گزارش تصویری-تشریحی؛

روستاهای بخش شاهیوند شهرستان چگنی دارای جاده هایی خاکی و باریک یا آسفالت با زیر سازی نامناسب هستند که عبور از آنها را با وجود پرتگاههای عمیق با خطرات بسیاری همراه می کند.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان چگنی از شهرستانهای استان لرستان از سه بخش مرکزی، ویسیان و شاهیوند تشکیل شده است.

این شهرستان زیبا در منطقه کوهستانی قرار دارد و اکثر جمعیت آن در روستاها پراکنده شده اند.

بیش از 95 درصد جمعیت این شهرستان ساکن روستاهای آن هستند و برای انجام امورات خود به شهر سراب دوره، ویسیان و یا شهرهای اطراف مراجعه می کنند.

بخش شاهیوند شهرستان چگنی دارای روستاهای بسیاری است که در دامنه و ارتفاعات سفیدکوه قرار گرفته اند و برای رسیدن اهالی آنها به خانه هایشان باید از جاده های روستایی عبور کنند.

جاده های این روستاها اغلب خاکی، باریک و با پیچ های تند و پرتگاههای عمیق هستند که عبور از این جاده ها را با ترس و دلهره همراه کرده است.

هنگامی که از این جاده عبور می شود نمی توان در برخی نقاط به حاشیه جاده خیره شد زیرا با دیدن پرتگاههای عمیق در حاشیه این جاده های باریک و  بدون گارد ریل ترس از سقوط وجود انسان را فرا می گیرد.

حال آنکه افرادی که در این روستاها زندگی می کنند مجبورند روزانه این مسیر های خطرناک را برای رسیدن به مقصد طی کنند.

متاسفانه وضعیت برخی جاده های آسفالت شده این بخش نیز حال و روز بهتری نسبت به جاده های خاکی ندارند و بدون داشتن زیر سازی مناسب در برخی نقاط فقط لایه ای از آسفالت باقی مانده که هر آن امکان ریزش آن و تخریب جاده وجود دارد.

در هنگام بارندگی های فصول سرد سال با جاری شدن سیلاب جاده های روستاهای این بخش مکررا تخریب شده و راه ارتباطی مردم این روستاها را تا برقراری مجدد راه قطع می کند.

نداشتن سیل بند و گارد ریل در حاشیه جاده های کوهستانی این چنینی باعث بروز مشکلاتی می شود و خطرات بسیاری را به دنبال دارد.

DSC03589_resize

نصب سیل بند در محل عبور سیلاب می تواند از تخریب جاده جلوگیری کرده و نصب گارد ریل نیز ایمنی بیشتری را برای تردد در این مسیر ها فراهم می کند.

احداث جاده و آسفالت آن هزینه های بسیاری را در بر دارد حال آنکه نداشتن سیل بند و زیرسازی مناسب می تواند موجب تخریب زودهنگام جاده و صرف هزینه های بسیاری برای ترمیم آن شود.

DSC03668_resize

در احداث یک جاده اولویت پایین آوردن خطرات تردد در آن مسیر است و باید به نحوی جاده ها احداث شوند که خودروها بتوانند با ایمنی بیشتری در آن تردد کنند.

DSC039660_resize

اهالی روستاهای بخش شاهیوند نیز همانند دیگر روستا انتظار داشتن جاده هایی با ایمنی را دارند و مسئولین استانی باید با توجه بیشتر به جاده های ارتباطی این بخش خطرات ناشی از تردد در جاده های این جاده ها را کاهش داده تا اهالی روستاهای آن بدون ترس و دلهره در این جاده ها تردد کنند.

منبع: خبرچگنی

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات