لرستان خبر گزارش می دهد

کارگران فضای سبز منطقه ۳ شهرداری خرم‌آباد پس از ۹ ماه انتظار برای دریافت حقوق، تنها حقوق یک ماه را دریافت کردند و مابقی پرداخت طلبشان باز هم به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش لرستان خبر، سال‌هاست حقوق کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد مرتب پرداخت نمی‌شود تا آنجا که اگر کارگری 10 ماه هم حقوق نگیرد دیگر عجیب نیست و این موضوع پس از گذشت چند سال برای مسئولان نیز کاملاً عادی شده اما باید گفت هیچ‌کس بهتر از کارگران مفهوم «حقوق معوقه» را درک نمی‌کند چون این کارگر است که باید روزانه برای مزدی که دریافت نمی‌کند در سختی و عذاب باشد.

تأخیر در پرداخت حقوق بخورونمیر کارگران فضای سبز منطقه 3 خرم‌آباد موضوعی است که برحسب وظیفه و رسالت خود طی گزارش‌های مختلفی با عنوان‌های«کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد 7 ماه حقوق معوقه دارند»،«بلاتکلیفی کارگران شهرداری خرم‌آباد در بازی وعده‌ها»،«کارگران شهرداری خرم‌آباد 5 ماه حقوق نگرفتند؛ وعده‌‌هایی که هر ماه تمدید می‌شود»،« انتظار چندماهه کارگران شهرداری خرم‌آباد برای دریافت حقوق/ وقتی وعده‌ها تمدید می‌شود»،« وعده‌های بی‌عمل/ کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد 9 ماه در انتظار دریافت حقوق» به آن پرداخت تا شاید گره کوچکی از مشکلات این کارگران زحمتکش باز شود اما با هر بار پیگیری این خبرگزاری تنها بخش ناچیزی از حقوق این کارگران پرداخت‌شد تا شاید صدای این کارگران خاموش شود.

تجمع کارگران فضای سبز خرم‌آباد برای دریافت حقوق معوقه

اما وعده‌های در حد حرف مانده مسئولان سبب شد تا این کارگران رنجور چندین روز پیش برای برون‌رفت از وضعیت بحران بی‌پولی، مقابل استانداری لرستان تجمع کنند تا شاید از نزدیک فریادشان بهتر به گوش مسئولان برسد اما وقتی باز کارگران بین مسئولان شهرداری و پیمانکاران پاس‌کاری می‌شوند، نتیجه‌ای جزء معوق ماندن حقوق در پی ندارد و این دور تسلسل ادامه می‌یابد.

پس‌ازاین ماجرا خبرگزاری تسنیم بر آن شد تا از طریق رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بار دیگر موضوع حقوق معوقه کارگران فضای سبز خرم‌آباد را پیگیری کند که حاصل این پیگیری برگزاری جلسه پرداخت مطالبات پیمانکاران از شهرداری خرم‌آباد در 22 تیرماه بود که با حضور پیمانکاران مناطق دو و سه خرم‌آباد، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار خرم‌آباد در سالن جلسات شورای شهر خرم‌آباد برگزار شد.

در این جلسه یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد طلب پیمانکاران را بین 50 تا 60 میلیارد تومان برشمرد و گفت: ما با کارگر طرف نیستیم ولی چون با  پیمانکار در بحث جریمه، تأخیر  و خسارت اختلاف داریم پیمانکاران نیز مطالبات  کارگران را پرداخت نمی‌کنند تا به شهرداری فشار بیاید از طرفی پیگیری زیادی برای برداشتن واسطه بین کارگر و شهرداری انجام شد اما متأسفانه راهکاری پیدا نشد که شهرداری به‌صورت مستقیم مطالبات و بیمه کارگران را پرداخت کند.

وی افزود: سعی می‌شود ظرف 10 روز آینده جلساتی با اعضای شورای شهر در این زمینه داشته باشیم و راهکاری برای خروج طلب پیمانکاران پیدا کنیم.

اعتراض کارگران به دریافت تنها یک ماه از 9 ماه حقوق معوقه

در این میان پیمانکاران شهرداری نیز دلیل تأخیر حقوق کارگران را عدم پرداخت طلب خود از سوی شهرداری اعلام کرده و خواستار پرداخت مطالبات خود شدند که سرانجام روز گذشته پس از کش‌وقوس فراوان شهرداری خرم‌آباد با پرداخت بخشی از طلب پیمانکاران، توانست تنها حقوق یک ماه کارگران را به دست آن‌ها برساند و پرداخت مابقی مزد آن‌ها را نیز به زمان دیگری موکول کند اما با پرداخت تنها یک ماه از طلب سال گذشته، برخی از کارگران به نشانه اعتراض این مبلغ ناچیز را هم نگرفتند.

کارگر فضای سبز منطقه 3 خرم‌آباد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: پس از گذشته 9 ماه تنها حقوق یک ماه را پرداخت کردند و به هر کارگری بین 500 تا یک‌میلیون تومان داده شد که البته برخی از کارگران حاضر نشدند پس از گذشته چند ماه 500 یا 600 هزار تومان بگیرند.

وی بابیان اینکه شهرداری نظارتی بر کار پیمانکاران ندارد، افزود: هم‌اکنون ما از سه پیمانکار طلب داریم به‌طوری‌که طلبمان از اولین پیمانکار مربوط به اردیبهشت‌ماه سال گذشته است که هنوز پرداخت‌نشده است.

کارگر فضای سبز منطقه 3 شهرداری خرم‌آباد به مشکلات معیشتی کارگران فضای سبز اشاره کرد و گفت: متأسفانه اداره کار نیز هیچ قدمی برای رفع مشکل این کارگران برنمی‌دارد.

طلب 10 ماهه کارگر فضای سبز از پیمانکاران

یکی دیگر از کارگران فضای سبز منطقه 3 شهرداری خرم‌آباد در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرد: اکنون نزدیک 10 ماه از پیمانکاران و 21 روز از سازمان فضای سبز طلب دارم.

وی تصریح کرد: پس از چند ماه انتظار برای دریافت حقوق روز گذشته پیمانکار تنها حقوق یک ماه را به ما پرداخت کرد و وقتی هم برای افزودن آن اعتراض کردیم گفت همین است بیشتر از این پول به شما نمی‌دهم!

کارگران فضای سبز منطقه 3 شهرداری خرم‌آباد به تجمع کارگران فضای سبز مقابل استانداری و شهرداری خرم‌آباد اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی مقابل استانداری جمع شدیم چند مأمور آمدند و به ما گفتند اینجا بایستید همه را بازداشت می‌کنیم، وقتی هم به شهرداری اعتراض می‌کنیم می‌گویند به ما ربطی ندارد و این مسئله مربوط به پیمانکار است و پیمانکار هم می‌گوید شهرداری باید طلب ما را بدهد.

کارگران فضای سبز منطقه 3 شهرداری خرم‌آباد با اشاره به مشکلات مالی خود، عنوان کرد: با این پولی که به ما داده‌اند حتی نمی‌توانیم قرض‌هایی که از مغازه‌دار کرده‌ایم پس بدهیم.

پاسکاری کارگران بین شهرداری و پیمانکار

یکی دیگر از کارگران  فضای سبز در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: وقتی من حدود هشت میلیون تومان به مردم بدهکار هستم چطور می‌توانم 900 هزار تومان را قبول کنم؛ وقتی دیدم این مبلغ هیچ دردی از دردهایم را دوا نمی‌کند ترجیح دادم همین را هم نگیرم.

وی گفت: در رابطه با این مشکل شهرداری پیمانکار را مقصر می‌داند و پیمانکار نیز شهرداری را، اما با توجه به تجربه چندین ساله‌ای که در این کاردارم باید بگویم پیمانکار چندان مقصر نیست و ممکن است از هزینه خود حقوق یک یا دو ماه را پرداخت کند اما توان پرداخت سه یا چهار ماه پرداخت حقوق کارگر را ندارد.

کارگران فضای سبز اظهار داشت: شهرداری قول داده تا هفته آینده بخش دیگری از طلب پیمانکار را بدهد اما معلوم نیست عملی شود چون اواخر سال گذشته نیز گفتند تا پنجم فروردین همه طلب شمارا تسویه می‌کنیم اما تاکنون چندین پنجم گذشته است و هنوز خبری از تسویه نشده است.

با توجه به مشکلات معیشتی کارگران فضای سبز خرم‌آباد این خبرگزاری تا تسویه کامل معوقات و پرداخت به موقع حقوق آن‌ها پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهد.

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • خادم ملت

    >مقام معظم رهبری( مدظله العالی ):
    استقلال ملت و كشور، به تلاش و زحمت كارگران بستگى دارد.
    این كارى كه شما [كارگران‏] براى توسعه و پيشرفت كشور مى‏ كنيد، اين يك عبادت قطعى است.

    قشر عزيز كارگر مايه ‏ى افتخار ما و نظام جمهورى اسلامى است.
    كارگر شأن معنوى و انسانى بالايى را در جامعه دارد.

    ارزش كارگر آنقدر والاست كه پيغمبر دست او را بوسيد.
    سخنان رهبری نشان دهنده ی ارزش والای کارگر در جامعه است .
    مسئولین به سخنان رهبری خوب توجه کنند!!!!

    برای خصوصی سازی اول باید بستر مناسب مهیا باشه بعد اجرا بشه.
    پیمانکار باید قبل از عقد قرارداد توجیه بشه بعد باهاش قرارداد ببندید
    پیمانکار باید توان کافی برای پرداخت حقوق ماهیانه رو داشته باشه
    پیمانکار باید از صافی های زیادی بگذره بعد باهاش قرارداد ببندید
    کارگر گناهی نداره که به خاطر ضعف در اجرای قرارداد جلوی خانوادش سرافکنده بشه

    حدیث داریم هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هرآنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند .

    آقایان مقصر در این زمینه دوماه پول به خونه نبریدببینم عکس العمل بچه هاتون چگونه خواهد بود!

    مقصرین امر میدونید با این کار دارید دشمن رو شاد میکنید؟
    مسئولین دلسوزبا نظارت و پیگیری مستمر اجازه ندید بعضی ها به کشور صدمه بزنن

نظرات