طرحی که در بن‌بست وعده‌ها ماند

لرستان به‌عنوان معین استان‌های غربی کشور در حوادث همچنان مجتمع امداد هوایی ندارد تا پروژه در دست اجرای این مجتمع در دلهره حوادثی که خبر نمی‌کند برای تأمین اعتبار بال‌بال بزند.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان با توجه به شرایط توپوگرافی و جغرافیایی مستعد وقوع حوادث مختلف ازجمله سیلاب، زلزله، و ... است و همین امر ضرورت ایجاد مجتمع امداد هوایی در این استان کوهستانی را روشن می‌کند.

لرستان پرحادثه منتظر احداث مجتمع امداد هوایی

این در حالیست که مراسم آغاز به کار پروژه مجتمع امداد هوایی لرستان در تاریخ هشتم آذرماه سال ۹۳ برگزار شد اما با گذشته دو سال هنوز زمینه عملیاتی شدن این پروژه در استان فراهم نشده و همواره مردم شاهد وعده‌های مسئولان امر ازجمله مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان برای افتتاح آن بوده‌اند.

مجتمع امداد هوایی لرستان ظرفیت پذیرش پنج بالگرد امدادی را دارد و علاوه بر ارائه خدمات امداد هوایی در لرستان، در مواقع بحرانی می‌تواند به استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و همدان نیز امدادرسانی کند.

گفته می‌شود جمعیت هلال‌احمر کشور امسال به خرید پنج فروند بالگرد امدادی جدید ۴۱۲ اقدام کرده است که با پیگیری‌های انجام‌شده قول مساعد برای استقرار یک فروند از این بالگردها در استان داده‌شده است.

جمعیت هلال‌احمر باید به تعهدات خود عمل کند

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در رابطه با پروژه مجتمع امداد هوایی لرستان در سخنانی اظهار داشت: ۱۲میلیارد ریال برای احداث راه دسترسی این مجتمع از سوی استانداری لرستان تأمین و پرداخت‌شده است.

وی بابیان اینکه احداث بقیه سازه‌های مجتمع امداد هوایی لرستان در اختیار جمعیت هلال‌احمر استان است عنوان کرد: مقررشده که هلال‌احمر از محل اعتباراتی که به‌صورت متمرکز در قانون بودجه به‌صورت سالانه برای احداث این‌گونه مراکز در اختیارش قرار می‌گیرد اقدام به تأمین اعتبار موردنیاز آن کند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بیان داشت: ظرف دو تا سه سال گذشته قسمتی از این اعتبارات تأمین‌شده و کار جلو رفته است.

آریایی بابیان اینکه جمعیت هلال‌احمر تأمین‌کننده احداث انبارها، سوله‌ها و ساختمان اداری این مجتمع است تصریح کرد: استانداری لرستان در قبال احداث این بخش‌ها هیچ‌گونه تعهدی را نداده است.

وی ادامه داد: با توجه به تأکیدات مدیریت ارشد لرستان، استانداری به تمام تعهدات خود در این رابطه عمل کرده و الان جمعیت هلال‌احمر باید به تعهدات خود عمل و پروژه را تکمیل کند.

تأمین اعتبار مجتمع امداد هوایی لرستان درگرو رفع مشکلات مالی کشور

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه در قالب این پروژه قرار شده دو سالن و سوله بزرگ دپوی کالا و اقلام امدادی احداث شود گفت: همچنین احداث یک ساختمان اداری و آشیانه هلی کوپتر نیز مقررشده که در مجتمع امداد هوایی لرستان ایجاد شود.

آریایی بابیان اینکه بخش زیادی از این کارها انجام‌شده اما واقعیت امر این بوده که کار، کار بزرگی بوده و بسیار هم هزینه‌بر است افزود: حصار کشی و تسطیح محوطه انجام و زیرساخت‌های لازم در آن ایجادشده است.

وی با تأکید بر اینکه پروژه مجتمع امداد هوایی لرستان، پروژه‌ای بزرگ بوده و اعتبار زیادی لازم دارد افزود: بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته چندین میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این پروژه موردنیاز بوده که جمعیت هلال‌احمر باید آن را تأمین کند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان افزود: استاندار لرستان و همچنین جمعیت هلال‌احمر استان بارها پیگیری‌های لازم را برای تکمیل مجتمع امداد هوایی لرستان در تهران داشته‌اند و اگر مشکلات مالی در کشور حل شود به‌طور حتم اعتباراتی را هم به این پروژه اختصاص خواهند داد.

وعده‌ای چندین ماهه برای تکمیل مجتمع امداد هوایی لرستان

آریایی با اشاره به اینکه لرستان، استان معین تعدادی از استان‌ها و همچنین معین دوم استان تهران در حوادث گفت: اگر خدایی ناکرده اتفاقی رخ دهد باید این استان‌ها را حمایت و پشتیبانی کنیم.

