لرستان خبر گزارش می دهد

برخی از این مسافرکشان برگه‌های هویت روشنی برای شناسایی ندارند و اگر اتفاقی بیفتد یا وسیله‌ای از مسافران داخل ماشین جا بماند، پیدا کردن این خودرو ممکن نیست.

به گزارش لرستان خبر، میزان بیکاری در لرستان در حال رشد است و بسیاری از جوانان شهرها به دنبال راهی برای فرار از بیکاری و کسب در آمد هستند.

یکی از راه‌های معمول برای نجات از این معضل اجتماعی به خصوص در خرم آباد مسافرکشی است. مسافر کشی و جا به ‌جا کردن مسافر به صورت گردشی و کار در آژانس به نظر می‌رسد دم دست‌ترین راه اشتغال به کار برای پیر و جوان در شهرهای استان باشد.

رانندگان این خودروها بدون ضابطه و قوانین و مقررات مسافران را جا به جا می‌کنند. اما تاکنون مسئولان اقدام مؤثری برای برخورد قاطع با این خودروها از خود نشان نداه‌اند.

رانندگان تاکسی سرمایه چندین ساله خود را برای خرید تاکسی هزینه می‌کنند، اما برخی دیگر به راحتی و بدون هزینه این کار، فقط با یک خودروی شخصی بر درآمد تاکسیداران اثر منفی می‌گذارند و خرج خانواده را از این راه در می‌آورند.

برخی از این مسافرکشان برگه‌های هویت روشنی برای شناسایی ندارند و اگر اتفاقی بیفتد یا وسیله‌ای از مسافران داخل ماشین جا بماند، پیدا کردن این خودرو ممکن نیست.

از سوی دیگر معضلات ساماندهی آن همیشه بر سر زبان مسئولان است و جالب آن‌که این مسئولان در اغلب طرح‌های ساماندهی مسافربران شخصی به موضوع بیکاری و ریشه اصلی شکل گیری این مسافربرها توجهی نمی‌کنند.

با توجه به این موضوع که پیدایش و افزایش تعداد مسافربران شخصی خود معلول مشکل بیکاری است بنابر این مجموعه مدیریت ارشد استان باید موضوع چنین اشتغال‌هایی را جدی بگیرند.

شاید یکی دیگر از راهکارهای مهم برای کاهش حضور مسافربران شخصی درون شهری تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی باشد زیرا مردمی که در کنار خیابان منتظر تاکسی هستند، با وجود تاکسی‌های نارنجی و آژانس‌های رسمی دیگر رغبتی نخواهند داشت که از مسافرکشان شخصی برای رسیدن به مقصد استفاده کنند.

عمده‌ترین راهکار کاهش مسافربران شخصی، فرهنگسازی است که باید از طریق مطبوعات، رسانه‌های دیداری و شنیداری مورد توجه قرار بگیرد تا مردم صلاح خود را بتوانند تشخیص دهند، زیرا اگر تقاضا برای استفاده از مسافربران شخصی نباشد، تعداد خودروها هم کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این موضوع که شهرداری و شورای شهر به تنهایی نمی‌توانند مسافربران شخصی را سامان دهند،بنا براین تصمیم گیری قاطعانه با مشارکت نهادهایی چون راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، سازمان تاکسیرانی و دیگر نهادها می‌تواند در ساماندهی مسافربران شخصی موثر باشد. ساماندهی آژانس‌های تاکسی تلفنی و بهبود خدمات تاکسی نارنجی‌ها به شهروندان می تواند تا حدودی فعالیت مسافربران شخصی را کم کند.

همچنین برداشتن مسیرهای طولانی و گردشی تاکسی‌های نارنجی و خطی کردن مسیرهای درون شهری هم می‌تواند چاره ای برای پایان دادن به جولان این مسافربران شخصی باشد.

منبع: همشهری لرستان

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات