بیکاری آمار 20 درصد طلاق ها در لرستان

آمارها نشان می دهد بحران بیکاری در لرستان 20 درصد از ازدواج جوانان را روی گسل طلاق قرار داده است که این امر بسیار تکان دهنده خواهد بود

لرستان خبر: بدون شک کار و فعالیت های اجتماعی یکی از ضرورتهای زندگی بشر در جوامع امروزیست، چرا که هر فرد برای تامین نیازها و پیشبرد اهداف زندگی خود نیازمند کار است، خصوصا اینک که ماشینهای مکانیزه و ربات ها جایگیزین انسان شده اند کمتر نیروی انسانی بکار گرفته میشود روز به روز با کمبود کار در جامعه روبه رو هستیم که متاسفانه این معضل سالهاست بخاطر قفل رکود بر طرح های صنعتی بزرگ همچنان بر لرستان سایه گسترده است و این استان را از لحاظ آمار بیکاری در بین اولین استان های کشور قرار داده است.

معضل بیکاری و فقر اقتصادی در لرستان پیامدهای مخربی را تاکنون از خود به جای گذاشته است و شاید در بیش از هزاران مورد موجب از هم گسیختگی کانون گرم خانواده ها شده است، چه بسا زوج های جوانی که در زندگی مشترک با هم تفاهم داشته اند اما بخاطر نداشتن کار مناسب و درآمد کافی به اجبار از هم جدا شده اند

 آمارها نشان می دهد بحران بیکاری در لرستان 20 درصد از ازدواج جوانان را روی گسل طلاق قرار داده است که این امر بسیار تکان دهنده خواهد بود و جوانان این استان را در باتلاق نافرجام بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی ناشی از بیکاری فرو خواهد برد که میتوان به آثار مخرب آن در جامعه به اعتیاد جوانان، خرید و فروش مواد مخدر، کلاهبرداری، چاقاق کالا و ارز، دزدی، سرقت، قتل غارت، زورگیری و همچنین عدم آرامش و امنیت برای شهروندان اشاره نمود که طی سالها حرمان کار، روز به روز بیشتر در جامعه نمود پیدا می کند و بذر فساد و ناامنی در جامعه پاشیده می شود.

باید در نظر داشت که رمز توسعه در لرستان مبتنی بر مبارزه جدی با بحران بیکاری است، چرا که ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه بخاطر حرمان کار است.

 دامن زدن به تهاجم فرهنگی، غرب زدگی و همچنین فساد اخلاقی در جامعه میتواند از آثار مخرب بیکاری در جامعه باشد که با تاسف باید گفت به سرعت حال رشد است.

الگو برداری از چهره پردازی و پوشیدن لباس و همچنین رفتار و کردار به سبک غربی ها روز به روز اعتقادات جامعه را به سوی نابودی نزدیکتر و باعث ترویج ناهنجاری ها و فساد می شود.

رشد بیکاری در لرستان، خلاء ناشی از ارتباط دانشگاه و مراکز صنعتی است، اشتغال شعار انتخاباتی و بیکاری میراث ماندگار دولتهاست. برخی از مناطق کشور که در سالهای نه چندان دور از فقر اقتصادی و حرمان کار بیشتری نسبت به لرستان رنج می برده اند از سوی دولتهای مختلفی که به روی کار آمده اند به آبادانی و پیشرفت اقتصادی و صنعتی دست پیدا کرده اند اما متاسفانه لرستان همیشه مورد بی مهری دولتها قرار گرفته است و آنگونه که باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار نگرفته است.

لرستانی که در 8 سال جنگ تحمیلی با غیرت و رشادت در مقابل هجوم دشمن بعثی از خاک مقدس این مرز و بوم با جان و دل دفاع کرد و گل های زیادی را نثار میهن عزیزمان ایران نمود.

حال بی انصافی است بگذاریم بخاطر نبود کار و شرایط نامساعد اقتصادی، جوانان این خطه از کشورمان در منجلاب اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی گرفتار شوند و یا بدلیل نداشتن درآمد کافی کانون خانواده ای از هم گسسته شود.

در خانواده هایی که چند نفر بیکار وجود داشته باشد مطمئنا کمتر از 50 درصد با هم تفاهم دارند، متاسفانه در بیشتر خانواده هایی لرستانی اکثر افراد بیکار هستند که همین امر هم باعث بوجود آمدن مشکلات روحی و روانی در افراد شده است و روحیه پرخاشگری و ناسازگاری در جمع را برای بسیاری از افراد به ارمغان آورده است.

 عدم سرمایه گذاری در لرستان از عوامل مهم بیکاری جوانان است که با توجه به نرخ بیکاری، این استان در صدر استان های کشور قرار گرفته است، طبق آمارهای بدست آمده میزان بیکاری در این استان بالاست است که این میتواند برای لرستان فاجعه باشد که در نرخ بیکاری مقام اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

لرستان نیازمند همت بلند دولتمردان و همچنین سرمایه گذاران بخش های مختلف اقتصادی است که بتواند از این منجلاب اقتصادی که سالهاست رنگ فرهنگی ماندگار در این استان به خود گرفته است رهایی یابد.

نویسنده: مهدی زکی پور- کارشناس جامعه شناسی

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • دلسوز هم استانی

    مشکل اصلی استان لرستان دولتها نیستند معضل اصلی استان طایفه گرایی مدیران ارشد وعدم تخصص کافی و ناکارآمدی مدیران استانی است که هم اینک نیز درگیر آن هستیم و هیچ ربطی به تعویض دولتها ندارد .لذا تا چنین است همچنان خواهد بود.

نظرات