وی بیان داشت: هرچه زودتر این مجتمع امداد هوایی در استان در بحث پاسخگویی به بحران به بهره‌برداری برسد برای ما بسیار مؤثر و مفید خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان بابیان اینکه مقرر شده مجتمعی در ابعاد کوچک‌تر در شهرستان بروجرد احداث شود افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای در معاونت امداد و نجات هلال‌احمر و استانداری لرستان منعقدشده که این پروژه را هم جمعیت هلال‌احمر به لحاظ مشکلات مالی که داشته هنوز شروع نکرده است.

آریایی با تأکید بر اینکه هر پروژه‌ای که اعتبار داشته باشد به‌طور حتم خیلی سریع به بهره‌برداری می‌رسد گفت: با توجه به اینکه استانداری تأمین‌کننده اعتبار این پروژه نیست نمی‌توانیم اعلام کنیم که این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان داشت: در صورت تأمین اعتبار، مجتمع امداد هوایی لرستان در بازه زمانی چندماهه می‌تواند به بهره‌برداری برسد.

«آب پاکی» دبیر کل جمعیت هلال‌احمر کشور بر روی دست مردم لرستان

حسین رضا مرادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان پروژه مجتمع امداد هوایی لرستان در چندین فاز تعریف شده است اظهار داشت: با توجه به اینکه توپوگرافی منطقه کوهستانی بود مدت‌زمان زیادی به طول انجامید تا بتوانیم سطح صاف و هموار برای «پد و باند» و راه دسترسی به این مجموعه را تامین کنیم.

وی بابیان اینکه ما متأسفانه تاکنون حتی یک متر فضای استاندارد انبار در استان نداشته‌ایم افزود: یکی از وظایف اصلی جمعیت هلال‌احمر دپوی اقلام امدادی در راستای امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان در ادامه بابیان اینکه این نوید را به مردم استان می‌دهم که در مجموعه مجتمع امداد هوایی لرستان یک باب انبار امدادی به مساحت ۹۸۰ مترمربع احداث‌شده است گفت: همچنین یک باب انبار امدادی که فونداسیون آن را در نظر گرفته‌ایم در حال تکمیل است.

مرادی بابیان اینکه جاده‌های دسترسی، محوطه‌سازی، حصار کشی و زیرساخت‌های مجتمع امداد هوایی لرستان ایجادشده است افزود: برای احداث این مجتمع دو مؤلفه تأثیرگذار بوده که بر اساس آن‌ها از برنامه زمانبندی شده، عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسائل فنی یکی از این مؤلفه‌ها بوده و این امر موجب زمان‌بر شدن تکمیل این پروژه شده است افزود: دبیر کل جمعیت هلال‌احمر کشور در جلسه شورای عالی مدیریت بحران استان که درزمینهٔ سیلاب شهرستان پلدختر تشکیل‌شده بود اعلام کرد که اعتبارات عمرانی جمعیت هلال‌احمر کل کشور در سال ۹۴ صفر مطلق بوده است.

وعده جدید مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان بیان داشت: اگر اعتبارات به‌صورت کامل تخصیص داده شود و بر اساس بسته پیشنهادی مدیریت ارشد لرستان بین هفت‌تا هشت میلیارد اعتبار داشته باشیم کل مجتمع امداد هوایی استان در یک بازه زمانی یک‌ساله تکمیل می‌شود.

مرادی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های این مجتمع ایجادشده و انبار امدادی تکمیل و آشیانه این مجتمع نیز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: همچنین «پد و باند» و جاده‌های دسترسی مجتمع امداد هوایی استان احداث‌شده و می‌توان در یک بازه زمان یک‌ساله شاهد افتتاح این مجموعه باشیم و یک‌بار برای همیشه ازنظر زیرساخت امداد و نجات این نوید را می‌توان به مردم لرستان داد که استان واکسینه می‌شود و کل منطقه غرب و جنوب غرب کشور را پوشش امدادی هوایی بدهیم.

اکران وعده‌ها برای یک مجتمع امداد هوایی

بنابراین گزارش، مراسم آغاز به کار پروژه مجتمع امداد هوایی لرستان در تاریخ هشتم آذرماه سال ۹۳ آغاز شد و این در حالی است که این پروژه دو سال درگیر وعده‌های متولیان امر برای بهره‌برداری است و مسئولان جمعیت هلال‌احمر لرستان هرسال وعده‌ای جدید را برای تکمیل و بهره‌برداری از این مجتمع امداد هوایی به مردم می‌دهند.

این در حالیست که حسن رضا مرادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان در مراسم آغاز به کار این پروژه وعده افتتاح فاز اول آن را تا پایان سال ۹۴ به مردم لرستان داده بود اما این وعده رنگ اجرایی به خود نگرفت.

همچنین وی در دیدار اعضای جوانان جمعیت هلال‌احمر لرستان با نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان در تاریخ ۲۱اردیبهشت‌ماه خبر از افتتاح مجتمع امداد هوایی را در شهریورماه امسال داده بود و در فاصله زمانی کمتر از ۲۰ روز وعده افتتاح این مجتمع را به هفته دولت موکول کرد.

با این تفاسیر باید مردم لرستان منتظر تحقق وعده مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر برای یک سال آینده باشند، وعده‌ای که مردم و مسئولان امیدوارند به بایگانی دیگر وعده‌ها نپیوندد.

منبع: مهر

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات