تحقق کمتر از 11 درصدی تعهدات اشتغال در بروجرد

بیش از ۳ هزار دست‌فروش، دوره‌گرد و وانت‌بار که بیشتر آن‌ها کارگران بیکار شده صنایع مختلف بروجرد هستند در خیابان‌ها و معابر در سایه نبود شغل اقدام به دست‌فروشی می‌کنند.

به گزارش لرستان خبر، ظهر امروز جلسه کارگروه اشتغال شهرستان بروجرد با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برگزار شد و مدیران به ارائه گزارش‌های خود از میزان تحقق تعهدات اشتغال در دستگاه متبوع خودپرداختند تا بازهم مشخص شود در سه‌ماهه گذشته از سال 95 میزان تحقق اشتغال چندان مطلوب و رضایت‌بخش نبوده است.

تحقق کمتر از 11 درصدی تعهدات اشتغال در بروجرد

کامران فرشید رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد از تحقق کمتر از 11 درصدی سهمیه اشتغال دستگاه‌های مختلف این شهرستان در جلسه مذکور خبر داد و از این روند انتقاد کرد و گفت: مجموع سهمیه اشتغال شهرستان بروجرد در سال جاری 3402 نفر است که بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه رصد میزان تحقق اشتغال دستگاه‌های مختلف تاکنون کمتر از 11 درصد بوده است.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت جدی مدیران دستگاه‌های اجرایی برای تحقق سهمیه اشتغال این شهرستان افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی با جدیت بیشتری نسبت به تحقق سهمیه اشتغال این شهرستان تلاش کنند تا به‌صورت صددرصدی این سهمیه محقق شود.

در ادامه عظیم سالاری معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اعلام آماری از نرخ بیکاری در استان لرستان خبر از نرخ 13.3 درصدی بیکاری در این استان داد و گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال 94 نرخ بیکاری در شهرستان بروجرد 10.4 درصد، خرم‌آباد 16.5، الیگودرز 11.1، ازنا 11.9، دورود 14.7، کوهدشت 14.8، رومشگان 10.8، پلدختر 11.7، سلسله 10.3، دلفان 13.1 و دوره و چگنی6 درصد است.

وی با اشاره به افزایش میزان سرمایه‌گذاری در استان لرستان و به‌تبع آن کاهش نرخ بیکاری در این استان اظهار داشت: براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه رصد شهرستان بروجرد در رتبه پنجم میزان تحقق سرمایه‌گذاری و تحقق اشتغال استان لرستان قرارگرفته است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل کار لرستان افزود: این آمار و اطلاعات توسط مرکز آمار ایران و بر اساس یک سری شاخص‌های ثابت و استاندارد اعلام می‌شود و اداره کار یا نهادهای استان در گردآوری و تجزیه تحلیل آن دخل و تصرفی ندارند و شاخصه‌ها همگی در کشور یکسان است.

استان لرستان و صعود به رتبه پنجم نرخ بیکاری

وی به کاهش نرخ بیکاری در استان لرستان اشاره و بیان کرد: بر این اساس استان لرستان به رتبه پنجم نرخ بیکاری در کشور صعود پیداکرده و این روند با افزایش سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری روزبه‌روز در حال ارتقاء است.

سالاری در ادامه از اجرای طرح تکاپو طرحی ویژه توسعه اشتغال و کسب‌وکار پایدار در استان لرستان خبر داد و عنوان کرد: تکاپو مخفف توسعه کسب‌وکار پایدار در استان لرستان است و تاکنون اجرای آن در شش استان کشور با مشارکت چند دستگاه موفقیت‌هایی را به دنبال داشته که مراحل مطالعاتی آن شروع‌شده و مزیت‌های 26 دستگاه برای اجرای این طرح شناسایی‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان لرستان سه قطب کشاورزی، صنعتی و خدماتی برای اجرای این طرح شناسایی‌شده و چهار دسته صنایع تبدیلی کشاورزی، صنعت سنگ، شیلات و آبزیان و گردشگری قابلیت‌های اجرای این طرح در استان لرستان را دارا هستند و در آینده با رفع موانع دسته‌هایی که مزیت اجرای این طرح رادارند بخش اعظمی از نیاز استان به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرتفع می‌شود.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل کار لرستان با اشاره به سند توسعه اشتغال استان این سند را پروژه محور خواند و افزود: بر اساس سند توسعه اشتغال استان لرستان در سال 95 باید 25681 شغل در سه حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات با سرمایه‌گذاری 3700 میلیارد تومان ایجاد شود.

در حالی اعداد و ارقام اعلام‌شده از سوی اداره کل کار استان لرستان خبر از ارتقاء جایگاه این استان در زمینهٔ کاهش نرخ بیکاری دارد که چندی پیش مرکز آمار ایران استان لرستان را در زمره بیکارترین استان‌های کشور دسته‌بندی کرده و نرخ رشد بیکاری در این استان را نگران‌کننده خوانده بود.

افزایش دست‌فروشان به 3 هزار نفر در بروجرد

اما آنچه در واقعیت امر در سطح جامعه مشاهده می‌شود شهرستان بروجرد با تعطیلی بیش از 70 درصد صنایع و کارخانجات خود نمی‌تواند نویدبخش توسعه اشتغال در این شهرستان 400 هزارنفری باشد آن‌چنان‌که منوچهر یوسفی شهردار بروجرد نیز خبر از افزایش دست‌فروشی در معابر این شهرستان در جلسه ظهر امروز داد و گفت: 20 سال پیش در این شهرستان تنها 300 دست‌فروش وجود داشت اما امروز بیش از سه هزار دست‌فروش، بساطی و وانت‌بار در معابر مختلف این شهرستان و بیشتر در هسته مرکزی مشغول به ارائه انواع کالا و خدمات در قالب دست‌فروشی هستند.

وی با اشاره به خطر افزایش بیکاری در میان جوانان عنوان کرد: جدای از خطرات بیکاری در سطح جوامع افزایش و تعدد دست‌فروشی در معابر این شهرستان مدیریت شهری و انضباط در معابر را با چالش جدی مواجه کرده به‌گونه‌ای که همه‌روزه درگیری‌هایی در سطح خیابان‌های این شهرستان برای جمع‌آوری بساط دست‌فروشان توسط نیروهای سد معبر شهرداری بروجرد به دادگاه کشیده می‌شود.

دست‌فروشی شغلی پایدار در بروجرد!

شهردار بروجرد افزود: به‌رغم احداث هفت بازارچه برای مشاغل دست‌فروشان اما همچنان دست‌فروشان علاقه‌مند به تجمع در هسته مرکزی این شهرستان بوده و حاضر به همکاری با شهرداری برای بهبود مدیریت شهری نیستند و در حقیقت دست‌فروشی در بروجرد به شغلی پایدار تبدیل‌شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس نمودار سازمانی شهرداری بروجرد باید 750 نیرو داشته باشد درحالی‌که هم‌اینک باوجود 1700 نیرو این نهاد باید ماهیانه سه و نیم میلیارد تومان حقوق در غیاب نبود منابع مالی به کارکنان خودپرداخت کند.

یوسفی از مسئولان این شهرستان خواست شهرداری بروجرد را درازای ایجاد اشتغال یاری رسانند و بیان کرد: شهرداری بروجرد بیش از 100 دکه میوه‌فروشی در سطح شهر ایجاد کرده که در هریک از این دکه‌ها حداقل سه نفر مشغول به کار هستند اما از این راه درآمدی نصیب شهرداری نمی‌شود هیچ کجا هم آمار ایجاد اشتغال این نهاد درج و ثبت نمی‌شود و مساعدت مالی هم از نهادهای دیگر دریافت نمی‌کند بنابراین باید مسئولان برای رفع مشکلات مالی این نهاد و ارائه تسهیلات بانکی چاره‌اندیشی کنند.

اما مشکلات ایجاد اشتغال و گره کور بیکاری در بروجرد به همین‌جا ختم نمی‌شود تا در اظهار نظرات بسیاری از مسئولان عدم تخصیص کامل و به‌موقع اعتبارات ملی را چاله بیکاری در این شهرستان که هم‌اینک در حال تبدیل‌شدن به چاهی عمیق است، بدانند و رفع آن را نیازمند توجه و مطالبه جدی در تخصیص تمام و کمال اعتبارات آن‌هم نه در ماه‌های پایانی سال بدانند.

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات