‌ها و امکانات فضای مجازی به همراه داشته باشد.
 
لزوم استفاده صحیح و کنترل‌شده از قابلیت‌های فضای مجازی
 
مقام معظم رهبری در 13 اردیبهشت 95 در جمع معلمان و فرهنگیان فرمودند: «این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفّس می‌کنند؛ اصلاً آنجا تنفّس می‌کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌واقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمی‌گوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جادّه‌ای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّه‌ اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ لازم را بکنید. ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -که بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمی‌گوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ درست می‌کنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همین‌ها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.»
منبع: سراج 24
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات